Херберт Дийс напуска изненадващо

/ Информатор

Начело на VW Group застава досегашният шеф на Porsche Оливер Блюме

Надзорният съвет на Volkswagen AG е решил да освободи глания изпълнителен директор Херберт Дийс. Той ще напусне поста си на 1 септември и в кабинета му ще влезе Оливер Блюме, който в момента ръководи Porsche. За разлика от Дийс, който е външен за фирмата и бе привлечен по спешност от BMW през 2018 година, Блюме е „вътрешен“ – работи във VW непрекъснато от 1994 година, като се е катерил методично по стъпалата на фирмената йерархия. Оглявава Porsche през 2015 година и се справя убедително, включително и с електирификацията.

Оливер Блюме

Засега няма официални обяснения за внезапната смяна. Миналата година Дийс бе похвален за работата си от същия Надзорен съвет и бе възнаграден с нов трудов договор, който изтичаше през 2024 година. Сега съдбата му не е ясна. Той ще напусне фирмата, вероятно с някакво обезщетение за прекратения предсрочно договор и надали ще има право да започне скоро работа в друга фирма от автомобилния бизнес.  Управлението му започна шоково. Той трябваше да измъква фирмата от дупката на „Дизелгейт“, да стабилизира финансите, разстроени от изплащането на гигантски глоби  в САЩ и обезщетения по съдебни дела заради дизелите.

Справи се не само с послидиците от безпрецедентната криза  на но и с предизвикателствата на новите технологии. Под негово ръководство фирмата запазва пазарно присъствие, поддържа широка моделна гама и взема уверено завоя към задвижванията на бъдещето. Имаше, разбира се, и проблеми. Един от тях замалко да го свали. Направи гаф – глупав, но опасен за Германия.  

На публично събрание със служители на фирмата е използвал иронична перифраза на нацистки лозунг. Става дума за прословутата фраза „Работата ще ви направи свободни“ (на немски Arbeit Macht Frei), която той е променил на EBIT Macht Frey (Приходите ще ви направят свободни). EBIT е счетоводен термин, обозначаващ приходите преди таксуване.Намерението му очевидно е било да се подходи с хумор към трудностите на фирмата. В Германия обаче всяко споменаване за нацизъм носи риск не само от публичен скандал, но и от съдебно преследване. Затова и Дийс веднага трабваше да се извини на всички, които е засегнал с неудачната си шега. Наложи му се е и да обяви, че „Volkswagen е доказвал чрез много свои действия, че предприятието, работниците му и лично аз осъзнаваме особената исотрическа отговорност на Volkswagen по време на Третия райх“.

Може ба най-сериозните проблеми, с които той се сбълскваше бяха свързани с профсъюзите, които по традиция имат значителна роля в управлението на Volkswagen. Заради тях Дийс веднъж сравни VWсъс стар танкер, с остарели скърцащи структури, който се нуждае от рязка модернизация. Това не се е харесало и на семействата Порше и Пийх, които са гласували оставаката му. Сега, в лицето на Блюме сигурно профсъюзите и собствениците ще имат по-сговорчив контрагент, но не е сигурно, че това ще бъде добре за самата фирма, която наистина трябва да премине през тежките времена на поредната технологична революция.

 

Назад



Коментари