Двойна хибридност

/ Изпитател

Смесено участие - както в задвижването, така и в управлението на Honda CR-V

Че черната CR-V има хибридно задвижване е добре известно, пише го и на самата кола. При това не е новост - една такава преди година Autoobserver закара и при бойците от римския VII августов легион в Деултум. Тази тук обаче има и нещо повече – хибридно управление, макар че затова не се говори открито, а се използва терминът „Ниво 2 на самоуправление“. По дефиниция при това ниво колата поема само някои функции – примерно поддържане на лентата на движение или на дистанция до предходната кола, но отговорността и контролът си остават на шофьора, който трябва да внимава и да коригира своеволията на техниката. Ето я и управленската „хибридност“ – шофьорът и електрониката си поделят управлението.

CR-V на Кукерландия

Добре, но от София та почти до Ямбол техниката нито веднъж не сбърка. По магистралата към Бургас колата на практика се управляваше сама, като дисциплинирано се придържаше към средата на лентата (включително и при неравни участъци с изтрити линии), внимателно спазваше дистанция към предишния и от време на време ми напомняше, че и аз имам някаква роля, като искаше упорито да държа ръката си на волана. Самият волан обаче се мърдаше независимо от моята воля и при това доста по-прецизно, поне по отношение на позиционирането в лентата за движение. На контролното табло пък малка схемичка показваше как двата двигателя си поделят дружно усилията по задвижването – бензиновият движеше колата, но произвеждаше и електричество, което при нужда чрез елдвигателя се включваше в общата тяга. Задвижващи бяха и 4-те колела, което дава допълнителна стабилност и по-приятни ускорения. Да, към Ямбол отиваше един истински триумф на хибридността.

А целта на пътуването бе не просто Ямбол, а веселата страна „Кукерландия“ – населена със странни същества, в които също има нещо като „хибридност“ – уж хора, но скрити зад маски, в които са съчетани най-различни послания и образи. Тази година „Кукерландия“ се провеждаше в особена атмосфера - и тя по своему хибридна, защото съчетаваше оптимизъм и страхове. Пернишкият карнавал – големият конкурент в маскарадния бизнес - бе отменен заради кризата с водата в язовира и това даде шанс на Ямбол да блесне като център на кукерската идея, но над „Кукерландия“ пък бе надвиснала могъщата сянка на коронавируса. Фестивалът се проведе под знака на страховете от епидемия, дори донякъде - напук на тях. Някога се е вярвало, че кукерите носят здраве. Е, сега те трябваше да покажат дали наистина имат някаква власт над микробите и дали ще се справят с неясната, но страшна вирусна заплаха. Справиха се - поне със страховете от епидемията. Шествията си бяха както винаги весели и шумни! Какво повече можеха да направят в тези смутни времена? 

Затова хибридната CR-V е бързала толкова самоуверено към Ямбол, хрумна ми под звъна на хлопките, който почти непрекъснато се носеше над Тунджа. Кукерите криеха своята същност зад маски, на самите маски издаваха нещо от същността им – включително онова, което те биха искали да е скрито. Това е и вечната сила и привлекателност на карнавала, където табутата падат, хората се правят на зверове, а мъжете – на жени, където авторитетите са осмивани и маската всъщност дава свобода, колкото и измамна да е тя. Маскарадът е една вечна загадка на човешката природа. Затова и ямболските кукери са оцелели през вековете, справяли са се с църковни анатеми и с османските аги, преминали са и през могъщата преса на комунистическите функционери, а сега се лутат в лабиринта на изкушенията на пазарната икономика.

 Колата също носи своите интриги, макар и различни по характер. На пръв поглед Honda CR-V няма с какво толкова да изненада. Пето поколение на най-продавания кросоувър в света, доказан по всички континенти като качества и надеждност, въпреки доста сложната конструкция на задвижването 4х4. Този обаче е по-особен, под предния му капак е монтирано хибридно задвижване, което е връх на комплицираност и ефикасност. А една от интригите е, че всъщност с него Honda плаща за чужди грехове. По приницип за кросоувърите най-удачни са дизеловите двигатели, които дават оптимално съчетание на въртящ момент и икономичност, особено при дълги крейсерски преходи, но заради манипулациите на VW дизелите бяха подложени на унищожителна атака, както пропагандна, така и чрез законови репресии в много държави по света.

Така Hondа предпочете да се откаже от версията с дизелов мотор, който бе сред еталоните в жанра си. Хибридът е призван да замени дизела, по принцип комбинацията от бензинов и електрически мотор, съчетани с литево-йонна батерия и сложна електроника за управление може да доведе до осезателна икономия на гориво и вредни емисии, както и да осигури приятна динамика. Ако някой от елементите обаче не е напасван, цялата система ще се окаже неудачна – досадно мудна или прекомерно разточителна. Това бе интригата на автомобила и пътешествието от София до Ямбол трябваше да помогне да я опознаем. Хибридната версия идва с малко закъснение, но пък е доста амбицозна. Според плановете на фирмата тя ще може да покрие до 80 % от продажбите по света. Интересно колко ще са у нас?

Самата хибридна система е с класическа схема. Използва се двулитров бензинов двигател, който работи по икономичния „цикъл на Аткинсън“, има максимална мощност 145 к.с. и обикновено се върти, само за да произвежда ток, който се трупа в литиево-йонна батерия. Електродвигател с мощност 184 к.с. движи колата, като той има цели 315 Нм въртящ момент, на разположение още от 0 об/мин. Това означава, че потегля моментално и ускорява убедително. При движение с висока скорост ефикасността на електрическото задвижване спада и тогава бенизновият мотор се включва директно към задвижването на предния мост. Тяга се прехвърля и към задния, така че тестовата версия на CR-V бе истински пълноценен крсоувър с отчетливи офроуд-възможности.

В този тест обаче от тях нямаше нужда. От София до Ямбол колата, не само че се управляваше сама, но и го правеше с грижа за икономичност. При нормално движение със 120 км/ч компютърът отчете среден разход 6,2 л/100 км. Подобен реален разход при такава скорост и шофиране имаха и старите дизелови версии. Хибридиното задвижване с нищо не променя управлението. Шофьорът избира посоката на движение (напред – назад, има и неутална позиция) чрез бутони, а предавките се подбират автоматично. Самата работа на хибридната система може да се следи както на контролното табло, така и на дисплея над централната конзола. В началото е интересно, а след това омръзва. Моторите се разменят и допълват непрекъснато. Всяко дърпане на крака от педала на газта гаси бензиновия мотор, после той пак се включва, понякога само от стрелките по схемата може да се разбере дали  той работи или не, макар че в ситуациите, когато се включва пряко към трансимсията, става по-шумен. По второстепенните пътища разходът на гориво може да бъде доста по-нисък, особено ако се кара с плавно натискане на газта и с мисъл за икономия. Всъщност хибридът дава възможност и за едно по-различно шофьорско забавление, насочено именно към намаляването на разхода на гориво.

 Това е обаче изисква първо да се забравят навиците от шофирането на бензиновите коли и да се привикне с мисълта,  че имаш на разположение мощен генератор на ток и всяко спускане или намаляване на скоростта може да ти носи допълнителен електрически заряд. Тая игра може да бъде и забавна, а с натрупването на малко опит можеш да свалиш осезателно розхода на гориво. При движението по второстепенен път разходът в някои участъци стигаше до феноменалните 1,4 -3,3 л/100 км, но това зависи много и от профила на пътя, както и от използването на спусканията. А най-общото правило е – за да имате полза от хибридната система, трябва да се научите да използвате нейните предимства, особено възможността за превръщане на спирачната енергия в електричество, както, разбира се, и да не злопуотребявате с педала на газта. Хибридният CR-V има максимална скорост 180 км/ч и може да ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,2 сек, но това не са особено вълнуващи данни. Неговата тръпка е в съчатнието на приятна динамика с икономичнсот, към което се добява и удоволствите да знаеш, че колата се движи от едно наистина авангардно технология. Окачването е насочено повече към комфорта на возията, отколкото към скоростна стабилност, так че и то не провокира към по-решително натискане на газта.  Иначе хибридният CR-V си остава пълноценен и комфортен кросоуъвр, с просторна каросерия и приятна динамика – качества, които вече десетилетия му носят пазарни успехи по цял свят. Авангардизмът си има цена и тестовата версия стига до 87 хил лв.  Това се дължи и на богатото оборудване, което бе изписано на три листа с нормален шрифт. Сред безбройните опции и екстри трябва да се споменат Асистенът за спазване на пътната лента, адаптивният автопилот, следенето на мъртвата зона, камерата за обратно виждане и много, много други. Всъщност не само задвижавнето, но и безбройните устройствата за безопасност и комфорт нареждат тази кола в авангарда на бизнеса и на сегмента си.

Назад



Коментари