Воистина хибрид!

/ Изпитател

Доброто от двата свята – може да се ползва като електричка за eкологично ходене на работа, но става и за дълго семейно пътешествие

Бялата кола се движеше безшумно и достолепно край ароматното и напечено от жегата лавандулово поле, толкова тихо, че можеше да се чуе жуженето на пчелите, заровени във вълните на лилавото море. И тъй като пчелите си имат важна мисия бях решил да премина на изцяло електрически режим, за да не ги притеснявам с шума да бензиновия мотор, пък и да не бълвам излишно изгорели газове около тях.  Що да не го направя, когато природата наоколо бе толкова вдъхновяваща, а и колата позволяваше този малък екологичен каприз.

Mitsubishi Outlander PHEV e най-продаваният Plug-In хибрид в Европа и света, което ще рече - кола с доказана екологична мисия. Значи – зад бялата тестова кола се крие не просто сложна техника, а цяла стратегия за пробив към светлото екологично бъдеще. Вярно, теоретично се смята, че  чистите електромобили са бъдещето – при това неизбежни като комунизма, но  също като него те са мечта, която може да се достигне в някаква неясна и далечна перспектива. В сегашната реалност са скъпи и страдат от ограничен пробег, а плановете за масовото им производство веднага се сблъскват с недостига на редки минерали, пък и се палят прекалено често, за да се разчита на тях. Така хибридното задвижване все пак се очертава като по-реалният начин да отмяташ километрите с помощта на електричество, без да отделяш СО2.

Или поне да не отделяш много СО2. Обаче автомобилната хибридност е нещо сложно както технически, така и в законодателно и пазарно отношение. Всъщност те още не са се наложили, а вече са затънали в бюрократичното блато. Има хибриди, които на практика не са по-екологични, но се възползват от законовите привилегии, дадени в някои страни за цялата категория. За много законодателства понятието „хибрид“ се тълкува еднозначно, просто като задвижване, съчтаващо бензинов и електрически двигател. Това дава определени фискални или законови предимства и заради тях се нароиха различни „хибриди“, при които електрическата част от уравнението е по-скоро символична – колкото колата да влезе в съответната законова графа и да ползва привилегиите.   

Автомобилната хибридология тепърва ще се развива и белият тестови хибрид е сред най-интересните екземпляри. Има различни начини и технологии за съчетаване на два типа енергия в една кола. Може просто да се сложи символичен елдвигател (обикновено в скоростната кутия, на мястото на конвертора на въртящия момент), който в определени ситуации да помага, но не и да движи самостоятелно колата. Така се отбива административен номер, но реалната полза е минимална.

 

Този тип хибриди бяха доста разпространени преди десетина години, когато започнаха законодателните пориви към новаторски задвижвания.  Има и едно по-почтена, частична хибридност, когато една кола може наистина да се движи поотделно с двете си енергии – но в основата все пак е бензинът. Такава е примерно Toyota Prius – световен лидер, който не може да зарежда с ток от контакта, а акумулаторът се зарежда от работата на  бензиновия мотор и от енергията на спирането. Двата двигателя си  взаимодействат, енергията на спирането се оползотворява и действително има икономия на гориво (и СО2), но може да се спори доколко оправдано е използването на понятието „хибрид“.  А върховната форма на хибридност е plug-in, когато колата може да зареди с ток от контакта и само с него да измине няколко десетки километри. В този случай колата на практика може да се ползва и като електричка. Технологично е по-сложнва и пазарно по-скъпа, но пък е реално екологично постижение.

 

И Mitsubishi Outlander Plug-In е лидер в този тип хибридност – при това вече 7 години. Самият модел може и да се смята за остарял, доколокото третото му поколение бе лансирана през 2013 година и още преди две години трябваше да дойде наследник, но Mitsubishi влезе в Алианса Renault-Nissan, а от там решиха този наследник да ползва обща платформа с X-Trail, което пък забави смяната на поколенията. Сега пък отношенията в самия Алианс са в такова състояние, че трудно може да се предвиди какво ще стане с плановете за общи платформи и модели. От това Outlander май не губи особено, защото макар и да изглежда донакъде старомден, той е всъдеход, а при тях дизайнерският авангардизъм не е особено важен.

Дори напротив. По-добре да си доказана и позната стойност, отколкото да си модерно наконтен, но неизвестно колко надежден.  Така старата каросерия получи едно ново хибридно задвижване. Сега то е усъвършенствано, като съчетава 2,4-литров бензинов двигател с мощност 135 к.с., работещ по цикъла на Аткинсън с два елмотора – по един за всяка ос (82 к.с. отпред и 95 к.с. отзад), които могат не просто да дават нормална динамика на масивния всъдеход, но и да осигурят самостоятелен електрически пробег от над 50 км със заряд от 13,8 кВтч на литиево-йонната батерия. Задвижването осигурява не просто нормална динамика за сравнително масивния (1880 кг) всъдеход, (0-100 за 10,5 сек, макс скорост 170 км/ч), но и пълноценно 4х4, което дава определени офроуд възможности. А що ес отнася до каросерията, макар и да не е първа младост, тя е както се казва „добре запазена“, пък и си има модерното оборудване  - включително авангардни фарове и добре разположени хромови акценти.

Технологията на задвижването определено е твърде сложна, като бензиновият мотор може да работи просто като генератор, но и да се включва в паралел на елдвигателите при определени условия. Цялото управление е под контрола на компютър, а шофьроът общо взето не мисли за нищо и управлява хибридчето по привичния за него начин. Е, ако е любознателен може да следи енергийните потоци и работата на моторите върху монитора на мултимедийната система.

Дори би могъл да се опитва да менаджира разходването на енергията чрез избор на различни режими. Ако знае примерно, че отпред има спускане, може да изразходи електричеството в батерията докрай, а при спускането тя ще бъде заредена отново безплатно. Възможно е да даде приоритет не на икномичността, а на динамиката и тогава колата ще стане доста по-първгава, но и по-лакома за гориво. С 50-те километра чист електрически пробег е напълно възможно да се преодоляват обичайните ежедневни преходи – отиване до работа, до магазин, до училище – без да се изхаби нито грам бензин и по този начин да се живее на електрически режим – без да се емитира каквъто и да е въглероден двуокис.

А ако има дълъг път, то той ще се измине без никакво напрежение благодарение на бензиновия мотор. Това е магията на хибридността и Outlander PHEV ви я осигурава по един оптимален начин. За съжаление той е сравнително скъп.  Базовата версия струва 92 990 лв, а ако искате да имате адаптивен крауиз контрол, система предупреждаваща за напускане на пътната лента и автоматично превключване на къси, дълки, както и панорамен люк със сензор ще трябва да добавите още 7 хилядарки. Срещу това получавата един просторен и релано високопроходим всъдеход, наситен с комфорт и електронни екстри, който крие истински авангардно задвижване под донякъде прволинейно-старомодния си външен вид.

 

Mitsubishi Outlander PHEV

 

Mitsubishi Outlander PHEV

Двигател

4-цил, 2360 куб.см + 2 електромотора

Трансмисия

S-AWC

Мощност

135 к.с./4500 об/мин+82+95 к.с. елмотори

Въртящ момент

211 Нм/4500 об/мин+137+195 елмотори

Ускорение 0-100

10,5 сек

Максимална скорост

170 км/ч

Разход на гориво

При теста 6,2 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в мм.

4695/1800/1710

Цена

От 92 990 лв

Галерия от теста

Христо Мишков

Назад



Коментари