В зората на автомобилната офталмология

/ Иноватор

Какво ще виждат колите? Почти същото като хората, но по-точно и в различен спектър. Компютърът им обаче ще е по-дисциплиниран, може би защото си остава по-тъп от човека.

За момента най-вероятният пробив към реална и масово приложима технология на самоуправляващите се коли може да дойде с помощта на лазерните сензори, наричани у нас „лидар“ по аналогия с радар.  Всъщност на английски се произнася „Лайдър“ и е абревиатура  от Light Detection and Ranging което свободно може да се преведе като „светлинно откриване и измерване“). Принципът на действие е познат отдавна и е използван от средата на миналия век не само за военни, но и за цивилни цели. Разликата е, че днес, с помощта на компютрите светлинният далекомер може да „нарисува“ цялостно пейзажа и да осигури нещо като  „зрение на автомобила“. Пълноценно и дори доста по-добро от това на човека.

Технологията принципно не е сложна – лазер излъчва светлинен лъч, а сензор приема отражението му. Компютърът изчислява отдалечеността, като е научен да отчита и собственото си движение (за което получава данни от GPS) както и атмосферните влияния върху светлината. Лазерният лъч сканира пространството а компютърът рисува картината.  Лидарът работи ефикасно и в тъмна нощ, защото разчита на собствена светлина и не може да бъде заслепен – примерно от насрещни фарове или от слънцето.

Благодарение на няколко младежки стартъпа в САЩ лазерните  далекомерни сензори днес се превръщат в ключ за един от най-важните технологични пробиви към бъдещето – самоуправляващите се автомобили. Колелото на прогреса в последните няколко години ги завъртя бясно и днес те са сравнително малки по размери, ефикасни и все по-достъпни.

А за близостта им до реалния бизнес свидетелства и ожесточената съдебна схватка между Uber и Waymo (новото име на проекта за самоуправляваща се кола на Google). В центъра на скандала е бивш мениджър на Waymo, който е продал технологични тайни на Uber за 700 млн. долара.

Всъщност парите са и в основата на сегашната еуфория около лидарите. Преди 8 години един лидар е струвал 75 000 долара и е стоял като малка кула върху покрива на първите нескопосани автономни коли. Сега те са малки кутийки и струват десет пъти по-евтино. Автомобилните фирми, обаче все още ги имат за скъпи ще ги вкарат в масовите си продукти ако цената им спадне до 100 долара. Това означава много и радикални иновации. Размерите трябва да се редуцират, компонентите да поевтинеят, а движещите се части в конструкцията да бъдат заменени с нещо друго и всичко да стане няколко пъти по-надеждно.

Дистанцията между изискванията на индустрията и възможностите на лидарите се скъсява все по-интензивно, но те все още си остават експериментални обекти, за които няма реален пазар. Прогресът им вече доведе до това, че вместо един голям лидар с кръгов обзор на покрива сега в колата се монтират няколко по-малки, които дават обединена картина в компа. В момента лидарите имат чист обзор до 120 метра, но малката фирма Luminar го увеличава до 200 метра, което е повече от класическите дълги светлини. И в Калифорния вече се строи фабрика за масовото им производство. Интересно....

Назад



Коментари