VW ще ползва заводи на Ford

/ Наблюдател

Оформя се нов стратегически „Алианс“. Новината излиза след срещата при Тръмп

VW и Ford ще формират стратегически съюз, е заявил шефът на VW Херберт Дийс след срещата си с президента на САЩ Донълд Тръмп. Той бе поканен там, заедно с шефовете на  Daimler и BMW, за да обсъждат проблемите в търговията с автомобили между Европа и САЩ. По тази част на срещата Херберт Дийс е заявил, че VW ще използва капацитета на някой от заводите на Ford, които в момента са ненатоварени, за да произвжда автомобили вътре в САЩ и така да избягва плащането на огромното протекционистично мито, с което Тръмп възнамерява да обложи вноса на коли.  В същото време VW проучва и възможността за строителството на втори завод в САЩ, но ако дружбата с Ford се превърне в брак, от него надали ще има нужда. „Ние сме в много нареднали преговори и диалог с Ford, за да създадем истински глобален автомобилен Алианс, който ще оздрави и американската автомобилна индустрия“, са точните думи на Дийс.

Досега за тези преговори имаше откъслечни подхвърляния, които оставаха впечатление, че се обсъждат накакви форма ни частично коопериране. Сега става ясно, че Ford ще разчита новият Алианс да укрепи позициите му и в Европа, като е обсъдено и използването на общи платформи. Договрено е и VW да се включи с инвестиции в Argo AI – технологичен партньор на Ford в областта на самоуправлението. Засега двамата партньори няма да разменят пакети от акции, което означава и че връзките им все пак са слаби. Другият подобен Алианс – онзи межде Renaut и Nissan бе скрепен с кръстосано владение, но както се вижда от последните събития това не го спасява от проблеми, даже напротив.

Съюзът между VW и Ford ще роди безспорен световен лидер. Фирма с огромен технологичен и пазарен потенциал, способна да се справя и с новите предизвикателства на електрификацията и автономното шофиране.  Дали този потенциал наистина ще се реализира и по какъв начин е доста сложен въпрос. Преди 20 години опитът немска и американска автомобилна фирма да се обединят в глобален гигант се провали с гръм, трясък и много загуби. Това очевидно ще бъде обица на ухото при сегашното сближение на Ford и VW. Двете фирми не са в равностойна позиция в момента. Въпреки огромните глоби и „дизелгейт“ VW е в цветущо финансово здраве и възходащо развитие, докато Ford трупа проблеми, както в ЕВропа, така и в САЩ, където само пикапите остават рентабилни. Тази неравностойност може да циментира, но може и да минира отношенията в бъдещия Алианс – зависи как ще бъде отчетена при оформянето на структурата. Пренебрегването й е опасно както стана в DaimlerChrysler, а надценяването на временнното надмещие също – както показва Renault-Nissan. За да се изебгнат бъдещи трусове е необходимо много внимателно да се изгради баланс на интересите между двете фирми, така че никой да не се чувства ощетен и двете да виждат интереса си от общата стурктура. Това са само теоретични пожелания, а в живота съжителството винаги е търдо – това е добре изевстно и от нормалните бракове.

По основната тема на разговора в Белия дом тримата немски автомобилни лидери са дойствали по-скоро като консултанти. Те не можгат да преговарят от името на Евроепйския съюз, а и не са искали да се намесват в токлова голяма политика. Автомобилният внос е само едно от перата в много сложните търговски взаиомотношения в света, коиот Донълд Тръмп се опитва да разтърси и пренареди. В момента САЩ имат търговци дефицит от около 30 млрд долара само от търговията с автомобили, като немските фирми са основните вносители. Натискът на Тръмп е насочен към това да увеличи произовдството на коли вътре в САЩ.   Трите немски фирми имат свои заводи в САЩ. Нещо повече – именно техните коли са значителна част от износа на САЩ към Китай, а и към Европа. Защото M-класата на  Mercedes, както и  BMW Х5 се правят само в САЩ и се изнасят към Европа.

Назад



Коментари