„Еклеризацията“ на Kangoo

/ Изпитател

Вече не е обикновено утилитарно фургонче, а по-скоро бърз и комфортен миниван

Колата ме посрещна възпитано, даже услужливо, но не и натрапчиво. Позна ме отдалеч и се отключи сама! Докато я наближавах, огледалата заеха нормалната си позиция с тихо бръмчене, а тя нито примигна, нито подсвирна, както правят други коли с функция за дистанционно отключване. Тогава реших, че ще е обидно да я наричам „баничарка“. Защото баничката, с извинение (а всъщност си я обичам, с айран предимно), си пада малко простовато ястие, или поне не е изискано - като начина, по който Kangoo ме посрещна. Освен това баничката беше универсална закуска в соца, с неговия вечен недостиг на префинени неща, а днес положението е различно и възможностите за избор са огромни. И понеже преди време предложих Peugeot Rifter да се нарича „кроасанка“, то за Renault Kangoo реших, че ще го наричам „еклерка“ – вкусен сладкиш, който може да се подрежда в тави и да се разкарва с малки фургончета като това. Освен това е френски сладкиш, а Kangoo е френска кола.

Има и една фирмена причина да не го наричам „баничарка“. Този термин у нас се наложи от Citroen и не е маркетингово коректно да се прехвърля към едно Renault. Фирмите си имат традиции, Noblessе oblige, както казват из Париж, а все пак Renault е по-стара фирма от Citroen и може да се обиди.

Тези разсъждения обаче са нещо странично. Както и да го наричаме, става дума за утилитарна и трудолюбива кола, нещо като работно муле. Може би по-важното в случая е, че новото поколение на Kangoo пристига с известно закъснение (спрямо основните конкурeнти) и има да наваксва. Предишното бе лансирано през 2007-а, то натрупа солиден стаж, което - между другото - показва, че конструкцията му е била удачна. В сегмента на „еклерките“ (а може и "баничарка", ако ви е по-привично, все пак) натоварванията са жестоки и ежедневни, така че ако имаше сериозни експолатационни или технически проблеми, Kangoo II нямаше да изкара толкова дълго в силно конкурентаната си среда.

Видео от теста

А какво е новото при Kangoo III  – това е въпросът, която висеше с огромна сила при теста. Всъщност ново е почти всичко. Като се започне от най-важното – каросерията. Тя вече е изградена върху общата платформа CMF-C/D на Renault Nissan. Това сродява новата „еклерка“ с широк кръг масови модели от сегментите C и D (Megane, Cadjar, Qashqai, X-Trail), както и с елитарния Infiniti QX50. Платформата дава големи възможности за използване на новите технологии в задвижването и електрониката, като осигурява комфорт и стабилно пътно поведение на скорост. Това не е случайно, а в известен смисъл е процес, който при Kangoo може да се нарече и „еклеризация“ – нещо като преход от обикновената грубовата баничарка, към по-изисканата форма и по-комфортната возия. Всъщност подобна еволюция преминаха и сходните конкурентни хм....фургончета.

А новото равнище на комфорт е очевидно още преди завъртането на ключа. Седалките са удобни, обгръщат и подкрепят тялото, тапицерията им е текстилна, но естетически стои добре, с по-тъмна окантовка по ръбовете. Шофьорската седалка има достатъчно реглажи за избор на оптимална позиция, скоростният лост е качен на централната конзола и е точно под ръката. Най-интересното обаче е пред погледа на шофьора. Отдясно до контролното табло, което е с класически кръгли циферблати, е монтиран дисплей, който поема и управлението на ред функции по колата. Там е навигацията, аудиоуредбата, бордкомпютъра. Отляво пък е удобна стойка за поставяне на смартфона, който също има своите информационни и комуникационни функции.

Просторът около седалките, както отпред, така и отзад, е огромен (в сравнение както с класическите седани, така дори и с модерните напоследък кросоувъри) и може да привлече сам по себе си доста клиенти. Много хора, които нямат реална нужда от превоз на обемни товари, биха предпочели удобството на този простор, просто защото избягват клаустрофобичното чувство да си като затиснат в седалката, дори и в някоя скъпа лимузина, да не говорим за спортна кола. Разбира се, и за товарите е помислено достатъчно. Тестовата версия бе пътническа, но и в нея имаше достатъчно възможности да се качват неща като пералня, мебели, сандъци и т.н. особено пък ако се свалят седалките. А много нещо могат да се натовярат и без да се свалят. Багажникът има огромния обем от 775 литра, а над главата на шофьора има нещо като полица, местенца за подръчни нещица има и във вратите, а и на други места, с общ обем 49 литра. А при свалени седалки товарният обем достига гигантските 3500 литра, като в тях може да се вкарват предмети с дължина до 2,70 м. Това може да е много важно - не само за професионалисти в доставките, но и за обикновена семейна кола, ако се сменят мебели, строи се къщаили пък в семейството има любители на модни увлечения като уиндсърфинг, каякинг и други такива.  Още една приятна изненада от гледна точка на товарите и достъпа до вътрешното ространство – вратите се отварят на 90 градуса.

Честно казано, товарните възможности на новото Kangoo не бяха пробвани при теста, но пък то се показа съвсем пълноценно като обикновена семейна кола. Както вече казах – просторът за петима е предостатъчен, а по-важното е, че колата им осигурява и истински комфорт за дълго пътешествие. Тестовата версия бе оборудвана с дизел 1,5 dCi, съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия. Моторът е оптимален за подобна кола, има 95 к.с., а огромният му въртящ момент от 260 Нм дава приятна динамика, която се съчетава с радваща сърцето икономичност. На пътя фургончето, въпреки внушителния си обем, стои стабилно и пъргаво, вписва се без проблеми и в напрегнат трафик, а на края на тестовото пътуване компютърът отчете среден разход от 5,5 л/100 км. Шофирането бе нормално, по-скъро напрегнато, без мисъл за икономия на гориво - просто дизелът така си работи. Приятно впечатление остави и обезшумяването, което също дава своя принос за комфорта на дълъг път. Шумове не проникват не само от дизела, но и от аеродинамиката, окачването и гумите, а това пък даде простор на аудиосистемата да създаде приятна музикална среда за пътуването. Моторът е съчетан с 6-степнна механична скоростна кутия, с добре подбрани предавателни числа за дизела, като предавките се превключват леко и точно от удобно разположения лост.

Новото Kangoo бе оборудвано и с ред електронни екстри, които облекчават живота на шофьора, а понякога му помагат и в управлението. Тестовата кола разполагаше с безключов достъп, имаше камера за паркиране на заден ход, система за разпознаване на пътни знаци, двузонален климатик, круиз контрол и автоматично активиране на фарове и чистачки. Списъкът с възможностите за добавяне на електронни екстри включва и полуавтоматично паркиране. Дизеловата версия на новото Kangoo е най-скъпа, като тя започва от 46 390 лв, докато най-евтина е версията с бензинов 1,3-литров Тсе (100 к.с.), която може да се вземе за 41 790 лв.

Renault Kangoo 1,5 dCi

Двигател

4-цил, турбодизел, 1461 куб.см

Трансмисия

6-степенна миханична

Мощност

95 к.с./3000 об/мин

Въртящ момент

260 Нм/1750 об/мин

Ускорение 0-100

15,1 сек

Максимална скорост

164 км/ч

Разход на гориво

Комбиниран цикъл 5,5 л/100 км

Тегло

1577 кг,

Размери в мм.

4486/1919/1893

Цена

 От 46 390  лв.

Назад



Коментари