И Босна спира вноса на трошки

/ Информатор

От 1 юни се в страната допускат само коли с екологична категория поне Евро 5

От първи юни в Босна и Херцеговина няма да се допуска внос на таратайки, съобщава Novosti.rs. Екологичната категория на колите, които се внасят в страната, трябва да е поне Евро 5, за да получат право на регистрация. По-този начин и най-хаотичната държава на Балканите (и в Европа), чиито институции на практика са блокирани от тоталното противопоставяне на отделните народности и чиято европерспектива е напълно неясна, а много анализатори се съмняват въобще в способността й да оцелее без външна помощ, намери начин да се захване с трагично остарелия си автопарк. Решението е взето от Министерство на транспорта и комуникаците, като инициативата е на „Сдружението на оторизираните дилъри и тъговци на автомобили на Федерация Б и Х“.

„Целта е да имаме технически по-изправни МПС и по-малко инциденти по пътищата, да намалим замърсяването и да създадем по-здрава жизнена среда, да влязат повече пари в бюджета и да се доближим до условията за приемане в ЕС с намаляване на емисиите на СО2“, е заявил председателят на сдружението Харис Муратович. Тук има и една заблуда, характерна за кандидатките за членство в ЕС. Съюзът наистина има екологична политика, но тя важи най-вече за старите членки, а новите обикновено попадат под режима на премахването на границите и търговските бариери, което набързо ги превръща в автомобилно гробище на „Стара Европа“. Поне така стана с България и тя не може да се измъкне от този капан вече десетилетия.

Всъщност България комай си остава най-гостоприемната автомобилна гробница. Подобни ограничения вече има Албания, готви ги и Сърбия. В Босна за пръв път ограничения за вноса на таратайки са въведени през 2016-а година (Евро 4) и сега се отчита, че резултатите са положителни. Колите от т.нар „нов внос“ са със средна възраст 8,5 години. Има, разбира се, и негативни последици. Страната е бедна и като се ограничи „новия внос“ на пазара остават да се въртят трошки на доизживяване, които пък са още по-замърсяващи и опасни – примерно „вечните застави“, които сякаш могат да надживеят две-три поколения собственици.

 

Назад



Коментари