„Жълтите жилетки“ увяхват в жегите

/ Информатор

С комбинация от търпение, репресии и потайна отстъпка Париж успя да изтощи силата на протестите

Движението на „Жълтите жилетки“ вече навлиза в последната фаза на протестното си съществуване. Над 200 делегации от всевъзможни бунтовни ядра се събират този уикенд в провинциалното градче Монсо-ле-мин, за да обсъждат състоянието и перспективите на своето движение, което преди месеци блокираше страната и заплашваше със сериозни политически трусове.  Саго обаче всичко е в упадък. В подготвителната декларация на сбирката фигурират фрази като „да се впишем в продължението“ и „да се съпротивляваме победоносно на политическата репресия, която приема полицейски и правосъдни форми“, твърди Le monde. Всъщност основната тема на дискусиите ще бъде отливът на протестъри от еженеделните блокади на пътища, който става все по-силен.

„Жълтите жилетки“ вече омръзват, а репресиите срещу тях срещат все по-силна подкрепа у общественото мнение. Купонът свършва и идва отрезвяването. Властите в крайна сметка овладяха протестната вълна, като съчетаха две стратегии -  търпение в началото, когато енергията на протеста извираше мощно, и нарастващи по сила, разнообразие и ефикасност репресии. Протестърите вече са идентифицирани и  трябва да плащат глоби за счупените бариери на магистралите и за унищожените радари и това съвсем ги обезкуражава.  А и те вече не са интересин дори за медиите и след като не им се обърща внимание енергията на движението намалява. Нищо чудно и жегите във Франция да са повияли на упадъка. Да прекараш неделята на напечения асфалт не е осебено комфортно, докато край теб минава потока на ваканционните пътувания.

Освен това властта намери път за тихо отстъпление от онова глупаво решение, което бе искрата,  подпалила пожара – въвеждането на ограничение 80 км/ч по второстепенните пътища. От него тръгна организацията на портеста, и с него той зяпочва да овяхва. То не е официално отменено, защото това би означавало премиерът Едуар Филип да признае грешка и да подаде оставка, но въвеждането на ограниченията на скоростта вече е прехвърлено към местните власти, които постепенно започват да връщат „нормалните“ 90 км/ч. Богатата история на френските бунтове заприса и един типично шофьорски епизод, който в един момент заплашваше да подпали страната.   

Назад



Коментари