Skoda продължава с Tour de France

/ Анализатор

Колоездачната обиколка се води от пилотна кола и завършва с „метла“, а рекламният керван прилича на карнавално шествие.

Skodaпродължи спонсорския си договор с Tour de France до 2023 година. Това означава, че прословутият кортеж, в който дълга и живописна рекламна колона предшества колоездачите ще продължи да бъде водена от зелените машини на Skoda. Сътрудничеството продължава вече 15 години и двете страни очевидно са доволни от резултатите. 

Колоездачната обиколка на на Франция е и автомобилно събитие. Даже може да се каже, че е повече автомобилно, отколокото колоездачно. Ето ви две причини. Първо - в конвоя се движат повече бензинови, отколкото педални машини и второ - около нея се рекламират повече  автомобилни , отколкото велосипедни фирми. Няма начин и да е другояче, защото обиколката е едно от събитиято на лятото за Франция и някои от съседните страни, а автомобилният бизнес все още е много по-мъгъщ от велосипедния. Не случайно и един от топмоделите на Ferrari носи името Tour de France. Както и специална серия модели на Skoda, която е официален превозвач на събитието.

Обиколката е подвижен празник, който събира многохилядни тълпи по пътя си. Тази година тя ще премине по трасе дълго 3351 км, като педалите въртят почти 218 колоездачи, а около тях бръмчат доста повече коли – над 3000. Надпреварата е свръхмедиатизирана, следи се от десетки вестници, радио и тв-канали, провокира милиони кликове в интернет, трупа огромни обороти от рекламни средства . Но и това не е най-важното. За французите обиколката носи частица от онази атмосфера, която е родила автомобила – очарованието на „бел епок“, романтиката на техниката,  движението и спорта, която по някакъв начин се запазва и днес въпреки допинга, парите, мръсните номера по трасето и т.н. Всъщност професионалното колоездене толкова отдавна се е превърнало в състезание на фармацевтични лаборатории, че надали си заслужава въобще да се занимава човек с борбата за медалите.

Но пък си струва да погледнем и към останалата част на кортежа. А тя се движи от двигатели с вътрешно горене и май наистина е по-интересна от онези с педалите. Преди колоната с колоездачите се движи така наречения „рекламен керван“, който прилича повече на карнавал.  Участието в него е скъпо и фирмите инвестират много, за да привлекат вниманието на публиката.- Колите са превърнати в подвижни атракции, екипите са многобройни, обикновени от студенти, които раздават рекламни материали и лакомства на публиката. И нищо чудно публиката да очаква повече тях, отколкото велосипедистите.

И изявите им се коментират почти като на спортистите, както може да се види от приложения клип. Всъщност важното е празникът да става, а керванът носи празника със себе си. За шофьорите обаче обиколката е мъчение. Те трябва да карат в абсолютна дисциплина, обикновено със скорости от 20 до 40 км.ч. Колите прегряват, повредите са чести, а никаква кола на може да остане на трасето. Затова и екипите за ремонт са факири. Много от проблемите им са предварително ясни – прегряли съединители по изкачванията и спирачки по спусканията. Случвало им се е обаче да се оправят с изгубени ключове и да измъкват бус, който се заклещил под някакъв мост. Сервизните коли навъртат около 8500 км по трасе от 3500 км.

А целият керван завършва с така наречената „кола-метла“. Всъщност е бус, който понякога е украсяван с истинска метла. В началото „метлата“ е имала контролна функция - да следи някой колоездач да не се качи на автомобил и да съкрати от въртенето на педалите, но постепенно била натоварена със задължението да събира всичко отпаднало от колоната – най-вече грохнали колоездачи и колелетата им. След нея трафикът тръгва отново.

Повече карнавал, отколкото спорт

Христо Мишков

Назад



Коментари