VW съкращава работници в Словакия

/ Наблюдател

Публикация на Automotive News показва тъмната страна на „българската“ инвестиция

„Конкуренцията от по-евтините югоизточно-европейски пазари, преходът към електромобили и глобалните търговски търкания“ са посочени като основни причини за опасността от криза в словашката автомобилна индустрия в публикация на сериозното специализирано издание Automotive News Europe. Повод за статията е решение да се съкратят 3000 работника от словашки завод на VW, като успоредно с това се припомнят и плановете на фирмата да пренасочи инвестициите си към по-евтина локация, която ще се избере „между  България, Турция и Сърбия“.  Разказана е и тъжната житейска приказка на работника Давид (фамилия не се споменава), който е започнал работа на конвейера с надеждата, че ще има стабилни доходи до пенсионирането си, пък наскоро изненадващо бил привикан от шефовете, за да го освободят, заедно с хиляди други.

Словакия е страната с най-много произведени автомобили на глава от населението, която бе своеобразно инвестиционно Елдорадо в началото на века, когато бе и големият „Поход на Изток“ на автофирмите. В сектора  работят над 300 хил. човека, които годишно правят над 1 млн. коли и на практика цялата икономика на страната е зависима от доброто здраве на предприятията на VW, Hyundai, PSA,  Jaguar Land Rover. Заплатите обаче вече са пораснали от времето, кагото са построени заводите и фимите търсят по-изгодни локации. Сериозна заплаха е и преходът към електромобили, чието производство се нуждае от доста по-малко труд. „В момента не се занимаваме със заплатите, приоритет ни е стабилността на работните места“, заявява пред вестника профсъюзен шеф на VW.

Моментът е донякъде критичен за словашките заводи, защото фирмите решават къде да сглобяват следващото поколение модели, а нарасналите разходи в Словакия може да доведат до прехвърлане към по-евтини локации. Същият проблем имат и Чехия и Унгария, които привлякоха автомобилни заводи в началото на века. Производството там започва да става по-скъпо, и правителствата търсят начин да помогнат на фирмите. В Унгария това доведе и до прословутия „робавладелски закон“ за извънредния труд.

Та, ако все пак VW избере България за новия си завод, нека не се учудваме, че в средна Европа това може да доведе до „антибългарски чувства“ и да не се изнендваме, ако фирмата опитва да извива ръцете на правителството за отстъпки, облекчения, облаги и т.н. Както се казва напоследък: Business as usual.  

Назад



Коментари