Белград откри електрическата ера

/ Наблюдател

Първата колонка за зареждане на електрички е открита на границата с Македония. А около нея - безплатен интернет

Първата колонка за зареждане на електромобили в Сърбия започна работа на пункта за плащане на толтакси „Прешево“, близо до границата с Македония, съобщава в-к Вечерне Новости. Устройството позволява едновременно зареждане на три коли, а докато чакат, шофьорите могат да влязат и в интернет, който е безплатен. До края на следващата седмицата подобни устройства ще бъдат монтирани при границата с Хърватия и в Белград.

„Целта ни е да привлечем повече пътници за летния сезон на коридор 10, който е най-добрият и най-кратък път между Изтока и Запада, а ние ще го превърнем и в най-модерното пътно съоръжение“, е обявила амбициозно пътната министърка Зорана Михайлович. Безплатен интернет ще се предлага и на някои от местата за отдих по магистралите, без да е обвързан със зарядни за електрички. Коридор 10 идва от запад през Любляна, Загреб и Белград, но при Ниш завива към Скопие и Солун. Едно от разклоненията му минава през София за Истанбул.

Всъщност не е съвсем сигурно дали това е наистина първо зарядно устройство в Сърбия. Възможно е вече да действат и частни зареждачки по някои фирми.  Освен това на белградския автосалон редовно се показват студентски разработки за електромобили и зарядни станции. Преди година в международна интерактивна карта на възможностите за зареждане на електрички в Сърбия имаше обозначени пунктове. Веднъж отбих в Белград и потърсих един от тях, но се оказа че на мястото има баничарница и и никой не е чувал за електромобили. А малко след това стана смешно, защото попаднах на паметник на Никола Тесла, който в момента се пропагандира активно като сръбски гении, може би за да ядосват хърватите, които също развяват името му като велик техен сънародник. Той не се е вълнувал много от националните вражди, но е по-скоро сърбин, роден на място, което днес е в Хърватия, а таланта си е реализирал в САЩ. Днес на Балканите от съперничеството за неговата слава се раждат паметници и кръчмарски спорове, а в Америка името Тесла стана авангарден бранд, носител на прогреса.

Що се отнася до зарядните за електрички, ние, българите изпреварихме решително съседите с няколко години, усвоявайки еврофондове за тях, но реално това не доведе нито до разпространение на електромобилите в страната, нито до смислена държавна политика за тяхното реално поощряване. Примерно зарядното при експоцентъра се  развали отдавна, но никой не го забелязваше, защото и без това няма кой да спре пред него. А когато зарядните – изправни или не -  стоят неизползвани, те вече не са носители на прогрес, а по-скоро паметници – да кажем на глупостта.

От друга страна за нас си беше важно да сме първенци. С тези зарядни ние изпреварвахме сърбите и можехме да ядосваме македонците, което е достоен повод за дребна балканска гордост. Сега става драматично – усетиха се и ни настигат.. Но пак можем да им дръпнем, като си открием станция за водород, само че трябва да има да се усвояват еврофондове. Иначе нищо не става.    

Зората на електрическата ера в България и Сърбия

Христо Мишков

Назад



Коментари