Третият хибрид на BMW

/ Изпитател

Задвижването с Plug-in осигурява реална икономия и достойна електрическа динамика

Най-важното за един Plug-in хибрид е да има достатъчен (за умерени ежедневни нужди) електрически пробег и този баварски хибрид го има. Проверих го още в първия ден на теста като се изкачих и спуснах безшумно 2 пъти  между Бистрица и София, а индикаторът показваше, че батерията има заряд за поне още едно изкачване. Тоест - един потенциален клиент, живеещ в полите на Витоша, спокойно може да отиде на работа, да пообиколи нещо в София и да се прибере, без да изгори и грам бензин.

 

Официалният електрически пробег е около 50 км, той по принцип варира според условията, но в софийските условия е достатъчен, ако не се излиза извън рамките на столицата. При това движението само на ток не е нито мудно, нито колата се чувства спъната. Вписва се нормално в трафика, вози комфортно и безшумно, при нужда ускорява задоволително. Тоест - при една нормална ежедневна експлоатация тя ще бъде чиста електричка, но без да страда от ограничения пробег на чисто акумулаторните версии. А ако се наложи по-дълго пътешествие - просто ще се включи и бензиновият мотор и то ще бъде изминато с характерната баварска скоростна тръпка и изискан комфорт.

Видео от теста

Teстовата BMW X330 е резултат на сравнително дълга еволюция и донякъде – развръзка на сложна интрига. Тя е оборудвана с последното поколение хибридно задвижване на BMW, при което подходящата литиево-йонна батерия може да се зарежда от контакта, а елдвигателят може самостоятелно да движи нормално колата в градския трафик. Това е нещо като „качествения скок“ на марксизма– ситуация, в която количествените натрупвания в хибридната технология преминават в ново качество.

В случая - екологично качество, защото с такава кола разходът на гориво и вредните мисии пада съвсем реално. Официално тя е сертифицирана с разход 2,4 л/100 км. Той може да бъде и по-нисък в зависимост от режима на експолатация. Ако се ползва за умерени ежедневни нужди, може да измине 100 км и без да изгори грам бензин, а ако за ден се кара на 1000 км, тогава разходът ще бъде в рамките на 7-8 л/100 км. Едновременно с това  Х3 си остава голям, всъдеходен и луксозен SUV. Сертификационният разход ще помогне на BMW да се впише в новите драконовски изисквания за вредни емисии, като – вероятно – ще подтикне и продажбите, особено в страните, където подобни екологични версии се радват на фискални стимули. А клиентите ще получат една пълноценна кола, с която могат да пътуват докъдето си искат и както им се харесва.

А началото на баварската хибридна одисея бе съвсем различно. Между другото преди 15 години BMW, както и всички европейски производители, пренебрегваха демонстративно хибридната технология. Това бе публично – и донякъде скандално - оповестено от бившия шеф на BMW Бернд Пишетсридер, който през 2004 (тогава вече бе шеф на VW) заяви, че хибридите са загуба на време и ресурси, че те не могат да се състезават с дизелите по икономичност и екологичност. Тогава всъщност бе прав, но после условията (особено отношението към дизелите) се промениха и баварската хибридна одисея започна. В началото й бе едно невероятно обединение на BMW, Daimler и GM за съвместна разработка на хибриди, което вдигна доста шум, но не остави някаква особена следа.

През 2012 бе ланисрана системата BMW Active Hybrid. Тя имаше елмоторче с мощност едва 54 к.с., монтирано в автоматичната скоростна кутия и батерия, осигуряваща пробег от няколко километра (и то ако няма изкачване). Това бе скромното начало, което бе просто скъп експеримент за фирмата. Тогава хибридите бяха пропагандно преекспонирани, но са били и практически необходими най-вече заради законодателството на Калифорния. В Европа тези хибридни баварки бяха лансирани официално, но продажбите им останаха символични. Една такава все пак блесна като служебна кола на софийския маратон през 2013 година. Експериментът с Active Hybrid не е бил съвсем безсмислен. Оригиналната конструкция с разполагането на малък елмотор на мястото на конвертора на въртящ момент в 8-степенната автоматична скоростна кутия се показа удачна и получи допълнително развитие. Моторът ставаше все по-мощен, а литиево-йонните батерии - все по ефикасни. През 2016 дойде следващото поколение. Елмоторът вече имаше мощност от 113 к.с. Задвижването беше монтирано на 5-ата серия и на големия и масивен Х5, то осигуряваше реална възможност да си правиш 30-километров преход само на ток, а при нужда  - да си пътуваш надалеч с истинска, напрегната и динамична баварка. Тук имаше и плъгин, а това бе доълнителен бонус за електрическата част. Все пак чисто електрическият пробег бе ограничен и при изкачване бензиновият мотор се включваше начесто.

Сегашната версия с Х3 вече е задълбочила своята „двойнственост“ до далеч по-изгодно ниво. Всъщност BMW стява дума за цяла „хибридна офанзива“ от Мюнхен. BMW вече има различни хибридни задвижвания, които покриват почти всички моделни семейства. И при тях чисто електрическият пробег вече е приемлив като дължина и приятен като динамика. А що се отнася до включването на бензиновия мотор, той също има двойнствена роля. От една страна дава увереност за всякакви пътешествие и начини на експолатация. Това значи, че машината е пълноценна за клиента, че ако се наложи да тръгнеш надалеч - ще стигнеш без проблемите с ограничения пробег на чистите електрички. Освен това бензиновият мотор, съчетан с електрическия, дава отлична баварска динамика и хактерната шофьорска тръпка.

А това е ценно за всички ценители на баварките. При управление има възможност да се избира между три режима, като единият налага приоритет на екологията и електрическото движение, а изборът на спорен режим ви дава неподправена шофьорска тръпка и пълноценна динамика. Това всъщност е и на-важното за хибрида. Иначе новаторското задвижване не ощетява шофьора с нищо. То не изисква особен контрол, не отвлича вниманието, макар работата му може да се следи на контролен монитор. Вярно – увеличава малко теглото, а монтирането на батериата при задния мост е наложило известно намаляване на багажния обем, който обаче си истова съвсем задоволителен.

 

BMW X3 xDrive 30e

 

BMW X3 xDrive 30e

Двигател

4-цил, 2.0 л. + 1 електромотор

Трансмисия

4х4

Мощност

Системна мощност 252 к.с, максимална до 292 к.с.

Среден разход на еленергия

17,2 кВтч за 100 км

Ускорение 0-100

6,5 сек

Емисии CO2

58-44 г/км

Разход на гориво

2,5-1,9 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в мм.

4708/1838/1676

Цена

От 114 150 лв

Назад



Коментари