Слава Богу, че FCA се отказа, въздъхва Le Point

/ Информатор

Обединението на Renault с FCA беше не просто лоша, но и опасна сделка, твърди френското списание

„Защо скъсването на Renault с FCA е една (много) добра новина“, заяви гръмко авторитетното френско списание Le Point по повод демонстративното оттегляне на офертата за съюз на двата автопроизводителя.  А подзаглавието е още по-показателно: „съюзите могат да са продуктивни, но не винаги. Или за  Fiat, който вече не създава автомобили, а прилага стратегия на кукувицата (technique du coucou)“ .  Последният израз няма точно съответствие на български, но обозначава умението да използваш другите в твоя полза. Кукувицата не просто снася яйцата си в чужди гнезда, за да принуди другите да отглеждат потомството й, но и малките кукувичета обсебват гнездото като изхвърлят другите пилета.

Обвиненията са доста сериозни, но списанието се обосновава  с това, че Fiat от десетилетия не инвестира сериозно в нови технологии, а се бори най-вече за оцеляване и поддържа цена на акциите си с борсовите умения на бившия шеф Серджо Маркионе и неговият прилежен ученик Джон Елкан. Така макар и по чисто финансови параметри обединението да изглежда равноправно, в него губещ ще е Renault, доколкото вече е инвестирал в нови модели и технологии за бъдещето, от които Fiat би се възползвал по съюзническа  линия. При това неговите модели са конкурентни на тези на Renault.

Списанието припомня, че тази година FCA изплаща за пръв път дивиденти от 2014-а година насам и това се постига не толкова благодарение на добри пазарни резултати, а заради съкращаването на инвестициите, което е много опасно в днешно време, както и от продажбата на Magneti-Marelli.

Обединението би било твърде опасно за Renault и заради реакцията на Nissan и опасността от скъсване на Алианса, който все пак функционира вече 20 години и е постигнал определена степен на синергии и полезни сътрудничества.

Назад



Коментари