Самоуправлението се отлага

/ Анализатор

Тестовете са показали опасни пропуски в технологоиите за автономно шофиране

Автономното шофиране се отлага някъде отвъд хоризонта на 2030-а година, обяви авторитетното списание Le Point в голям материал по темата. Причината е, че последните инциденти при тестове на Uber и Tesla, които експериментират доста активно в някои щати на САЩ, са показали опасни пропуски в алгоритмите и въобще в технологиите, осигуряващи интелектуалния капацитет на колата да се оправя сама в уличната джунгла. Става дума както за чувстивтелността на датчиците, камерите и лидарите, така и за модулите за вземане на решения, които все пак не могат да отчетат гигантското разнообразие от ситуации, възникващи по пътищата.

Нещо повече, производителите все повече си задават въпроса, а „а струва ли си да инвестираме огромни суми и труд в техонологии, които стоварват тежка и опасна отговорност върху машината?“  Което в юридически смисъл означава, че същата отговорност, във вид на присъди и огромни глоби при грешка  и инцидент ще падне върху производителите й.  А инвестициите се оказват много по-големи от предварителните очаквания. В първоначалните разчети често е вземан пример от авиационните автопилоти, но те работят в много по-лесни условия, отколокото шофьорите на земята.

В смисъл, че там се управлава в широки коридори свободно пространство, правилникът се спазва, факторите, с които машината трябва да се съобразява са сравнително малко, а контролът е постоянен – както от пилота в кабината, така и от диспечерите на Земята. Амтомобилните автопилоти трябва да се оправят в интензивен трафик,  да отчитат възможните действия на десетки коли, които се движат опасно бърози и са опасно близо, да се опряват със знаци, предимства и непредвидими решения на другите по кръстовища и т.н. Сиреч алгоритмите стават много по-сложни и всеки пропуск в тях може да завърши с тежък инцидент.

Сега, в хода на тестовете, това става напълно ясно и не случайно големите автопроизводители започнаха да се обединяват, като дори Mercedes и BMW загърбиха вечната си вражда и инвестират заедно в самоуправлението. И ако то стигне до пазара, освен несигурно, ще бъде доста скъпо, което пък го прави пазарно неприемливо. Според предварителни сметки, инсталирането на опция „самоуправление от ниво 5“ ще добави над 50 хил. евро към една кола. Сумата е огромна, още повече, че към самата система има недоверие, а и непризън от голяма част от шофьорите.

Това не осъжде самоуправляващите се коли на забрава, но отлага тяхната пазарно пристигане  поне за след десетина години. Дотогава хората вече ще са свикнали с постепенното навлизане на автопилоти, особено за магистрално пътуване. Реалното им прилежние ще зависи и от въвеждането на законодателство, което да регламентира безкрайно сложния казус с отговорността при инцидент.

 

И на правния фронт ще се стигне до конфликти и сложни перговори за унифициране на международни стандарти , зад които ще стоят както чисто хуманни, така и търговските и индустриални интереси на отделните държави. Ще бъде интересно поне за десетилетие, след което шофоьрската епоха ще може да се смята за отминала.  

Назад



Коментари