Toyota Supra и BMW Z4 – братовчеди, а не близнаци

/ Информатор

Разликата в корпоративните култури е усложнила сътрудничеството и е повлияла на резултата

През 2012-а Toyota и BMW направиха сензация, като оповестиха, че заедно ще разработят спортен модел. Историята стана още по-пикантна когато стана ясно, че това ще бъдат две истински фирмени икони – новото поколение на Z4 и възродената легенда Supra. От тогава минаха почти 6 години, което е твърде дълъг срок за един проект. Всяка от тях самостоятелно би се справила с работата за по-кратък срок. Едва сега, на автосалона в Женева, бе показан прототип, при това само на чисто спортната версия на Supra. Пазарните машини ще дойдат по-късно и те съвсем няма да са идентични, е обяснил пред журналисти шеф-инженерът на Supra Тетсуа Тада.

На практика сътрудничеството между двете могъщи машини за създаване на автомобили се е оказало много по-трудно от очакваното най-вече заради различията в корпоративната култура и начина на работа. В основата им са цивилизационните разлики между японци и германци, които рефлектират в подхода към задачите, механизмите на работа и отговорност, а след това и върху пазарните приоритети.

„Трябваше да преодоляваме куп различия“, признава японецът. Цели две години двете фирми са уточнявали идеята и начина на работа, преди да се захванат с чертежите по същество. „В началото ние очаквахме, че двете коли ще имат колкото се може повече общи части, както бе случаят с Toyota GT86 и Subaru BRZ, но от BMW ни казаха, че това не е правилно, защото така няма да се получат онези коли, които всеки от нас иска“, разказва Тада-сан. Затова и двата екипа първо внимателно обмисляли какво точно искат да постигнат и едва след сравняването на двете идеи е можело да се реши какви компоненти ще бъдат общи. По този начин не се постига нито облекчаване на работата, нито значителна икономия на средства и труд, но пък двете спортни икони са по-автентични носители на фирмените ценности и философия. На практика двата болида ще споделят обща платформа, но ще имат сравнително малко технически общи неща, твърди шеф-инженерът.

„Спортните коли изискват внимателно изпипване и настройване на прекалено много неща, така че накрая резултатът е доста различен от това, което е очаквано в началото“, е споделил Тада-сан. От чисто икономическа гледна точка те са рисковани, защото по принцип се произвеждат в малка серия и около тях трудно може да се изгради печеливш бизнес-модел. Това обаче пък ги прави още по-ценни за хората с бензин в кръвта и за имиджа на фирмата. А може би най-важното в случая е, че въпреки общата разработка, двете фирми са успели да кодират в тях своите специфични ценности и философия. Все пак става дума повече за коли, които са символи и икони, а не просто продукти.

Назад



Коментари