Jogger – а защо да не е „миниван“?

/ Изпитател

Dacia прави нов пробив – връща се към формула, която другите зарязаха глупаво

Една от малкото коли, които  по-активно се рекламираха по телевизиите в последно време е Dacia Jogger и в това очевидно има някакъв номер. Другите автомобилни фирми все повече зарязват скъпите, художествено изпипани клипове и залагат предимно на директните, но и по-примитивни внушения на интернет. Така получават по-евтин и целенасочен достъп до клиентелата, но все още не е ясно доколко реално влияят на решенията й. Интересно дали този консерватизъм ще донесе пазарни дивиденти на Jogger. Понякога става и така - всички се увличат по някоя новост, а онзи, който не бърза  - печели.

Впрочем - и в самата концепция на Jogger има особен  номер. Той всъщост се връща към формула, която другите загърбиха. Защото – макар често да го наричат високо комби - на практика е миниван. Има по-висока и обемна каросерия на базата на компактна платформа, с повече вътрешен простор, увеличена функционалност и даже версия със 7 седалки. Преди 10 години всяка фирма имаше подобен модел в гамата си, даже някои имаха и по-два. Отначало бяха по-заоблени, а после линиите и ъглите се поизправиха. Renault Scenic (и Grand Scenic), Сitroen Xsara Picasso, Opel Zafira, VW Touran, Toyota Corolla Verso и компания бяха хит в началото на хилядолетието, а после бяха заляти от вълната на кросоувърите. Обаче минивановете си имаха своите аргументи и сега Dacia ги припомня с новия Jogger.

Видео от теста

Разбира се, и при него има смешение на жанровете, доколкото е призван да наследи два модела на Dacia от близкото минало – многофункционалното комби Logane MPV  и баничарката Lodgi. Затова и днес някои го третират просто като пораснало комби, а други – като нещо преходно към кросоувър. Това обаче е въпрос повече на казуистика. В какъвто и сегмент да го впишат, той всъщност е интересен автомобил, функционален, достъпен и модерен като техника и това го прави в пазарен феномен в момента.

Мeжду другото, може би именно това „връщане към минавана“ е спомогнало Jogger да бъде приет толкова радушно в Западна Европа. Продажбите още не са започнали както трябва, има ги и вездесъщите напоследък проблеми с доставките, а Jogger става хит. В Западна Европа до края на март за отчетени 5210 регистрации, като за доставките в някои страни се чака по три месеца Повече от половината са версии с фабрично монтирана газова уредба и това – задено с поскъпването на горивата -  сигурно е друга причина за шеметния старт.

Гледан отвън Jogger се отличава най-вече с профила и размерите си. Иначе предницата носи характрания нов дизайн на Dacia, наложен с Logan, но покривът е видимо по-висок (1632 мм), а профилът – удължен (до  4547 мм). Пластмасовите протектори дават и извесетен офроуд-оттенък, подкрепен и от пътния просвет от 200 мм, както и от релсите на покрива. Тези релси са оригинална конструкция на Dacia, която позволява централните им части да се завъртат напречно, за да поемат надлъжно големи багажи или допълнителна кутия.- Дизайнът не е претенциозен, но все пак е внимателно изпипан и машината изглежда убедителна и цялостна.

Интериорът също е познат от стила на новите дачии, впечатлява само увеличения простор. Тестовата машина си имаше допълнителен номер. В огромния багажник (645 литра) са сгънати две допълнителни седалки, на които и възрастни хора могат да се возят без особени притеснения. Достъпът до тях обаче изисква сгъване на седалката то втория ред, а и една по-скоро младежка гъвкавост.-

Тестовата версия бе оборудвана с трицилиндровия еднолитров двигател с мощност 110 к.с. и 200 Нм въртящ момент, който се показа напълно достатъчен за приятно и сравнително бързо пътуване с румънския миниван (или кросоувър, ако ви харесва по-модерния термин). Разбира се, теглото на Jogger (1205 кг при седем седалки) е увеличено в сравнение със Sandero (1119 кг),  но то не се отразява на динамиката осезателно, защото моторът има повече мощност (110 к.с.). Разбира се, реакциите на натискането на педала на газта зависят доста и от товара в колата. При 7 човека на 7-те седалки, те стават по-мудни, а и разходът на гориво се повишава. Вашата компенсация може да е в това, че превозвате наведнъж повече хора и товар или пък в това, че пътуването става по-весело, ако сте случили на приятни спътници. Тестовото пътуване в един момент бе с 6 човека и това не направи колата досадна, като тя се справяше доста убедително по пътя между Банско и Гоце Делчев. Разбира се, в Jogger трудно може да се говори за „скоростна тръпка“, за „радост от шофирането“ или други подобни качества, характерни за далеч по-скъпи коли. Тук важното е, че се върши добра работа в приятни условия и без притеснения. И това се получава на сравнително ниска цена – един друг тип житейска радост.

Повишаването на покрива също се чувства при магистрална скорост – аеродинамичното съпротивление добавя шумове в купето, които могат и да заглушат интересното „трицилиндрово“ ръмжене на двигателя.  В техниката всичко си има цена- в случая с нещо от динамиката и с малко повече разход на гориво се плаща за увеличената функционалност, простора и 7-те седалки. А дали сделката е изгодна всеки решава сам, като прецени какви са нуждите и финансовите му възможности.

А за общия баланс на Jogger е важно и това, че той преодолява километрите без особени усилия и без да предизвиква умора. Разходът на гориво също може да носи радост – от онази, житейската, свързана с портфейла. В края на дълго и напрегнато пътуване, включващо и магистрални участъци с 6 човека на борда, компютърът отчете 6,1 л/100 км.  Ако хората са по-малко и карането – по-умерено, разходът може да падне и под 6 л/100 км. Тестовата версия беше с 6-степенна механична скоростна кутия, която пасваше добре на двигателя, позволяваше той да се държи в подходящ за ситуацията оборотен диапазон, като превлючванита са леки и отчетливи.  Същият двигател се предлага и с фабрично монтирана газова уредба, като там мощността е лека намалена до 100 к.с., а разходът на гориво е малко по-висок, но това се компенсира от далеч по-изгодната цена на самото гориво.

Около Jogger има смисъл да се говори за пари. Защото той по идеяе правен да бъде изгодна сделка, но това съвсем не значи, че нещо се предлага безплатно. За сравнително ниска цена получавате сравнително модерна, сравнително комфортна и много функционална кола, като всяко добавено качество си има и съответната цена. Тестовата версия бе с ниво ан оборудване Comfort с цена от 35 290 лв. Това са достd пари, но пък за тях получавате и доста неща. Изборяването им е дълго, но нека все пак да изброим по-изисканите неща, които обикновено се срещат в по-луксозните машини. Встрани от контролно табло е 8-инчовият дисплей на Инфоразвлекателната система а Dacia Media Nav (+450 лв) , която съчетава добра навигация с трипкомпютър, камера за заден обзор, аудио стрийминг. Воланът се регулира във височина и дълбочина, а под него е удобна конзала за управление на аудиоуредбата. От волана може да се управлява и круизконтрола. Огледалото за странично виждане показва наличието на обект и в сляпата зона, отключването и заключването става дистанционно с окмапктна плоска карта, наместваща се удобно в джоба. Разбира се, списъкът може да бъде продължен още, но подобно изброяване няма смисъл. Jogger не е лишен от привичните вече „екстри“, което го издига в йерархията – по-високо от цената му. А това всъщност е пазарният номер на  Dacia, която се превърна в един от феномените на автомобилния бизнес в Европа – не само на Балканите, за където бе насочена изначално.

 

 

 

 

Dacia Jogger Comfort 7 места TCe 110

Двигател

Бензин, 3-цил, турбо,  999 куб.см

Трансмисия

6-степенен механична

Мощност

110 к.с

Въртящ момент

200 Нм

Ускорение 0-100

11,2 сек

Максимална скорост

183 км/ч

Разход на гориво

6,1 л/100 км,

Тегло

1205 кг,

Размери в м.

4547/1509/1632

Цена

 От 35 290 лв.

.

Назад



Коментари