Трансформацията на Puma

/ Изпитател

Променeно е всичко, освен името. Малко купе става кросоувър

Това е рядкост в автомобилния бизнес – новата Ford Puma няма нищо общо със старата, освен името. А защо Ford е решил да възкреси названието на симпатичното малко купe, което блесна и угасна като пазарен метеор в Европа само за 4 години в края на миналия век, е малка загадка – най-вероятно защото, макар и бързо пренебрегната от пазара, старата Puma имаше младежка тръпка и остави добър спомен. Пък и пумата – по-своему симпатичен и екзотичен хищник - е добър за маркетингови цели.

Всъщност, каквото и да са мислели, очевидно са взели удачно решение, защото лансирането на новата Puma направи впечатление и заради името. Ford имаше нужда от точно такъв ефект, за да запълни една празнина в гамата си – липсата на градски кросоувър в момент, когато пазарът поглъща жадно този тип коли. Опитът празнината да бъде запълнена с латиноамериканския Ecosport бе временно и палиативно решение, а сега вече идва истинското – пълноценно разработен европeйски малък кросоувър, отговарящ на изискванията и вкусовете на туземната (хм...звучи странно,  все пак е европейска) клиентела и при това - с вълнуващо, макар и отвъдокеанско име.

За интригата с името – толкова, макар че то заслужава и още. Има версия, че е родено като случайно хрумване в приятелска дискусия между дилъри. Това може да е вярно, а ако не е – е добре измислено. Всъщност по-важен от името все пак е самият модел, защото го очаква сериозна битка в най-конкурентния за момента сегмент, където ролите до голяма степен вече са разпределени между силни играчи като Peugeot 2008, Renault Captur, VW T-Cross, Seat Arona, Skoda Kamiq и други.

Сред тях Puma блясва и с дизайна си – оригинален и донякъде противоречащ на името, защото няма и капка котешка агресивност, а леко облещените фарове придават палав и даже някак детински вид. Оставя първо впечатление на играчка, което е симпатично за малка кола.

Технически Puma е в златната среда на сегмента си  - дължина 4,19 м, широчина 1,93 м., височина 1,55 м.. Това я прави удобна както за магистрални пътешествия, така и за градски трафик, става и за семейно ползване, като свободно събира 4-5 пътника. Едно оригинално решение се крие под капака на багажника (456 литра) – става дума за втория капак, който стои на дъното, а под него има правогълен MegaBox (с обем 80 литра), който може да се използва като сандък или дори като корито –има тапа и в него може да се налее вода, за да се изкъпе кучето (примерно). Въобще грижата за багажа е на най-високо ниво, като има възможност и за електрическо отваряне на петата врата.

Сериозни грижи са заслужили и пътниците. Около тях - и на предните и на задните седалки - има достатъчно простор за дълечни пътешествия, самите седалки са удобни с многобройни реглажи и красиви двойни шевове. Технически Puma e изградена на базата на Fiesta и до голяма степен използва нейните технически компоненти, но по-голямата височина на каросерията е дала и повече простор и удобства за пътниците.

Двигателната гама  включва един турбодизел 1,5 ЕcoBlue с мощност 120 к.с. и два банзинови мотора 1,0 ЕcoBoost с мощности 125 и 155 к.с. Става дума за най-награждавания мотор в историята – трицилиндров турбо, съчетаващ гъвкавост, мощ и икономичност. Новост е, че сега се предлага и в микрохобридна версия, при която малкият електродвигател не може да движи колата самостоятелно, но може да помага на бензиновия мотор в определенени моменти, както и да произвежда и складира ток с напрежение 48 волта в неголяма допълнителна батерия. Ремъчно задвижваният стартер-генератор може да добави 16 к.с. към тези на мотора, а малката литиево-йонна акумулаторна батерия е с капацитете10 амперчаса и служи като изравнителен резервоар, с който се обира енергията от спускания и спирания. Хибридната част дава и един много добър и бърз Start-Stop, който също може да носи икономии на гориво и вредни емисии, особено в градския трафик. Това микрохибридно задвижване е преход към истинския плъгин, който ще дойде в България догодина.

На тестовата кола бе монтиран „големият“ (всъщност по-мощният) мотор, съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия - с къс ход на лоста и прецизно включване на предавките. Има възможност и за 7-степенен автоматик, който може да се съчетава само с по-слабия бензинов агрегат (125 к.с.).

Тестовата версия бе с ниво на оборудване ST-Line, което включва богат набор от най-авангардни електронни екстри, включително асистент за поддържане на лентата, разпознаване на пътни знаци и автопилот с интелигентен ограничител на скоростта съобразно пътните знаци.

Контролното табло е висококачествен цветен дисплей, който приветства шофьора с впечатляваща анимация на синя пума, а пътната информация е оформена четивно и естетично.  Острани е и дисплеят на  бордкомпютъра, който включва и качествена навигация. Въобще по линия на електронните екстри Puma се изкачва над нивото на сегмента си, като предлага удобства, характрени за по-горните класове.

Тестът бе по разнообразен маршрут до Осоговската планина, като по пътя малката котка показа хищния си нрав. Гъвкавият мотор й дава възможност да бъде пъргава и агресивна, стои устойчиво в завоите, ускорява бързо и лапа километрите неусетно. Моторът е много приятен, а хибридизацията освен икономия дава и едно особено усещане. Всяко пускане по инерция се използва за зареждане на акумулатора, което пък води до осезателно забавяне при вдигането на крака от педала на газта. Това е особеност, с която трябва да се свикне, но която дава по-пълонзценни възможности за регулиране на динамиката само с десния крак.

В планината хибридната Puma показа умерени възможност и за движение извън пътищата, но липсата на задвижване 4х4 не я прави подходяща за крайни офроуд –изпитания. Аз също нямах особено желание да оцапам или одраскам красивата кола в безпътицата към връх Руен. Затова колата остана на паркинга пред хижа „Осогово“, а по асфалта до нея бе наистина приятна за каране и за пътуване, включително и по катернето по планинските серпентини след с. Богослов.

 

 

Ford Puma  1. 0 EcoBoost mHEV ST Line

Двигател

3-цил,  999 куб.см

Трансмисия

6-степенна, механична

Мощност

155 к.с.

Въртящ момент

220 Нм

Задвижване

Предно

Тегло/натоварен

1280 кг

Разход на гориво

При теста 6,8 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в м.

4,18/1,93/1.53

Цена на тестовата кола

46 200 лв с ДДС

 

Назад



Коментари