Таварес предпреждава за „британска драма“

/ Наблюдател

Брекзит без договор е опасност за цялата европейска автоиндустрия, казва шефът на АСЕА

„Напускане на ЕС от Обединеното кралство без договор ще бъде изключително драматично за европейската автомобилна индустрия“, предупреди вчера Карлос Таварес.  Изпълнителният директор на PSA (Peugeot – Citroen) в момента е президент и на Европейската асоциация на производителите на автомобили (АСЕА) и като такъв изложи позицията на цялия отрасъл. В него работят 13,3 млн. човека или 6,1% от трудовата сила в ЕС. „Всички чувстваме, че нещо лошо се подготвя“, декларира той по повод на заплахата от хаотичен развод между Великобритания и ЕС.  Той ще доведе до срив на паунда, което пък ще тласне много производители към повишаване на цените и последващ срив на пазарите. Перспективата по Ламанша да мине митническа граница ще намали конкурентността на британските заводи, които изнасят продукция към ЕС и ще застраши милиардни инвестиции на фирмите.

Ford вчера открито заплаши британската министър-председателка Тереза Мей, че разводът без договор ще бъде катастрофа за 13 000 работници, които фирмата е ангажирала в заводите си на Острова. През февруари подобно предупреждение отправи и Nissan, чийто британски завод се смята за връх на ефикасна организация на производството.

Според анализите на АСЕА и без хаотичен Брекзит настоящата година ще бъде трудна за автомобилния бизнес, защото се очаква логичен спад след 6 години на ръстеж. В най-добрия случай 2019-а ще бъде стабилна за европейския пазар с около 15 млн. нови регистрации и с ръст до 1%, но по-реалистична е прогнозата за слаб спад, освен ако около Брекзит на настъпи хаос и пазарен срив, предупреждава Карлос Таварес.  Друга заплаха за бизнеса е и „постоянната заплаха от въвеждане на митнически тарифи от САЩ“.

Спадът на продажбите на дизели е довел и до стагнация в намаляването на емисиите на СО2, излъчвани от автомобилите, подчертава Таварес. От друга страна има увеличение на продажбите на електрифицирани автомобили, но то не може да компенсира спада на дизелите. Проблемът с емисиите на СО2 също е заплаха за много производители и може да доведе да повишаване на цените на автомобилите.

Назад



Коментари