Светлият албански пример

/ Анализатор Информатор

Страната на орлите ще премине, поне официално, на по-нови мерцедеси

„Албания ще забрани влизането на коли, произведени преди повече от 10 години”, съобщи преди два дни Albanian Daily News и вчера новината гръмна по българските медии с едва скриваната обида, че „ето, и тия ни изпревариха”. Под това „тия” се крие прословутата балканска претенция за някакво цивилизационно превъзходство над съседа. Хм, чисто формално тя е оправдана, все пак тези дни София е донякъде „Брюксел на Балканите”, но за съжаление е Брюксел само в лошия, бюрократичен смисъл. А в добрия, екологичен смисъл сме си най-тъмни балканци, че и нещо още по-мрачно. Ако наистина бяхме европейци, отдавна трябваше да сме се замислили за качеството на въздуха и безопасността на автопарка и да сме взели някакви мерки за подмладяване и....да кажем „екологизиране” на колите у нас. Обаче албанците ги взеха с категоричност, с каквато у нас никое правителство от Луканов насам не се е осмелявало да действа. А преди него положението с колите бе съвсем трагично, но пък имаше по-сериозни технически прегледи.

Разбира се, „страната на мерцедесите” надали изведнъж ще реши екологичния си проблем, но поне взема някакви мерки, засягащи официалната част на влизащите в страната коли. Мерките към него не са от вчера. Още преди дeсет години започнаха ограничения за официален внос на автомобили без стандарта Euro 3, а през декември миналата година бе обявено, че щe се забрани вноса и на коли без Euro 5.Очевидно сегашното решение е продължение на тогавашното желание.

Неофициалният сектор обаче съвсем не е за пренебрегване, при това и България има свой значителен принос в него. Защото там се движат коли с българска регистрация (най-често от Благоевград и Кюстендил). На албанците така им излиза по-евтино, а е и по-комфортно, особено ако пътуват из Европа, а те пътуват много. Така че решението на албанското правителство в известен смисъл облагодетелства онези български (и албански) предприемачи, които осигуряват въпросните регистрации, най-често те са и доставчици на коли втора ръка. Сега още по-голяма част от бизнеса ще се пренасочи към югозападна България, повече албански коли ще влизат в нашата статистика, поне докато онези в Тирана не вземат мерки и срещу колите с чужди регистрации. Само че те имат проблем и с едни други, при това много коли, които се движат по селата без никаква регистрация, или с фалшива такава, и които в компютрите на западните застрахователи се водят като откраднати. Така че хайде да не вземаме Албания съвсем за пример. Прекалено авангардните и категорични решения често водят до обратни резултати.

За България надали е подходящо да въведе подобна забрана, която вероятно ще се окаже противоречаща и на европейски правила и договорености. Само че никакви договори не забраняват на страната ни наистина да помисли за система от фискални и други стимули (и наказания), която постепенно, но необратимо да разчисти улиците ни от отровните и опасни таратайки. А ако я въведем както трябва, ще помогнем и на Албания. И колите с български номера там ще бъдат по-нови и по-екологични. По-естетично е някак, като пътуваш из Европа да виждаш нови коли с български номера, а не издухани таратайки.  

Христо Мишков

Назад



Коментари