VW вади Москвич срещу Dacia?

/ Информатор

Съветската легенда е собственост на VW Group и може да повтори експеримента за локален low cost

„Наистина ли автомобилните символи на комунизма са потънали в миналото“, се пита Дино-Милич-Якович от хърватския Autoportal и подхвърля, че успехът на Dacia може да се окаже заразителен. Не случайно Volkswagen Group през 2008 похарчи доста пари, за да придобие правата върху легендарната съветска марка Москвич. Още тогава се похвърляше, че с този бранд най-големият производител в Европа ще се опита да пробие към специфичния сегмент на източноевропейския лоукост, където Dacia засега се мотае самотна. Руският АвтоВАЗ вече тръгва по сходен път. Той също е собственост на Renault,  като излиза на печалба, а експанзията му засега е насочена не толкова към Източна Европа, колкото към бившите съветски републики, където има традиционни позиции и не пречи на Dacia. Това също е сегмент, който VW би трябвало да гледа с алчен блясък в очите и където Москвич би свършил работа.  

Възраждането на Москвич можеше да стане още преди десетина години, но през есента на 2008-а фалира Lehman Brothers, тресна голямата криза и проектът е бил замразен, но не и забравен. През 2015-а година Renualt се е заинтересувал от бранда и немците са побързали да продължат правата върху името Москвич до 2021 година, така че ако ще се действа, моментът наближава. Иначе и тази пари ще се окажат похарчени на вятъра, а във VW не обичат това, пък и напоследък се поохарчиха около глобите за „дизелгейт“.

Интересно е все пак дали марка като Москвич може да се окаже полезна на Изток днес. В социализма московските малолитражки не се радваха на особена почит, макар да бяха по-добри като коли от румънските дачии. Смятаха ги за второто качество на СССР, вършеха работа, но без тръпката на Лада, ускоряваха мудно, завиваха колебливо, даваха доста дефекти, но пък бяха непретенциозни и ремонтопригодни – най-важните качества за една кола под сянката на червената петолъчка. И си отмятаха километрите работливо, макар и с малко странен вой на мотора. Името Москвич има доста дълга история – още от 1930, а това е потенциал, който може да се използва – с доброто и лошото в него. Въпрос на маркетингов майсторлък в края на краищата.

Не случайно и прословутите оръжейни спецове от Калашников използваха дизайна на стария Москвич, под който скриха проекта за своя електромобил, създаден с лозунговата идея „да настигнем и надминем Илън Мъск“.  Всъщност и в името Volkswagen има подобна двойнственост. То не само че не е блестяло с особена привлекателност през 50-те години например, но към него е била натрупана и политическа омраза в цяла Европа. Когато под тази емблема обаче се заредиха функционални, качествени и удобни коли авторитетът се върна.

Назад



Коментари