АвтоВАЗ – златното пиле на Renault

/ Анализатор

Като порасне, то ще снася солидни печалби. Русия се очертава като най-големият пазар за групировката

В момента Русия е вторият по значение пазар за групировката Renault (448 хил коли) след Франция (674 хил.), но след  три години вече ще е първият, при това с очакване да се превърне в машина за печалби, се казва в анализ на Флоранс Лагард от Autoactu.  Оптимистичните планове са през 2022 година Русия да поглъща 2,7 млн коли.  От тях 30% (над 8оо хил) ще бъдат продукти на групировката (20% за ВАЗ и 10% за Renault), като печалбите ще са по-големи от тези на конкурентите, защото Renault е имплантирана отдавна в руската икономика, производството е локализирано (до 86%), което позволява както да се избегнат митническите бариери при вноса, така и крайните цени да зависят далеч по-малко от колебанията на валутните курсове.

АвтоВАЗ, който бе влязъл в спирала на организационен хаос и трупащи са загуби - от краха на СССР  та до преди две години - вече излиза на печалба, при това по-бързо от планираното.  И ако през  2016 фирмата е отчела отрицателен марж от -8,8%, то тази година той вече е позитивен  +5,4%. Зад това стои огромната трансформаторска дейност както на бившия директор Бо Андерсон ,    така и на наследника му Никола Мор.  Първият затъна в дебрите на постсоциалистическото икономическо блато, а вторият все пък успя да довърши реформата и се издигна до вицепрезидент на Renault, отговарящ за Евразия. А за характера на този трансформация  показателен  е  филмът  The Russian Job.   

В момента обаче това вече е минало.  Заводът в Толиати, както и присъдружният в Ижевск, са  обновени технологично и най-важното, преминали си в съвсем различен - ефикасен и дисциплиниран, режим  на работа.  Около конверите все още има доста повече хора, отколкото в аналогичните предприятия на Запад, но постепнно се налагат модерните стандарти на организация, контрол и ефикасност. Разкъсана е и криминално-корпоративната паяжина, която бе оплела и изсмукваше предприятието в годините на стопанския хаос.  Днес  ВАЗ може да произвежда до 1 млн. коли, при това те да се продават на печалба. 

 

Макар да ползват френска техническа база, моделите на ВАЗ остават достъпни в ценово отношение, а заедно с патротичния ореол на марката, това му гарантира стабилен и увеличаващ се пазарен дял в Русия. Готви се  и експанзия в страните, където ВАЗ има традиционни позиции, особено в бившите съветски републики.  Гамата се разширява методично, като покрива все по-широк кръг потенциални клиенти.  След  базовите Гранта и Веста се готви и SUV с повишена проходимост, който по принцип е важен за огромната част от Русия.  

Макар и да са съвременни в техническо отношение, моделите на ВАЗ ценово си остават привлекателни, като се поддържа ценово равнище около 10% под аналогичните модели на Huyndai и Kia. Базовата Гранта примерно се продава за около 5300 евро в Русия и с тази цена фирмата печели.  С развитието и обоготяването на моделната  гама и на предлаганото оборудване моделите се изкачват и нагоре по пазарната йерархия и ценовата стълбица – нещо напълно непознато за  АвтоВАЗ преди.  И русницате обикновено купуват по-скъпите и по-добре оборудване версии.

Вече се налага и разграничение от евтините машини, които се продават с емблемата на Renault (това са европейските дачии), за да се подъдржа йерархия. В скоро време в Русия няма да има Renault Logan, за да се запази едни по-авторитетно позициониране на Renault. Там няма и Dacia, значи ВАЗ ще запълва сегмента на базовите и достъпни модели.     

Назад



Коментари