VW готви покупка на ГАЗ?

/ Наблюдател

Слуховето около сделка за бившия съветски бранд стават все по-достоверни. Две легенди на ХХ век се събират...

Вероятността VW да включи руската групировка ГАЗ в списъка на партньорите или дори в портфолиото от подведомствени марки нараства многократно. Потенциалната сделка вече се появи в съобщение на Reuters, което е било потвърдено от 5 вътрешни източника. Все пак засега няма официално потвърждение нито от страна на VW, нито пък откъм ГАЗ. Няма и да има, докато преговорите не напреднат достатъчно близо до церемонията с подписите.

А пазарната логика зад подобна сделка е убедителна. VW се нуждае от силен местен партньор в Русия, за да може да настигне Renault-Nissan, който чрез подразделението си ВАЗ грабва лъвския дял от бурно растящия руски пазар. ГАЗ от своя страна е авторитетен бранд за руснаците, но в момента създава финансови проблеми на собственика си Олег Дерипаска, който пък търси партньор за модернизиране на предприятието и на продуктите, както и достъп до световните пазари. През 2008-а той бе близо до сделка с Magna и до покупка на Chrysler, но и двете бяха провалени. Останаха му загуби, лоши спомени и моделът ГАЗ Сайбер, който ползваше остаряла конструкция на Chrysler.

Всъщност и сега двете фирми си сътрудничат, като VW ползва конвейрите на ГАЗ за финално сглобяване на коли и по този начин избягва митническите бариери на Русия. ГАЗ от своя страна получава фолксвагенови дизели за своите бусчета. Има и още един елемент от пъзела. VW e собственик на друга съветска легенда – Москвич, който фалира отдавна, но брандът бе закупен и си кротува в банката на VW. Ако към него се добави и ГАЗ, немският концерн ще разполага с йерархия на местни брандове, с които да примамва руснаците от всички класи и съсловия. В Съветския съюз ГАЗ бяха номенклатурни лимузини, докато москвичите – по-скоро народни коли.

А има и историческа интрига. ГАЗ и VW са почти връстници и са създадени по един и същи начин – като амбициозни проекти за бърза автомобилизация на два тоталитарни режима от 30-те години на ХХ век. Сравнението между тях е интересно. В началото VW се е казвал KDF, което идва от Kraft durch Freude („сила чрез радост“), масова организация на режима от отечественофронтовски тип. Членовете й са плащали вноски, за да получат след време кола - така се е финансирал проекта, за който е построен нов завод с цял град към него. В основата му е една гениална за времето си конструкция, която успя да преодолее войната и поражението, за да се превърна във феномен на ХХ век, а фирмата израсна до световен №1.

ГАЗ пък в началото е носела името НАЗ (Нижнегородский автозавод) но с прекръстването на славния Нижни Новгород в социалистическия „Горки“ добива и сегашната абревиатура. После името на града пак бе сменено, но абревиатурата остана. В самото начало колите са носели емблема и на Ford, а по-късно са наричани „Молотовки“ по името на съратника на Сталин (до свалянето му от власт). Технологията отначало е на Ford, а заводът е построен от американската фирма „Остин“. В изпитанията на войната той прави танкове и камиони, включително и Chevrolet G506 –внесен на части от САЩ по договора за ленд-лийз. След войната заводът се разраства като прави както леки коли, така и бусове и камиони. Върхът в гамата са авторитетните лимузини ГАЗ 14 Чайка – върховната мечта за всеки амбициозен номенклатурчик. Пазарната икономика нанесе тежък удар по завода, но благодарение на милионите на Дерипаска и на особеностите на полузатворения руски пазар, той продължава да съществува, като търси и път за модернизиране.

Назад



Коментари