АвтоВАЗ по пътя на Dacia

/ Информатор

Renault прилага изпитана рецепта при трансформацията на руския гигант, твърди френско издание

"Наричат ме Николай Иванович“ с ирония признава французинът Никола Мор пред журналист от френското издание Сhallenges. В момента той е главен изпълнителен директор на АвтоВАЗ, а преди това е заемал същата позиция в Dacia. Работил е в Питещи и по времето, когато практически умрялата румънска фирма бе трансформирана в успешно подразделение на Renault. Тогава му е излязло реноме на „специалист по източните работи“ и през 2016 са го изпратили да се оправя с далеч по-голямата каша край Волга.

„Трябва да умееш да свириш върху патриотичната струна на руснаците“, обяснява той историята с името си и признава че е обкръжен от подозрителност. Случвало му се е и на шега да подчертава, че е роден на 22 април (като Ленин), за да стопява бариерите. „Руските власти ни подозират, че искаме да претопим AвтоВАЗ в Алианса Renault-Nissan, а ние трябва да ги успокояваме“, признава той.

Всъщност двадесетината чужденци, изпратени от Renault в Толиати не могат да се отърват от чувството, че са следени. В завода има могъща служба за сигурност от 250 човека, ръководена от генерал, която официално се бори с кражбите на части, но всъщност контролира и тяхното движение. Русия е твърде чувствителна към съдбата на най-големия си автомобилен завод и го следи изкъсо, независимо, че собствеността вече е в чужди ръце и че в безнадеждно остарялото предприятие трябва да се вземат радикални оздравителни мерки.

Предшественикът на Никола Мор шведът Бо Андерсон трябваше да напусне преждевремнно след като се отказал от услугите на руски доставчици на части с ниско качество. На негово място Мор си изгражда репутация на „защитник на руската автоиндустрия“, макар че всъщност трябва да продължава реформите на Андерсон, а едновременно с това да защитава и огромната инвестиция на Renault, която надхвърля 1,7 мрлд евро.

А АвтоВАЗ все още влачи остатъци от съветския товар на плещите си. Някога в завода са работили над 100 000 души, на практика целият град е бил свързан с него, а от неговия бюджет са правени пътища, училища, детски градини, болници и какво ли още не.

Концентрирането към чистия автомобилен бизнес е болезнено – както за завода, така и за града. Работниците вече са съкратени наполовина, но пак са 6 пъти повече от тези в аналогично съвременно предприятие. Амортизираното старо оборудване трябва да бъда подменено, а остарелите модели – заменени от по-модерни. Търговската мрежа също е далеч от съвременните стандарти.

Реформата напредва трудно, а от самото начало е сполетяна и от едно световно бедствие. Renault влиза в капитала на АвтоВАЗ през 2008-а, а на следващата година икономическата криза буквално смазва руският автомобилен пазар, където ВАЗ по традиция е лидер.

Затова и много от промените се точат до днес. Но вече се очертава и пътя, по който ще се върви. И той е аналогичен на онзи на Dаcia. Добрата стара Лада, построена върху италианска платформа от 60-те години, е спряна от производство през 2012. Новото поколение ползва платформата на Dacia Logan, качеството е подобрено и моделът се приема добре в Русия. Готов е план и за наследник на прословутата Нива – малък всъдеход върху платформа на Renault-Nissan. Заводът в Толиати си остава с огромен капацитет, който за момента не се използва пълноценно. А пазарът в Русия е в тотален възход. Това е шанс, който би трябвало да се използва още повече, че в кризата някои западни фирми напуснаха Русия. АвтоВАЗ обаче вече не е безспорен лидер (19,7% пазарен дял), изпреварен от Hyundai-Kia (20%). Миналата година той отново е записал загуба от 710 млн евро. Очаква се тази година бюджетът да излезе на печалба, което е предсрочно спрямо първоначалния план.

„А финалната цел: да се направи от АвтоВАЗ марка за евтини коли (6000 – 14000 евро) за бившите съветски републики, която да е атрактивна и свързана с Renault, като си остава отделен бранд, за да не се дразни руския национализъм. Една малко по-самостоятелна Dacia от Средния Изток“, завършва големият материал в challenges.fr.

Назад



Коментари