Tesla ще фалира на 6 август 2018?

/ Анализатор

Сметката е при сегашните загуби от 8000 долара на минута. Магията на Елън Мъск започва да избледнява

Tesla губи по 8000 долара всяка минута, а за час те са 480 хил. пресметна Bloomberg и предизвика малка буря в световните информационни и специализирани медии. Френският икономически ежедневник Les Echos изчисли и точната дата на фалита, ако загубите продължават със същите темпове – 9 август 2018 г. В разкритието, че най-амбициозната фирма функционира като огромна машина за изгаряне на инвеститорски пари, на практика няма нищо ново. В някои професионални, макар и не особено популярни издания, сайтове и форуми на икономисти, особено в САЩ, отдавна се твърди, че Елън Мъск надува финансови балони, които неизбежно ще гръмнат. В същото време той се радва на нарастващ инвеститорски интерес и с лекота набира допълнителни милиарди – както за да запушва съществуващите дупки, така и за нови и все по-фантастично звучащи планове. За една година цените на акциите на автомобилното подразделение са скочили с 68% (от 195 на 318 долара), борсовата капитализация на Tesla e по-голяма отколкото на Ford Motor. В същото време планът за производство на Model 3 се срина главоломно, а за него за взети почти 500 000 депозита. Около фабриката се трупат технологични, юридически и синдикални проблеми.

С всичко това се отваря един наистина интригуващ казус в икономическата история на САЩ и света. Елън Мъск надали е елементарен мошеник, макар да продава очевидно нереалистични планове. Само че и компютърните технологии преди четвърт век изглеждаха толкова, че и още по-фантастични, пък се осъществиха с лекота, промениха радикално света, а него лично направиха съвсем реален милиардер, заедно с редица други калифорнийски юпита. Нищо чудно те да вярват, че са способни да осъществят с подобна лекота и всяка друга своя идея. Няма нищо чудно и в това, че масовата публика вярва в същото и е готова да им повери парите си. Хората по принцип вярват в чудеса, чакат ги, а на борсата са готови да инвестират в тях, докато не настъпи отрезвяване, в което ентусиазмът им преминава в омраза.  

Именно при автомобилите  Елън Мъск нагази в минно поле. Те са консервативен, сложен и опасен продукт, особено ако към него се подхожда с революционно аматьорство. От една страна автомобилът е обкръжен от камара натрупани технологични, маркетингови и юридически правила и предразсъдъци, които го оскъпяват, а от друга - всяко недобре преценено действие или  нововъведение, всяка грешка може да струва много скъпо и да предизвика катастрофа. Една нова компютърна програма може да забива на всеки 10 минути и все пак да си работите с нея, но автомобилът няма право на „непредизвикани грешки“. Една лоша преценка или гаф в планирането на производството може да доведе до милиардни загуби, а Model 3 тръгна към пазара без пробни серии, при това от чисто ново  и непроверено оборудване и завод с на практика неопитни работници. Предпоставките за фалове са навсякъде по веригата, а резерви за реакция няма. Нито един от традиционните производители не би се решил на подобен риск, защото вековният опит на автомобилното производство ги е научил на предпазливост и внимателно планиране. Това обаче ги прави мудни, предпазливи към новостите  и оскъпява продуктите им. А се задават истински технологични революции, които ще разтърсят из основи бизнеса. Дали те ще дадат шанс на Елън Мъск да се превърен в  бизнесмен от планетарен мащаб или пък той ще изгори, за да освети пътя на другите, е наистина интригуващият въпрос на момента.

Христо Мишков

Назад



Коментари