„Синята лента на Дунава“

/ Изпитател

Duster Blue Line е поредната специална версия, издигаща румънския SUV в автомобилната йерархия

Този Duster носи нещо като послание, което сякаш се нуждае от разкодиране. Това е специалната серия Blue Line, което е очевидно от пръв поглед – внушава го красивият, специално разработен син цвят на каросерията и приятната синя окантовка на текстилната тапицерия на седалките. И тук се завърта една сложна аналогия. В началото на миналия век е имало„Синя лента на Атлантика“ – награда за най-бързия кораб, който ще пресече океана от Европа до Америка. Тогава корабите са били символи на прогреса и състезанието им се е отразявало във вестниците като някаква технологично-морска олимпиада. Duster Blue Line пък е най-сериозният всъдеход, който се прави отвъд Дунава, така че можем да го обявим за носител на една балканска версия на „сината лента“ – той пресича Дунава, а това си е сериозна река.

Извън тази своеволна анлогия си струва да се напомни, че лансирането на специални версии е маркетингова тактика на Dacia, която очевидно е успешна, защото се развива последователно във времето и нашироко в пространството. Миналата година у нас имаше версия Red Line, а сега са решили да я повторят, но с друг цвят. Догодина може да има и Green Line и тя ще трябва да е по-екологична, поне в цветово отншение. А между другото, докато у нас се продава Blue Line, в Западна Европа е пусната версия Evasion, която дава горе-долу същия списък с оборудване като нашата, но е по-грозна, а излиза ималко по-скъпа.

Нашата Blue Line е разработена в чест на 15-годишнината на фирмата, се твръди в българския й сайт. Около  юбилея трябват известни пояснения. Годишнината всъщност е от началото на производството под ръководството на Renault (което може да се смята и за нещо като „нова ера“), самата Dacia e създадена през 1966, когато и в България се прави опит за съвместно производство с Renault (както и с тогавашната Alpine). Освен с цвета, сегашната юбилейна версия се отличава и с изгодната цена за богатото си оборудване.

Оборудването напомни за себеси по специфичен начин още при първата среща. Отдалечих се от колата с ключ в джоба и тя ми свирна за довиждане, като присветна и с габаритите. Изненеда ме, защото в действие бе влязла системата за безключов достъп, която все още се смята за пирщявка и екстря на премиума, а всъщност вече е достъпна и за евтините ръменски коли – поне в тази специалната версия.

Duster Blue Linе с дизелов двигател от 115 к.с. и задвижване само на предния мост се продава за  34 644 лв (с ДДС) като в списъка на оборудването се включва всичко от ниво Comfort+ и се добавят 17-цолови алуминеви джанти със сини капачки в центъра, ново поколение радионавигационна система, безключово запалване и приятни естетически елементи. Същата версия, но със задвижване 4х4 е 38 644 лв, а има и вариант за бензинова версия с еднолитров двигател от 100 к.с. и фабрично монтирана газова уредба, която се продава за 30 994 лв (с ДДС).

Тестовата машина обаче бе на самия връх на Blue Linе – с модерния дизел 1,5 Blue dCi. Той отдава мощност от 115 к.с., която се прехвърля към 4-те колела през 6-степенна механична скоростна кутия. Двигателят е добре познат, като актуалната му версия е вкарана в екологичния норматив Euro 6. До гърловината за зареждане с нафта има и отвор за зареждане с добавка AdBlue, която намалява емисиите на азотни окиси. Борбата с дизелите напоследък е модна тенденция в ЕС и това е жалко.

Защото този мотор не трябва да бъде низвергнат. 1,5 Blue dCi е един от най-приятните и ефикасни (и екологични) модерни дизелови двигатели. Той отдава обилен въртящ момент още в нисък оборотен диапазон, при нужда ускорява приятно и убедително, а може да бъде и радващо икономичен при крейсерско каране на дълъг път. В случая пътуването бе доста дълго, като минахме от София през Сливен и Котел на път за Обзор.

Пълноприводният Duster има една особеност в подреждането на скоростите, с която трябва да се свикне. Първата предавка е прекалено къса, тя играе ролята на понижаваща за офроуд, но при движение по нормален асфалт от нея няма нужда. Колата потегля съвсем нормално на 2-ра. Това пък води до пренареждане на останалите предавки и 6-а може да се използва по-скоро за поддържане на кресейрска скорост над 120, отколкото за ускорения. При каране със 140 км/ч по магистрала това вдига разхода на гориво.

В нашия случай след магистралния преход компютърът отчиташе разход 6,3 л/100 км, който падна при карането по нормални пътища с по-ниска скорост. Довод против карането със 140 км/ч са и аеродинамичните шумове, които над 120 км/ч се засилват в геометрична прогресия. В градски условия принос за по-нисък разход на гориво дава и добре действащата система „Старт – Стоп“.

Иначе комфортът в купето е напълно задоволителен, като обезшумяването откъм мотора е досатъчно добро, за да се радваш пълноценно на звука от добрата аудиоуредба. Приятно впечателине остави и навигацията, която е удобна за работа и адекватна като актуализация на карти и водене по маршрута. Комфортът на седалките и просторът в интериора е напълон достатъчен и отхвърля всякакви предубеждения към качествата на румънския „лоукост“. Този Duster всъщност дава удобства като в нормален модерен компактен кросоувър. Разбира се, трябва да се свиква с някои неща –най-вече с особеностите на подреждането на предавките. Между другото – версията със задвижване само на предния мост има по-удобно подредени предавки, а е и по-икономична. Ако няма да ползвате колата за тежък офроуд, няма смисъл да купувате и пълноприводното задвижване. Ще ви излезе и доста по-евтино.

Dacia Duster Blue Line 1,5 dCi

Двигател

4-цил, 1461 куб.см

Трансмисия

6-степенна, механична

Мощност

115 к.с./3750 об/мин

Въртящ момент

260 Нм/20000 об/мин

Задвижване

4х4

Тегло/натоварен

1483 кг / 1933 кг

Разход на гориво

При теста 6 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в мм.

4341/1804/1693

Цена на тестовата кола

38 664 лв с ДДС

Назад



Коментари