Боб Луц влиза и в електрическата игра

/ Наблюдател

Големият критик на Илън Мъск търси инвеститори за малката фирма Via Motors

Малката щатска фирма за електромобили Via Motors е привлякла консултант със задача да намери инвеститор с 250 млн. долара, за да задвижи проект  на стойност 1 млрд. долара, съобщава Insideevs. Това не е нещо особено в днешно време, когато електричките привличат сериозен  интерес. Интигуваща е една малка подробност – Съветът на директорите на Via Motors е оглавяван от Боб Луц. Макар и да наближава 90-те (роден е през 1932) той е все така енергичен, амбициозен и опитва да се впише в бизнеса на новата епоха – която само преди две години проклинаше като край на всичко, което обича.  

Боб Луц е жива детройтска легенда и нещо като образец за автомобилен мениджър с бензин в кръвта. Започва като изтребител във флотските ВВС, но увлечението му по двигателите, скоростта и бизнеса го насочва към Детройт от 60-те. Кариерата му преминава през високи позиции във Ford, GM, BMW, Chrysler. Сред постиженията му са Escort, Viper, Explorer и много други. Бил е до Лий Якока в битката за спасяването на Chrysler. Прям и смел мъж, който в ерата на коректната реторика често предизвикваше скандали с директния си език.

В последните години той бе особено яростен критик на Илън Мъск като нееднократно е предричал шумен провал и фалит  на Tesla. Сега влиза в играта на нейния терен, макар и като миниатюрен играч. Via Motors е малка фирма, която преоборудва пикапи с псевдолектрическо задвижване от типа „последователна хибридност“. Това всъщност са електромобили с малка литиево-йонна батерия. Тя им осигурява 100-ина км пробег, а след това в тях работи бензинов генератор за удължаване на пробега. Това е скъпо, технически сложно и неекологично. Смисълът им е, че според щатските закони се признават за електрички и ползват фискални привилегии. Този бизнес обаче е маргинален и в никакъв случай не е заплаха за Tesla или за традиционните фирми.  

Дано тази занимавка все пак даде някъкъв жизнен порив на колоритния ветеран, който почти половин век бе любимец на автомобилната журналистика. Преди две години той бе обзет от песимизъм към делото на живота си. Дали тогавашните му кошмари бяха старческо черногледство или сериозно пророчество днес никой не може да знае. Пророчествата са рискована работа. Нека все пак да припомним, че при раждането на автомобилите се вярвало, че електричеството бързо ще измести бензина и дори, че краката на хората ще закърнеят тъй като няма да има нужда да ходят. Те просто станаха по-дебели, а икономиката, политиката и живота в целият двадесети век се въртеше около петрола и автомобила.

Та ето как изглеждаше неговият кошмар преди време.

„Автоиндустрията е в ускоряваща се крива на промени...Сега приближаваме края на автомобилната ера.... Краят на всичко ще бъдат напълно автоматизирани модули, в които шофьорът няма да може да управлява... Вие го повиквате, той идва, влизате, въвеждате дестинация и той се качва на магистрала, където се подрежда в конвой с другите модули, движещи се със скорости от 180 или 220 км/ч. Скоростта всъщност няма значение, защото е поток, като наближи дестинацията, минава в по-бавните ленти, после спира, вие си плащате и излизате.

Колите повече няма да бъдат управлявани от хора, защото след 20 години това ще бъде забранено. Когато автономните коли станат 30% от автопарка, просто ще се види, че над 99% от катастрофите са резултат от човешки грешки и автоматите ще получат по-голямо доверие. Разбира се, ще има преходен период – всеки ще има 5 години да свали колата си от движение или да я замени за един от модулите.

Хората няма да вярват на традиционните автопроизводители и ще купуват движещи се неща с емблемите на Google или Apple. Всъщност по-скоро тези коли ще бъдат части от големи автопаркове на Uber, Lyft, FedEx, UPS и всевъзможни фирми за доставка. Частното притежание на кола ще стане все по-безсмислено. Всеки месец големите оператори ще си поръчват по стотици хиляди коли. Ще има избор от нисък, среден и висок клас и ...толкова. Те няма да носят емблеми като Chevrolet, Ford или Toyota, а на оператора на флотата - Uber, Lyft, или пощенска служба.

Скоростта им няма да има значение, защото никой няма да има право да изпреварва в своята лента и това ще е краят на фирми като BMW, Mercedes-Benz и Audi. Колите ще си пътуват, а хората вътре ще могат да си почиват, да тракат на компютър или да пият по нещо.

Мисля, че идва и краят на търговията с автомобили, каквато я познаваме. Дилърите все пак ще останат за малцината, които искат да имат персонализирани модули или пък ще са увлечени по ретроколи. Автомобилният спорт може да оцелее, но не и по обществените пътища. Ще останат затворени клубове за съмишленици, които все пак ще помнят как се шофира и ще предават това умение на деца и приятели. Това ще стане нещо елитарно, хората ще се записват, за да карат някаква кола по различни писти. Може да остане и бутикова индустрия за производство на спортни коли или офроудъри.

Авотомобилните дилъри всъщност са обречени, както и специализираните издания – вместо Automotive News, Car and Driver, Road & Track щеу има едно издание наречено Battery and Module, което ще четат само операторите с големи автопаркове..

Ерата на управляваните от хора автомобили, с техните сервизи, шоуруми и обкръжаващите ги медии – всичко това е обречено след 20 години.“

Назад



Коментари