Една Mahindra в пернишкия карнавал

/ Изпитател

Малката индийска количка KUV (от Kool Utility Vehicle)се включи в най-стария празник по нашите земи, хм..а може би - въобще по земите

Ако не бяха страшните маски, любопитството щеше да е очевидно отпечатано върху лицата на мъжете (и не само мъже – под маските вече се крият и жени, времето е такова). В Пернишко всички разбират от коли, но точно такава идваше при тях за пръв път, при това точно в деня на маскардните им игри, с които се гордеят като свое (и национално) културно наследство, признато от ЮНЕСКО и значи - уважавано по цял свят. В този ден доста обективи бяха насочени към причудливите маски на „сирваскарите“ (да не се бъркат с „кукери“, онези са от Ямболско и са други), а иззад маските си те пък зяпаха към една малка и наистина необичайна кола.

От пръв поглед, независимо далиси си маскиран на мечка, на булка или на бюлюкбашия, ще видиш, че количката не се вписва в нито един стандарт на днешната автомобилна класификация – има габарити между градска и миникола, но е доста по-висока. С малко пресилване може да се определи като „Градски миниван“, а за да звучи модерно може да се каже и хм...“миникросоувър“, .каквото и да значи това. Всъщност в  епохата на кросоувърите вече ги има всякакви. Макар и да изглежда непривично, количката е прилична, че и симпатична, а емблемата си е загадка за мнозина. Защото става дума за Mahindra, която все още има статут на непознат играч на българския автомобилен пазар.

колата и карнавалът

Непознат – донякъде, но не и чисто нов – особено за Autoobserver.bg, където вече представихме всъдехода XUV500. Mahindra всъщност е един от големите автомобилни производители в света. А напоследък е сред най-амбициозните - за разлика от ред „традиционни“ автопроизводители в момента не страда от икономически проблеми, дори касите ѝ са пълни, закупи легендарния бранд Pininfarina, участва във Formula E.

Иначе Mahindra трупа опит в автомобилостроенето от Втората световна война насам (доста повече от корейските фирми), моторизирала е успешно Индия - а това съвсем не е лека задача - и вече се разпростира все по-далеч по света. Включително и у нас чрез новия си вносител Астреко Моторс. Като индустриален конгломерат Mahindra има позиции в самолетостроене, военна техника, лодки, световен лидер при тракторите и завидни позиции в доста други места. Така че колите й са технологично модерни и конкурентни.

KUV 100 е мъникът в гамата. Името е абревиатура от английското Kool Utility Vehicle, лансиран е през 2016-а и е оборудван със сравнително нови и модерни технологии. Двигателят e от серията Falcon - трицилиндров с обем 1,2-литра и многоточково впръскване на бензина, има променливи фази на газоразпредление и отговаря на екологичния стандарт Euro 6. Отдава мощност от 82 к.с. и 115 Нм въртящ момент, които са достатъчни за свръхкомпактната каросерия, работи сравнително тихо и ако не се натиска докрай - икономично. Съчетан е с 5-степенна механична скоростна кутия, задвижаващ е предният мост. Всъщност това е класическата схема за малките и градските коли, а KUV е позициониран между тези два европейска класа. Дължината на каросерията му е 3,7 м., а височината е 1,65 м. Това пък позволява в него да се поберат спокойно 5 пътнически места, просто пътниците вътре стоят по-изправени.

Интериорът е приятно и модерно оформен, като скоростният лост и ръчната спирачка са поставени донякъде непривично. Предавките се превключват от тънка извита ръчка, качена над централната конзола, като самото превключване става леко и точно, ръчната спирачка пък е дръжка, поставена под скоростния лост, която се изтегля. Това изисква определно свикване, а иначе самото уплавление е леко, колата е послушна, воланът дава достатъчно обратна информация, позицията на шофьора е удобна, той се радва на реглажи на седалките и волана, не е притеснен и не се изморява дори и от дълго возене.

Окачването е независимо отпред и полузависимо отзад, като държи височката каросерия достатъчно стабилно и не предава грубо неравностите към гръбнака на пътниците. Всъщност - има добър комфорт за толкова малка кола. Много от европейските минита друсат далеч по-немилосърдно. Багажникът е малък – 243 литра, но при сваляне на задните облегалки става приличен 473 л. Четирима възрастни пътника се наместват нормално, а ако има пети – отзад ще е притеснено.

Всъщност интериорът издава една добре обмислена компоновка, която да даде възможност малката кола да се използва като семейна. Обезшумаването е добро - докато на километража не се премине отметката от 120 км/ч. След това става прекалено шумно, но подобни скорости не са точно стихията на тази кола. Вредни са и от гледна точка на разхода на гориво. Всъщност тестът започна с отиване до Пловдив и по магистралата малката машина се носеше устойчиво и на 130 км/ч, но - твърде шумно и разточително. Към аеродинамичните шумове от високата каросерия се добаваше виенето на мотора във високи обороти, а виейки, той смучеше енергично от резервоара. До Пловдив и обратно бе изпил повече от половината от 35-литровия резервоар, като средният разход бе някъде над 9 л/100 км. По магистралата дребните габарити са недостатък, но в града са предимство, особено като се търси място за паркиране.

В следващите дни обаче KUV 100 се представи далеч по-добре в доста по-трудни, но пък наситени с култура и магически ритуали условия. Беше леденото начало на януари, времето на традиционните сирваскарски игри в Пернишко. По полетата и селата бе натрупал дебел сняг, пътищата стояха полупочистени и тук-там - направо непочистени. В тези дни селата се изпълват с хора, прибрали се от градове и даже от чужбина за празника. Закъсалите им коли се срещуха начесто по пътищата и селските сокаци - скърцащият от студа сняг бе затруднил и далеч по-солидни машини от KUV-чето. Малката индийска машинка обаче не се затрудни в нито един момент, което – честно казано – ме изненада. Една Mahindra по принцип е правена в тропиците и по презумпция - за топъл климат. Предполагах, че надали ще са изпипали подробностите на зимното пътуване – като се започне от работата на механизмите при -15 градуса, до отоплението в каросерията. Всъщност, макар и малка, Mahindra-та е доста сериозно оборудвана с авангардни електронни помощници. Асистентите за потегляне и слизане по наклон примерно помагаха много по заснежените склонове. Списъкт с екстри е удивително дълъг за толкова малка кола.

Количката обаче не потрепна от  полярните студове. Палеше от половин оборот, загряваше бързо, газеше без колебание снежните коловози, минаваше решително натрупванията, не се плъзгаше по откритите и заледени участъци. Нямаше нито проблем с паленето, нито с температурата в купето или със запотяване на стъклата. Непрекъснатото обикаляне на селата стана приятно задължение за екипа, който включваше и един американски фотограф. Едър мажага, който се изхитряше да прави фотосесия с по три фотоапарата на врата си. Като американец погледна с почуда малката количка, успя с малко труд да намести техниката си и себе си на задната седалка, но след това нито веднъж не се оплака от теснотия или от някакви притеснения докато се носехме по заснежените шосета. Всъщност пътувахме по доста сложния междуселски маршрут комфортно и уверено, въпреки суровите условия. При движение със скорости под 90 км/ч няма нито досадни шумове, нито вибрации, аудиоуредбата осигурява приятна атмосфера. Моторчето дава прилична динамика както за изпреварване, така и за уверено преодоляване на киломери и баири. И при такива уславия колата е икономична, както се изисква и от размерите й, като разходът бе под 6 л/100 км. С подобен разход 35-литровият резервоар вече не изглежда толкова малък.

И навсякъде KUV100 събираше любопитни погледи, включително и от маскираните, а те – като перничани - са виждали (и създавали) какви ли не автомобилни чудеса. И се заредиха интересни срещи в деня на празника, когато маските крият лицата и много от табутата падат. Казват се неща, които иначе се премълчават, разиграват се сатирични и многозначителни сценки. И един до болка познат шофьорски сюжет. Пътен полицай с огромен мустак размахаваше палка със залепена петолевка на нея, а за да не остават недоразумения направо заявяваше на минаващите коли „требва дадеш нещо, за да минеш!“. „Циганка“ гънеше ханш в енергичен кючек около колата, но надзърна и вътре, за да види километража, а после извади телефон, за да снима приятел. Появи се поп, който поръси с китка за здраве, а зад него надничаха караконджули, маскирани дървета, булки и сламени хора. И KUV 100 някак неусетно се вписа във веселбата.

Mahindra KUV 100

Двигател

Бензинов, 3-цил, 12 клапана, 1198 куб.см

Трансмисия

5-степенна механична

Мощност

82 к.с./5500 об/мин

Въртящ момент

115 Нм/ 3500-3600 об/мин

Максимална скорост

148 км/ч

Разход на гориво

Градски цикъл 7,5 л/100км

Комбиниран цикъл 6,2 л/100 км

Разход в теста

 6,6 л/100 км

Размери в мм.

3700/1935/1655

Цена

 От 22 490 лв.

 

Назад



Коментари