Какви са вредните емисии на електричка?

/ Наблюдател

Вижте как се измерва електромагнитното замърсяване при болида на Rimac

Електромобилите не емитират въглероден двуокис, азотни окиси, сажди или други химически отрови и това ги прави едва ли не екологична панация за мобилността на бъдещето. Те обаче си имат други замърсяващи проблеми, които тепърва ще привличат вниманието - както на публиката, така и на държавните регулаторни органи. И нищо чудно утре да се окаже, че добрите стари бензинови коли са били по-безопасни за хората, че и за живота на планетата.

Става дума за т.нар. „електомагнитно замърсяване“, което всички електроуреди излъчват в някаква степен. Въздействието му върху живите организми е безспорно, но все още не е напълно ясно, особено с евентуалните последици върху репродукцията на организмите, както и с възможни промени на геномно ниво, които то може да предизвика. Около електромагнитното замърсяване вече са преминали и някои конспиративни теории и страхови неврози – преди време примерно се твърдеше, че мобилните телефони трябва да бъдат държани далеч от сърцето, защото могат да повлияят върху сърдечния ритъм. Това бе отхвърлено, но страховете си остават, още повече, че науката все още не е изследвала сериозно всички възможни отражения на невидимата опасност.

Електромобилите безспорно са големи електромагнитни замърсители. Те са пълни с кабели и устройства, които консумират, конвертират и изработват много електричество. Работят с ток под високо напрежение, създават около тях ореол от променливо електромагнитно поле, в което се намират и хората. Изселдванията на това замърсяване вече са част от подготовката на електричките преди да тръгнат по пътищата. Една от водещите фирми в разработката на електромобили – хърватската Rimac показва как се извършват измерванията. Прототипът на Rimac C_Two има мотори с мощност 1914 к.с., батерия с капацитете 120 кВт и ускорява до 100 км/ч за 1,85 сек. Измерванията следват европейски протокол ЕСЕ R10, коятосе отнася до електроредите. Извършват се в специално помещение, изолирано от външни въздействея, като по време на теста всички устройства в колата (включително чистачките) трябва да работят синхронно в различни режими.

Една от големите опасности е интерефернцията на вълни от различни уреди (влючителон външни за колата – телефони, светофари, радари), която може да доведе до повреди или други опасни последици. Това изисква следене и внимателно регулиране. Така се откриват слаби места в конструкцията, които се подлагата на промени, за да се намалят вредните емисии. Досегашните проучвания показват, че най-силни електромагнитни емисии около електромобилите се получават не при движение на колата, а при нейното зареждане. Особено опасни размери се получават при бързите зарядни, когато по кабелите тече ток до 22 кВт. Теоретично те все пак са безопасни, но не е съвсем сигурно. Най-добре все пак е хората да стоят по-далеч от тези зарядни, когато те работят.

Назад



Коментари