WLTP – начин на употреба

/ Наблюдател

Цифрите за консумация на гориво са по-реалистични. Някои модификации се спират, а други се отлагат

От първи септември в Европейския съюз всички коли трябва да бъдат хомологизирани според протокола WLTP. Той бе въведен преди година, а сега става задължителен.  WLTP е абревиатура, идваща от  Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure,  която заменя остарелия Европейския тестови цикъл NEDC (New European Driving Cycle). При WLTP се измерват както СО2, така и други вредни емисии и няма вратички за заобикаляне и празнини за хитруване. Процедурата по WLTP дава по-малки възможности за манипулиране от типа на свръхнапомпани гуми, изключване на консуматори на енергия, облепване на фуги между панелите, премахване на страничните огледала и т.н. Процедурата на теста е по-динамична, като включва повече цикли на ускорение и спиране, предвижда се измерване на температурата, а налягането в гумите е стандартизирано.

 Освен стендовия тест се прави и допълнителен тест в реални пътни условия RDE (real driving emissions). По този начин се избягва пропастта между официалните тестови данни и реалното шофиране.

За България това означава, че просто ще имаме по-точна представа за разхода на гориво на колата, макар че отново ще има разлика с онзи от реалната експлотация. За повечето европейски страни обаче се задава малък хаос, защото емсиите на СО2 определят фискални стимули за по-екологични коли.

Сега емисиите се вдигат и това може да доведе до скок в цените. Затова и някои производители са регистрирали през август коли по стария ред, които сега ще препродават като втора ръка. Очаква се през септември да има спад в продажбите на ред модели, докато се изяснят спорните въпроси около бонусите и наказанията, след което пазарът би трябвало да влезе в нормален ритъм.

И малко подробности от стенда...

  • От днес цикълът WLTP влиза в действие само за новите типове леки коли, а за лекотоварните ще има  една година закъснение. От първи януари 2019 ще започне обявяването на разход на гориво и емисии на СО2 само по WLTP.  
  • Реформата на тестовия цикъл не е свръзана с „дизеловия скандал“ на VW. Разработката започва още през 2009-а година заради все по-очевидната пропаст между тестовите и реалните цифри за разход на гориво. Процедурата по NEDC е създадена през 80-те години на миналия век като начин за обективно сравняване и хомологиране на автомобилите. Първоначално нейните резултати са близки до реалните, но с течение на времето производителите се научават как да постигат все по-добри резултати на стенда без това да се отразява на реалността.
  • Въпреки името си WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) не е световна по обхват, макар че е тръгнала от дискусии в ООН. САЩ и Китай се оттеглят и днес тя важи само за Европа. Япония, Корея и Индия все още дискутират дали да се присъединят и какви промени искат.
  • При WLTP температурата при началото на теста е фиксирана на 14 градуса (вместо 20-30 при NEDC). Тестът продължава 30 минути (вместо 20) и средната скорост се повишава с 30% до 46,6 км/ч. За теста се симулира преминаването на 23 км (вместо 11), като максималната скорост е 131 км/ч (вместно 121). 
  • Измерването става като се отчитат и консуматорите на енергия в колата, както и различните типове гуми. Измерват се всички версии, като всеки модел се представя с най-ниския и най-високия резултат. Измерванията се правят от самите производители, но подлежат на контрол и одит (поне веднъж годишно) от различните национални оторизирани институции.
  • Резултатите по WLTP са с около 20% по-високи от тези по NEDC. Това е очевидно при Opel, които вече публикува успоредно двете цифри за част от гамата си. Разликата обаче може да е по-голяма при конкретни модели.

Назад



Коментари