Лада се връща в Русия

/ Информатор

Основното акционерно дружество, владеещо марката, е регистрирано в Холандия заедно с холдинга Renault-Nissan BV

Най-голямата руска фирма за автомобили АвтоВАЗ всъщност е холандска. Дружеството СП Alliance Rostec Auto B.V, което владее над 90% от акциите, е регистрирано в Холандия, където е седалището и на холдинга Renault-Nissan BV, който пък е юридическа шапка на Алианса, създаден от Карлос Гон. Самият Гон, който има френски, бразилски и ливански паспорти, е обявил Холандия за своя фискална резиденция и се радва на една благоприятна данъчна система за личните си доходи. Има съменния, че холдингът в Холандия е използван за раздаване на незаконни възнаграждения и нищо чудно следователите да се заровят и в неговите папки и файлове.

АвтоВАЗ обаче скоро ще се върне в Русия, съобщава авторитетното руско издание  Авторевю. Това ще стане след като СП Alliance Rostec Auto B.V изкупи всички акции от миноритарните собственици, а те са малко (под 5%). При 100% собственост АвтоВАЗ вече няма да е акционерно дружество, а ще премине в статут на частна компания, който не изисква да оповестява публично отчетите си. Това все пак са юридически подробности, на практика АвтоВАЗ вече е изцяло собственост на Renault и сега трябва да очаква с трепет по-нататъшното развитие на драмата около Карлос Гон, както и евентуалните кадрови трусове в Париж.

Карлос Гон лично вложи много за спасяването и развитието на руската си придобивка, като чрез нея той на сравнително ниска цена на практика получи доминираща позиция на руския и някои съседни пазари. Чрез технологиите на Dacia бяха създадени нови модели, които вече са хитове в Русия и около нея. Наследниците му, ако делото получи неблагоприятна за него насока, могат и да променят отоношението към АвтоВАЗ, макар че не биха имали интерес да го правят.

Отчетът за миналата година показва, че Lada е лидер на руския пазар с дял от 20,8%. Руската фирма доминира и в Казахстан, а в Беларус и Узбекистан е втора. Удачен модел се оказва Лада Веста, чийто продажби за една година са скочили с 40%. Интересът към всъдеходния вариант SW Cross е голям, а износът за годината се е увеличил с 57%. За пръв път от 10 години насам се очаква АвтоВАЗ да приключи годината на печалба. С това трансформацията на последния бастион на комунистическото автомобилостроене може да се смята за завършена. Днес АвтоВАЗ е достойна и печеливша пазарна фирма – част от международен  капиталистически гигант, който пък в момента е заплашен от трусове. Какви ли изпитания му е подготвила съдбата в тази роля?

Назад



Коментари