Чакрите на Mahindra

/ Изпитател

В тази кола се крият някои неподозирани възможности, а с подозираните се справя достойно

Може и да е проста компютърна функция, но ми се стори като необикновена мъдрост от страна на една кола. При движение на заден ход  тестовият Mahindra-XUV 500 не само писукаше когато наближаваше препятствие, но и изписа на екрана точното разстояние до него в сантиметри.  Беше си точно, проверих го с рулетка. Знам, че технически не е кой знае колко сложно упражение за радар и компютър, но понеже става дума за индийска кола, веднага се сетих за „третото око“, което всъщност  е пробуждане на  „шестата  чакра“ и позволява на човека да вижда невидими неща. От чисто шофьорска гледна точка какво по-невидимо може да има от една коварна пейка  при движение на заден ход.

Така тестът на Mahindra ме препрати към тайнството на Великата индийска цивилизация, която  пренебрегва  дребнавостите на битието, за да се насочи към най-важното. Това е добре да се помни, когато се открива една индийска кола. Към нея, разбира се, има натрупани всевъзможни предубеждения, които заблуждават. Всъщност Mahindra е огромен и амбициозен международен индустриален конгломерат  - част от гръбнака на една от най-бързо развиващите се икономики в света. Фирмата е създадена през 1945-а и започва с производството на Jeep, за да се превърне във втория по големина индийски производител на автомобили и първенец на трактори, като прави още самолети и яхти, инвестира в особено силната компютърна индустрия и в други авангардни отрасли.  

Един космически тест

Фирмата е основен играч в моторизирането на огромния и свръхнаселен субконтинент под  Хималаите, а това е една доста сложна задача, в която е натрупан забележителен опит. Сега тръгва амбициозно и към световна експанзия. Тя инвестира в спасяването на легендарното дизайнерско ателие Pininfarina, притежава амбициозния корейски бранд Ssang Yong, поддържа водещ  тим във Formula E и разполага със свободни капитали във време, в което много от автомобилните производители  се свиват.

Тестовият XUV 500 e глобален продукт, съобразен със световните вкусове и тенденции. Лансиран е през 2011-а и е доказал надеждността си.  Сравнително голям и просторен 7-местен SUV с гъвкав дизел, задвижване 4х4 и натъпкан с електронни екстри, които издават едшн по-различен маркетингов подход от привичното в Европа.

За начало – механиката. Турбодизелът е 4-цилиндров с 16 клапана, обем 2,2 литра и мощност 140 к.с. Работатат му е съпроводена от характерния, донякъде старомоден и - поне за мен - приятен дизелов звук. Сравнително гъвкав е и най-важното – тегли уверено масивната двутонна машина. Динамиката бе достатъчна за нормално вписване в напрегнатия предпразничен трафик в София и околностите. А по-интересното е, че тестовата версия W10, снабдена със задвижване 4х4, се справи доста убедително и по калта и снега на един празничен коледен офроуд. Многораменното задно окачване помага за съчетаването на добри всъдеходни възможости с асфалтова стабилност.  В тестовата кола дизелът бе съчетан с механична скоростна кутия, която също даваше възможност както за непоколебимо газене из калта и камънаците, така и за бързо каране по асфалта.

И след кратко опознаване, шофьорът изпитва увереност зад волана – а това е най-важното за един  SUV. Увереността, че ще стигнеш навсякъде закъдето си се запътил - може би не много бързо, без да изпреварваш наред,  но пък навреме и без проблеми. Воланът е стегнат и дава пълноценна обратна информация, скоростният лост има сравнително дълъг ход, а превключването на предавките е леко и точно. Луксозната седалка приема и подкрепя тялото по начин, който прави и дългите пътувания приятни.

И малко философски размисли

От дизайнерска гледна точка XUV500 изглежда достатъчно убедително като модерен, макар и консервативен SUV. При желаниe във външността може да се открие влияние от класики в жанра – примерно Toyota Land Cruiser, макар че Mahindra се е постарала да му даде собствен облик – особено с двете подчертани дъгообразни извивки на поясната линия. . Каросерията е типична за SUV - сравнително висока, с привличаща погледа радиаторна решетка с 6 (почти) вертикални лайстни. Изпъкналите дъги над калниците и протекторите дават излъчване на сила и суровост. Дневните LED светлини са с интересна извита форма, която очертава индивидуален светлинен подпис.

Тестовата машина имаше допълнителни странични фарове, които пак ми напомниха за 6-ата чакра и погледа към невидимото. Вместо доста скъпите завиващи фарове, при завой се включват малки странични фарчета, които осветяват зоната около колата в посоката на завоя. Така невидимите опасности стават видими и това не струва скъпо.

В интериора има и някои непривични решения. Някак странно в европейските очи изглеждат екраните в облегалките на предните седалки. На тях пътниците отзад могат да гледат филми от DVD. В Европа обикновено се монтират на представителни коли, макара че като опция са достъпни и за редови модели. Не знам защо се смята, че началницете имат нужда от подобно развлечение докато се возят. Ако са иситнски началници ще са заети с книжата или с телефона си  и надали ще им е до зяпане на филми и или някакви компютърни игри. Всъщност те биха вършили по-добра работа като занимавка за  деца, така че мястото им е и в семейни машини. При офроуд са по-скоро безполезни заради друсането.

На централната конзола има цветен дисплей, който обслужва навигацията, камерата за заден обзор и трипкомпютъра. Самият дисплей е малък, но дава обилна и добре организирана информация. Контролното табло е със сравнително дълбоки „кладенци“, но информацията в тях е видима, понятна и четивна. Копчетата по волана и централната конзола са добре напаснати и чувствителни. На практика качеството на изпълнение е на изискано ниво.  Материалите по таблото и седалките оставят впечатление и за лукс. Като цяло интериорът е просторен и функционално организиран. В багажника има две допълнителни седалки, достъпът до които е труден, но самите седалки са широки, а при сгъване все пак оставят и значителен багажен обем.

Всички тези екстри, заедно с асистент за потегляне и спукане по наклон, автопилот, двузонов клбиматик, добър старт-стоп, камера за обратно виждане с радар за измерване на разстоянието до препятствието, паркинг-асистент и много други се включват във върховата версия с цена 55 хил лв. Изглежда висока, но като се вгледаш в списъка с екстрите и в качеството на интериора виждаш, че е приемлива. За тези пари се взема пълноценен и просторен офроудър, способен да се движи бързо и стабилно по асфалт, оборудван със 7 места и много екстри.

 

Mahindra XUV 500 W10

Двигател

Дизел, 4-цил, турбо, 2179 куб.см

Трансмисия

6-степенна механична

Мощност

140 к.с./3750 об/мин

Въртящ момент

330 Нм/ 1600-2800 об/мин

Максимална скорост

160 км/ч

Разход на гориво

Градски цикъл 9,2 л/100км

Комбиниран цикъл 7,6 л/100 км

Разход в теста

 8 л/100 км

Размери в мм.

4590/1890/1785

Цена

 От 55 990 лв. с върхово ниво на оборудване W10

Назад



Коментари