Всичко е CLAR

/ Изпитател

Новото поколение на Х3 има обща база с 3-ата и 7-ата серии, както и с Х5. И все пак си е уникално

„Има грешка в заглавието, пише се не CLAR,  а Clear и означава „ясно“, може да си помисли някой повърхностен англофон, от тия, на които всичко им е ясно. Ясно им е друг път, само си мислят! CLAR няма нищо общо с английското Clеаr, както и с френското Claire или немското Klar, а всъщност e абревиатура от  Cluster Architecture и означава нещо доста мътно. Това е новата архитектура със задно предаване, върху която се правят баварките от трета, пета, шеста и седма серия, както и сътоветните Х-модели.  Множко са – ето защо може да се каже, че в BMW днес и занапред „всичко е CLAR“, както справедливо, макар и не съвсем точно изтъква заглавието. А за да не си помислите, че става дума за поредната ексцесия на „бадж инженеринга“ и че уж различните модели скришом са технически еднакви, трябва да се уточни, че „архитектура“ не е „платформа“. Това не е просто щамповка на здрава ламарина, а математически модел, в който има  няколко фиксирани точки, а останалото е съчетание на различни модули , така че колите, изградени върху нея, могат да са доста различни, както си личи и от пръв поглед. Освен това  CLAR позволява да се използват съчетания на елементи от различни сплави и високоякостни стомани, което пък води до забележително намаляване на теглото и повишаване на якостта на каросерията.

CLAR e основата, а иначе в новото Х3 все пак има и нещо лъжовно. На външен вид то е заблуждаващо близо до предишното поколение. От чисто дизайнерска гледна точка може да се говори по-скоро за фейслифт, околкото за нов модел.  От чисто маркетингова също – той заема старата си добре позната ниша - тази на средняка в Х-гамата на BMW, елитарен (но не много) кросоувър, успешен боец в най-актуалния пазарен сегмент, гордо изправен срещу добре познатите си конкуренти – Mercedes GLC, Audi Q5 и ...хм  Porsche Macan, а може би и Volvo XC60. Стига толкова... претенденти много, а истинските конкуренти са малко.

И както изглежда познато на външен вид, в техническо отношение новото Х3 е съвсем различно. Е, не съвсем, но каросерията конструктивно е направена по различен начин от тази на предишното. А при двигателите, скоростните кутии, окачването, електрониката има както приемственост, така и новости. По-скоро обновяването им е постоянно и не е непременно обвързано със смяната на поколенията. Такава е фирмената политика и тъй като досега е била успешна, няма смисъл да се критикува или променя.  А зад официалната премиера на Х3 малко изненадващо се намеси и глобална политика. Тя бе в края на юни в САЩ и заради нея фирменото ръководство трябваше да прелети Океана, а после да се разходи до щата Южна Каролина. По това време президентът Доналд Тръмп се заяждаше публично с чуждите автомобилопроизводители, та с церемонията  за Х3 BMW му напомни за солидната си инвестиция и за важната си индустриална роля в проблематичния американски юг. После си имаше и „нормална“ премиера във Франкфурт, а някъде около топенето на първия сняг тази толкова сложна и загадъчна машина пристигна и в  България.

На пръв поглед обаче не изглежда загадъчна. На външен вид си е добре познататата Х-тройка. Само малко е пораснала в междуосието и нещо тук-там е щипнато по фаровете, бъбреците и други подробности. А като се загледаш по-внимателно, все пак виждаш, че доста неща са пипнати, просто дизайнерите са работили внимателно, с върха на четката, за да не се наруши вече изградения и разпознаваем образ и авторитет на успешния модел. На практика той е не просто освежен, но и по-авторитетен, по-стилен, по-внушителен и по-спортен. Но не всичко това едновременно – всъщност има три моделни линии (xLine, M Sport и новата линия Luxury) които се различават не просто в детайли, а и в цялостното излъчване. 

Същото впечатление се повтаря и в интериора - уж всичко е познато, а като се вгледаш е някак различно, привично, но и по-стилно, по-изпипано, по-просторно. А просторът не е само впечатление. Наистина е пораснал, може да се провери и с линийка. И шофьорът се чувства по познатия стар начин – разполага се удобно, около него всичко е функционално и луксозно, но ненатрапчиво, а може да бъде и по-спортно, но пак ненатрапчиво. Новата му седалка може да има и активна вентилация, уредите за управление около него са разположени по познатия ергономичен начин, само че вместо контролно табло има дисплей, който може да променя очертанията и оцветяването на уредите по него в зависимост от избрания режим. Режимите се сменят от нов бутон и могат също така доста осезателно да променят характера на колата – при EcoPro тя реагира спокойно, макар че при нужда все пак е готова да дръпне напред, но при него най-важна е стрелката за разхода на гориво, а тя е по-бавничка и все я тегли към зелената зона. При Sport пипването на педала на газта води до резка реакция (а стрелката за горивото направо скача по скалата), колата сякаш гори от нетърпение да се изстреля напред, воланът става по-твърд, но и по-директен. Стотиците кончета сякаш очакват с нетрпения всеки знак, за да се втурнат към хоризонта ..или към следващия завой.

Над централната конзола е големият информационен екран, а точно под лявата ръка е бутонът—мишка с който се оперира между менютата на трипкома, аудиосистемата, телефона, навигацията и настройките на самата кола.  Всъщност и в интериора възможностите за индвидуален избор са многобройни и обещават доста дълъг (и вероятно приятен) процес на специфициране на вашата кола, ако сте купувач. Предлагат се например  тризонова автоматична климатична инсталация, пакетът Ambient Air, активна вентилация на седалките, Карго-функция на серийно разделената в съотношение 40:20:40 облегалка на задната седалка, панорамен стъклен покрив. Новост е и опционалният BMW Display, с който BMW X3 може не само да бъде отключено или заключено от разстояние, но и да показва различни информации за състоянието на автомобила. Дистанционно можете да си включите и отоплението още на паркинга, за да ви е приятно като влизате в колата. Приятно впечатление прави новият хедъп-дисплей с по-големите и цветни показания.

Що се отнася до задвижванията, то първоначално новата Х3 се предлага с избор между два дизелови и два бензинови двигателя. Върховата версия BMW X3 M40i е с мощност 360 к.с. Това е първият M Performance автомобил в гамата на Х3. По-скромният бензинов вариант е BMW X3 xDrive30i с мощност 252 к.с. При дизелите върховната версия е с трилитров шестак с 265 к.с., а по-скромната е с двулитров 4-цилиндров мотор и мощност 190 к.с. Всички двигатели серийно се комбинират с оптимизирана осемстепенна трансмисия Steptronic.
Еднодневното тестово пътешествие бе до Велинград и обратно, като дизеловата версия с трилитровия мотор се показа двустранно приятна. Тя бе комфортен и динамичен пътен крайсер в магистралната част и по извития първостепенен път, но и доста надежден офроудър. Второто е особено важно, защото у нас на практика тези коли рядко излизат извън пътищата и има едно доста повърхностно впечатление, че те не са правени за подобни изпитания. Създадени са съвестно за всичко, които може да им се наложи да правят и когато се декларира, че са способни не само да ви закарат до хотела в планината, но и навътре в самата планина, това е вярно. Друг е въпросът, дали собственикът иска да отиде там и въбоще дали ще е склонен да се друса из камънаците със скъпата си машина.

Организаторите от BMW България обаче се бяха постарали да покажат, че Х3 наистина се чувства на мястото си в планините. Маршрутът из родопските чукари бе прокаран от легендата на българския офроуд д-р Светослав Дойчинов, а той с видимо удоволствие гледаше как колите уверено пълзят по издълбаните стръмни коловози, как се крепят на кантар по бабуните, как висящото във въздуха колело спира да се върти, когато електрониката разпознае ситуацията и  накара останалите колела да измъкнат машината. Маршрутът бе сериозен, но все пак прокаран достатъчно умело, така чe да има наистина трудни участъци, но без онези гадни камъни, които дерат ламарините отдолу. И се видя, че просветът от 20 см е достатъчен за приличен планински офроуд, а задвижването няма проблеми с измъкването от дупки, коловози и бабуни. Е, тези коли все пак трябва и да се пазят, дори и само от уважение към тях. Ако някой наистина иска да скача по камънаците и не му пука от удари по окачването и стърженето по ламарините, може да си кара Х3-ката и там, но по-добре да си вземе нещо старо и по-сурово. А в теста се видя достатъчно  убедително, че офроудът не плаши баварките. Който иска, може да стигне доста далеч в планината с нея.

И все пак опитът показва, че Х3-ките рядко ще ходят из гори и поляни, а по пътища и паркинги се срещат все по-често – новички или не съвсем. Третото поколение запазва и доразвива скоростните качества, които бяха безспорни в предшествениците. Разбира се, има и подобрения, но честно казано,  еднодневният тест не даваше възможности за сериозни скоростни изпитания, а при нормално каране както по магистрала, така и по бързи пътища Х3 е удобна и комфортна.  На практика се справя с крейсерски преходи като отлична лимузина – бърза, стабилна по завоите, уверена при изпреварванията. Просто е малко по-висока и при по-остър завой това може да се почувства от накланянето на каросерията.  А ако някой иска да търси границите на скоростната стабилност, то трябва да отиде на писта, да се върже здраво и да си сложи каска. Там може и да намери недостатъци, а при нормално каране по пътищата може да почувства спортна тръпка, но не и опасност. За качеството на спортната тръпка има и специални екстри - М спортното окачване, Динамичният контрол на амортисьорите, М спортните спирачки и Променливото спортно кормилно управление.

Фото галерия - BMW X3

Видео - BMW X3

Назад



Коментари