Тънка кросоувърна линия

/ Изпитател

С новия С4 Сitroen се връща към най-здравата си традиция – оригиналността

Новият Citroen C4 бе прeдставен у нас от новия официален представител София Франс Ауто. Всъщност формално правата за внос са в сила от началото на годината, но едва сега промяната може да се смята за „консумирана“, защото дойде първият нов модел. И той е до голяма степен символичен, защото представя Citroen откъм най-силната му страна – умението да намира и налага оригинални решения.  

При новия С4 този ситроеновски подход си личи отдалеч. Машината влиза по размери в стандартите за компактния клас, но не имитира „типовите“ си конкуренти, а търси своето място с различен, по-висок силует - между класически хеч и толкова популярните напоследък кросоувъри. Профилът е стремителен, но и обтекаем - до еднообемност, като покривът е достига 1525 мм, по-виско е и пътният просвет (156 мм).

Именно височината го доближава до кросоувърите, като тя до голяма степен се дължи и на големите колела. По този начин се получава кръстоска между хечбек, купе и кросоувър, която съчетава предимствата на различните формули. Във фирмените материали се споменава и новото понятие „крос хеч“, което изглежда подходящо.

Видео от теста

По-високото купе има достатъчно вътрешен простор, за да осигури комфорт на петима пътници, голямата база (гумите са в ъглите на каросерията) пък му осигурява скоростна устойчивост по асфалт, а пътният просвет го прави уверено и извън него.  Дизайнът впечатлява и със съчетаването на ситроеновската традиция с иновативност.

Силуетът напомня с полегатата пета врата на велики машини като Xm и GS, но носи нещо и от шампионската Xsara на Льоб, протекторите отдолу пък припомнят за оригиналния C4 Сactus. Отпред веднага се набива в очи новият светлинен подпис с форма на >, който присъства и в задния светлинен блок. Над големите гуми са подчертано изпъкнали калници, които излъчват мощ, а долната част на каросерията  е покрита с пластмасови протектори които, освен че придават определена суровост и авантюризъм, вършат и реална работа по запазване на метала от драскотини при офроуд или при градското катерене на бордюри и минаване през дупки.  

Каросерията е изградена върху платформата EMP2, която позволява монтирането и на пълноценно електрическо задвижване, така че успоредно с „класическите“ бензинови и дизелови версии в теста бе показан и електрическият Ë-C4. Той е поредният електромобил в гамата, с който се изпълнява и обещанието „Citroën goes Ëlectric for all“.

Оригинални решения има и в интериора. Модата на големите дисплеи, които засипват шофьора с анимационни филмчета, цветова феерия и всевъзможни потоци информация тук е пренебрегната в името на разумния минимализъм. Контролнотo табло е малък, прегледен дисплей, на който може да се извежда основната информация, а пред погледа над волана има добре видим хедъп, отразяващ скоростта и указанията на навигацията.

Отстрани над централната конзола е дисплеят на мултимедията, където може да се изведе по-широк набор информация и да се управляват определени функции. Не са забравени и класическите бутони, които все пак са си най-удобни за работа. За по-голямо удобство управлението на круизконтрола, аудиосистемата и борд компютъра е изведено и на волана. Самият волан е удобен и лек, с особена закръглено-многоъгълна  форма. Версиите с автоматична скоростна кутия нямат лост, а изборът на режим става с малък хромиран бутон за управление на трансмисията.

Новият С4 обръща специално внимание на предния пътник, който е облагодетелстван с оформяне на малък офис пред него. В таблото е монтирана подвижна табла, на която може да се работи като на малко бюро – директно с лаптопа. Има и удобна поставка, на която може да се закрепи таблет, а на таблата отдолу – клавиатура. Е, на същата табла може да се разположи и чиния с хапване, че и чаша до нея - французите се отнасят сериозно и към този вид „работа“. Решението с таблата-бюро е световен принос и носи духа на истинската ситроеновска оригиналност. Интересно доколко ще се окаже удачно в практиката. След като пандемията превърна домовете в офиси, защо и колата да не стане такъв – достъп до интернет вече има навсякъде.

Авангардна техника се крие под предния капак, а нейният връх е електрическото задвижване на Ë-C4. При него има електродвигател с мощност 136 к.с. и 260 Нм въртящ момент, а литиево-йонната батерия с капацитете 50 кВтч осигурява преход с едно зареждане от 350 км. Ускорението 0-100 е за 9,7 секунди. При рязко спиране пък има специална функция Brake, при която спирането се използва за зареждане на акумулатора без да се активират спирачните дискове. Времето за зареждане е оптимизирано за различни зарядни устройства, като за 100 кВт зарядно батерията се пълни за 30 минути, а от обикновен домашен контакт – за 15 часа. Предвиден е режим и за отложено зареждане, за да се използва пълноценно нощната тарифа. Ë-C4 има и новаторски  интуитивни интерфейси на контролното табло.

Класическите двигатели, разбира се, не са пренебрегнати и в двете си основни форми – бензин и дизел. Лично на мен повече ми хареса дизеловата версия с 1,5-литров двигател с мощност 130 к.с., съчетан с 8-степенен автоматик на ZF. Този мотор е достоен наследник на великата дизелова традиция на PSA, на онези гъвкави и икономични HDi, които бяха еталон за бизнеса в края на миналия и началото на този век, като промениха въобще идеята за мястото на дизелите при леките коли. После около нафтата възникнаха някои политически проблеми, но дизелът все пак пази своите достоинства, като вече е вкаран и в най-жестоките съвременни екологични стандарти. При управление този мотор е гъвкав, достатъчно мощен, пъргав и необикновено тих. Съчетанието с 8-степенния автоматик е  перфектно и на практика можеш да посегнеш към перцата на волана, за да избираш сам предавките, само в пристъп на някакъв особен егоизъм. Добре се представи и по-малкият дизел с мощност 110 к.с и механична скростна кутия.

При бензиновите агрегати има по-голяма възможност за избор. Те са с три цилиндъра от авангардната серия PureTech, като мощностите им варират от 100 до 155 к.с. Най-малкият е съчетан с 6-степенна механична скоростна уктия, а останалите могат да се съчетават с 8-степенен автоматик. Тези мотори като цяло са добре познати от други популярни модели в гамата на PSA. Те са гъвкави, пъргави, икономични и екологични, като най-мощният агрегат дава и вълнуваща динамика. Доста убедително се представи и средният мотор с мощност 130 к.с. Самата кола обаче сякаш не обича скоростните вълнения. В основата на концепцията за този „крос хеч“ се набляга особено на комфорта. Концепцията носи названието Citroën Advanced Comfort и набляга на ценности като удобство и уют, вместо на скоростна тръпка и нервното бързане. Между другото така бе и в легендарната Хм, която също имаше най-удобните седалки за времето си (около президента Митеран). Голямата лимузина със силует на лифтбек и „космически“ дизайн, сякаш не бързаше, а се носеше над пътя върху хидроактивното си окачване. Концепцията Citroën Advanced Comfort на С4 внася в купето една по-особена „домашна“ атмосфера на уют и спокойствие. При новият С4 вече го няма сложното и капризно хидроактивно окачване на DS и Xm, а вместо него се използва новаторската техника на  Progressive Hydraulic Cushions - специални амортисьорис с допълнителен хидравличен буфери в горната част на хода, които осигуряват както перфектно отсяване на вибрациите, така и стабилност на каросерията. С това решение се запазва нещо от магията на хидроактивното окачване, без проблемната му – преклено сложна и капризна - техническа част. Принос за комфорта имат и уникалните седалки, които сякаш обгръщат пътника (те наистина го правят чрез специална пяна, която приема формата на тялото).

Разбира се, машината не е напълно подвлaстна на спокойствието и домашния уют. Шофьорът има възможност за избор на три режима – Sport, Normal и Eco и първият дава вълнуваща тръпка зад волана. Но тя е някак допълнително, в тази кола по-скоро не искаш да се нервираш, да изпреварваш и да се заяждаш с другите.

По традиция Citroen предлага богати възможности за персонализация. В случая с новия С4 има избор между 31 възможни комбинации на цветове, цветни пакети за екстериора и 6 различни теми за интериора.

Особено богат е списъкът с помощните устройства за шофьора, сред които си заслужава да се споменат помощникът за магистрала Highway Driver Assist, полуавтономна система за управление от ниво 2 и 6те технологии за свързаност.

Устройството Active Safety Brake автоматично спира автомобила при опасност от сбълъск като засича и анализира препятствията – фиксирани или подвижни, пешеходци, велосипедисти или автомобили, включително и през нощта.

А в задръстване адаптивният регулатрор на скоростта с функция Stop & Go може съвсем самостоятелно да се придвижва в пълзящите редици. Колата не само помага на шофьора, но го предпазва и от самия него, като следи вниманието му и го призовава да почине, когато става опасно разсеян. Разбира се, има ги и вече привичните системи за разпознаване на пътните знаци, за придържане в лентата, и т.н.  Специално внимание заслужава видеорегистраторът ConnectedCAM Citroën® - независисма система с камера, интегрирана в основата на вътрешното огледало за обратно виждане, която използва технологията full HD, GPS. Тази камера позволява да заснемете на снимка или на видео външна сцена пред автомобила, след което тези данни биват складирани в интегрираната карта памет 16 Gb. Благодарение на WiFi връзката, записаните от камерата данни могат да бъдат трансферирани към смартфон, за да бъдат споделени по e-mail или в социалните мрежи. Системата ConnectedCAM Citroën® постоянно заснема пътя пред предното стъкло и автоматично запазва записите в случай на злополука.

На българските пътища излиза една наистина интригуваща кола – достоен наследник на най-важното от великите ситроеновски традиции.

Citroen C4 BlueHDi 130 S&S EAT8 Feel

Двигател

4-цил, турбодизел, 1499 куб.см

Трансмисия

8-степенна автоматична

Мощност

131 к.с./3750 об/мин

Въртящ момент

300 Нм/1750 об/мин

Ускорение 0-100

9,5 сек

Максимална скорост

206 км/ч

Разход на гориво

Комбиниран цикъл 4,6 л/100 км

Екологична категория

Евро 6.3,

Размери в мм.

4360/1834/1520

Цена

 От 48 903  лв.

Назад



Коментари