Хибридна среща

/ Изпитател

Най-авангардната версия на Honda CR-V посети разкопките на античния Деултум

Съчетанието на свръхмодерна технология с антични останки винаги е някак романтично, а това си беше направо вълнуващо - може би защото беше и първият пролетен ден, белязан от ярко слънце и озвучен от чуруликане откъм чистото синьо небе. Хибридната Honda CR-V – кола, в която се крие най-модерното фирмено задвижване за момента, както и няколко актуални пазарни и технологични интриги, безшумно се разхождаше около разкопките на античния Деултум (близо до Бургас).

В електрически режим движението й излъчваше спокойстовие и достойнство, че и нещо като почтителност, както се полага на един японски самурай, който внимава да не подразни с нещо сенките на едни други славни бойци - римските ветерани от VIII Августов легион, които империята е заселвала тук, ако оцелеят след 20 години сурова служба по всички кътчета на достъпния тогавашен свят. И червената кола спря – някак заинтигувано и все така безшумно - на ръба на 3-метровия изкоп, където археолозите бяха разчистили основите на римски град, с крепостни стени, бани, форум и учудващо равния калдъръм на „Декуманос Максимус“, главната улица в направление „Изток-Запад“ на всеки римски град и кастел.

Римляните преди 20 века са умеели да воюват, организират и строят, а легионерите са живеели винаги под оръжие – в състояние, на което днес му се вика „хибридна война“. Японците пък днес умеят да правят автомобили, а този конкретно е хибрид. Ето и връзката. Някогашният град Деултум е създаден от император Веспасиан, който заселвал тук ветераните, давал им земя и привилегии, а те построили единствената колония на свободни  римски граждани по днешните български земи.

Опазвали мира и реда срещу местни и външни варвари,  градът им се превърнал в център на търговия и култура, политически живот кипял на форума, а културата - по римска традиция в банята, където се вихрели пиршества, водели се умни разговори и се сключвали сделки. Разкопките на това място се водят от десетилетия и там наистина има какво да се види и научи.

Колата също носи своите интриги, макар и различни по характер. На пръв поглед Honda CR-V няма с какво толкова да изненада. Пето поколение на най-продавания кросоувър в света, доказан по всички континенти като качества и надеждност, въпреки доста сложната конструкция на задвижването 4х4. Този обаче е по-особен, под предния му капак е монтирано хибридно задвижване, което е връх на комплицираност и ефикасност. А една от интригите е, че всъщност с него Honda плаща за чужди грехове. По приницип за кросоувърите най-удачни са дизеловите двигатели, които дават оптимално съчетание на въртящ момент и икономичност, особено при дълги крейсерски преходи, но заради манипулациите на VW дизелите бяха подложени на унищожителна атака, както пропагандна, така и чрез законови репресии в много държави по света.

Така Hondа предпочете да се откаже от версията с дизелов мотор, който бе сред еталоните в жанра си. Хибридът е призван да замени дизела, по принцип комбинацията от бензинов и електрически мотор, съчетани с литево-йонна батерия и сложна електроника за управление може да доведе до осезателна икономия на гориво и вредни емисии, както и да осигури приятна динамика. Ако някой от елементите обаче не е напасван, цялата система ще се окаже неудачна – досадно мудна или прекомерно разточителна. Това бе интригата на автомобила и пътешествието от София до Дебелт трябваше да помогне да я опознаем. Хибридната версия идва с малко закъснение, но пък е доста амбицозна. Според плановете на фирмата тя ще може да покрие до 80 % от продажбите по света. Интересно колко ще са у нас?

Самата хибридна система е с класическа схема. Използва се двулитров бензинов двигател, който работи по икономичния „цикъл на Аткинсън“, има максимална мощност 145 к.с. и обикновено се върти, само за да произвежда ток, който се трупа в литиево-йонна батерия. Електродвигател с мощност 184 к.с. движи колата, като той има цели 315 Нм въртящ момент, на разположение още от 0 об/мин. Това означава, че потегля моментално и ускорява убедително. При движение с висока скорост ефикасността на електрическото задвижване спада и тогава бенизновият мотор се включва директно към задвижването на предния мост. Тяга се прехвърля и кам задния, така че тестовата версия на CR-V бе истински пълноценен крсоувър с отчетливи офроуд-възможности.

В началото на теста обаче от тях нямаше нужда. От София до Бургас се пътува по магистрала и пътешествието разкри, че наистина хибридната система дава определена икономичност. При нормално движение в рамките на ограниченията по нагънатия магистрален асфалт компютърът отчете среден разход 6,2 л/100 км. Подобен реален разход при такава скорост и шофиране имаха и старите дизелови версии. Хибридиното задвижване с нищо не променя управлението. Шофьорът избира посоката на движение (напред – назад, има и неутална позиция) чрез бутони, а предавките се подбират автоматично. Самата работа на хибридната система може да се следи както на контролното табло, така и на дисплея над централната конзола. В началото е интересно, а след това омръзва. Моторите се разменят и допълват непрекъснато. Всяко дърпане на крака от педала на газта гаси бензиновия мотор, после той пак се включва, понякога само от стрелките по схемата може да се разбере дали  той работи или не, макар че в ситуациите, когато се включва пряко към трансимсията, става по-шумен. По второстепенните пътища разходът на гориво може да бъде доста по-нисък, особено ако се кара с плавно натискане на газта и с мисъл за икономия. Всъщност хибридът дава възможност и за едно по-различно шофьорско забавление, насочено именно към намаляването на разхода на гориво.

С три бутона може да се избират три отделни режими за работа на задвижването – с приоритет на електрическото задвижване, комбиниран икономичен режим или такъв с по-спортни характеристики. Чрез игра с бутона за електрически режим може да се изстисква до максимум електричеството от батерията и ловко да се използват спусканията за нейното зареждане, така че километрите да се отмятат без изгаряне на капка гориво.  Друг хитър номер е, че режимът на рекуперация на енергия може да играе ролята на моторна спирачка, като лостчетата от волана увеличават съпротивлението от генератора и по този начин всяко спиране може се използва за производство на повече ток.

Това е обаче изисква първо да се забравят навиците от шофирането на бензиновите коли и да се привикне с мисълта,  че имаш на разположение мощен генератор на ток и всяко спускане или намаляване на скоростта може да ти носи допълнителен електрически заряд. Тая игра може да бъде и забавна, а с натрупването на малко опит можеш да свалиш осезателно розхода на гориво. При движението по второстепенен път разходът в някои участъци стигаше до феноменалните 1,4 -3,3 л/100 км, но това зависи много и от профила на пътя, както и от използването на спусканията.

А най-общото правило е – за да имате полза от хибридната система, трябва да се научите да използвате нейните предимства, особено възможността за превръщане на спирачната енергия в електричество, както, разбира се, и да не злопуотребявате с педала на газта. Хибридният CR-V има максимална скорост 180 км/ч и може да ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,2 сек, но това не са особено вълнуващи данни. Неговата тръпка е в съчатнието на приятна динамика с икономичнсот, към което се добява и удоволствите да знаеш, че колата се движи от едно наистина авангардно технология. Окачването е насочено повече към комфорта на возията, отколкото към скоростна стабилност, так че и то не провокира към по-решително натискане на газта.  

Иначе хибридният CR-V си остава пълноценен и комфортен кросоуъвр, с просторна каросерия и приятна динамика – качества, които вече десетилетия му носят пазарни успехи по цял свят. Авангардизмът си има цена и тестовата версия стига до 87 хил лв. Това се дължи и на богатото оборудване, което бе изписано на три листа с нормален шрифт. Сред безбройните опции и екстри трябва да се споменат Асистенът за спазване на пътната лента, адаптивният автопилот, следенето на мъртвата зона,  хедъп дисплеят, камерата за обратно виждане и много, много други. Всъщност не само задвижавнето, но и безбройните устройствата за безопасност и комфорт нареждат тази кола в авангарда на бизнеса и на сегмента си.

 

Honda CR-V 4WD HYBRID Prestige CVT (E-Call, Navy)

Двигател

4-цил, 1993 куб.см + електромотор

Трансмисия

E-CVT, 4WD

Мощност

131 к.с./5500 об/мин + 184 к.с. елмотор

Въртящ момент

175 Нм/4000 об/мин + 315 елмотор

Ускорение 0-100

9,2 сек

Максимална скорост

180 км/ч

Разход на гориво

При теста 6,2 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в мм.

4600/1855/1689

Цена на тестовата кола с всички екстри

87 хил. лв

Назад



Коментари