Пловдив отдава почит на трабантчето

/ Информатор

Колата, която разби берлинската стена, заема видно място в „европейската столица на културата“

Няколко весeло нашарени трабантчета са поставени в центъра но Пловдив, близо до бетонни парчета с картинки от Берлинската стена. Трабантчетата  са с немски номера и очевидно са дошли като послание от днешна обединена Германия. Изглеждат симпатични с шарките върху старомодно хармоничната им триобемна каросерия,  макар че някога бяха обект на насмешки и подигравки, а се смятаха и за унизителен символ на  ГДР.  И като такива изиграха огромна историческа роля в рухването на комунизма и на историческата бариера, разделила Европа на два лагера. Всъщност може би нямаше по-очевидно доказателство за кризата на комунизма от прякото сравнение между източните и западните германски коли, на символно равнище – между трабантите и мерцедесите.

А всъщност трабантите не бяха истински боклуци, като съветските ЗАЗ например! Макар и продукт на архаична концепция, те носеха традиционните немски технически добродетели – хитроумно конструирани, съвестно направени, по-надеждни от средното за соцколите. Ако и през 80-те оставаха с допотопните си двутактови двигатели, причината очевидно не е във възможностите на инженерите и работниците от Цвикау, а по-скоро на недъзите в глобалната постройка на соцлагера. Каквито и да с а били причините, в края на 80-те източните немци точно заради трабантите (и безкрайните опашки за малкото лади, които СССР им отпускаше) се чувстваха като хора второ качество, а когато стените между Изтока и Запада започнаха да се пропукват (първоначално през Унгария, после и през посолството в Чехия) те стигаха до бариерата и просто ги зарязваха, с ключовете на таблото.

 А на 9-и ноември 1989 буквално нахлуха в Западен Берлин като пометоха и стената, охранявана от картечници и танкове. Една „картонена“, както се твърдеше тогава кола (каросерията всъщност е от дуропласт), направи възможна мирната революция. Това пък породи симпатия към нея и днес е обект на култ и носталгия. В Германия и Чехия има паметници на трабанта, клубовете на собстевницит и почитатели се множат. Украси и Пловдив, когато стана европейска столица, макар и само културна.

 

Назад



Коментари