Съюз на противоречия в Countryman JCW

/ Изпитател

Умишлено пропускам MINI, защото не е малък. Освен това е дяволски бърз и ...уверено всъдеходен

Countryman JCW с много основания може да претендира за титлата „най-необикновеното MINI“ и тъй като самото MINI е родено като нестандартна кола, тази тема заслужава малка историческа екскурзия. Още повече, че MINI навърши 60 и това е достоен повод за спомени и цифри.  За 60-те години са направени над 10 млн. симпатични и легендарни коли. От истинската легенда - оригиналното британско  Mini, което е продавано под различни имена, но всъщност е  една (почти) безсмъртна конструкция, за 41 години на възходи и падения, но и с дълга пазарна агония, с различните модификации, с изнесеното сглобяване по други континенти, са направени общо 5,3 млн, а останалите (4,7 млн.) са продукт на 19-те методични и плодотворни години под егидата на BMW в два завода – в Холандия и Великобритания, които почти не познават неравноделност в ритъма на конвейрите си.

В баварския период MINI запази британския си чар, но той бе завъртян в енергични маркетингови обороти от мощната, добре смазана германска машина. Така дойде и краят на монокултурата MINI, за да се развие като пълноценен, макар и леко ексцентричен бранд с гама от няколко модела, атакуващ различна (и все по-заможна) клиентела, включително такава, която предпочита просторни и комфортни коли.

Couyntryman JCW сигурно е най-малобройната от многото модификации в гамата, но тя пък е и най-интересна. Може би защото е изпълнена с някои вътрешни противоречия, които я превръщат в истински диалектически възел, както биха казали философи от старата хегелианско-марксистка школа.

Всъщност „единството и борбата на протовоположностите“  започва от самото име. Нарича се с гордост MINI, а е MAXI в семейството. Дължината е почти 4,30 метра, а междуосието е 2,67 м. Просторът около седалките е огромен за MINI и сравним с нормалните компактни кросоувъри като Nissan Qashqai примерно. Във всеки случай вътре има достатъчно място за комфортно пътешествие на четирима. Има и голям багажник – 450 литра, нарастващи до 1390 при сгъване на облегалките. Това си е пълноценен компактен кросоувър, а на емблемата му по традиция пише MINI.  

Видео от теста

 Другата част от името Countryman JCW е още по-диалектична. На английски „кънтримен“ може да означава сънародник, но се използва повече за селянин, при това в грубия земеделски смисъл. И първоначалното предназначение на модификацията Countryman бе именно към една по-всъдеходна версия, не чак фермерски утилитарна, но снабдена с повишен пътен просвет и задвижване 4х4, което дава възможности за реален офроуд. Добавката JCW обаче идва от John Cooper Wоrks и е запазена за най-динамичните, най-бързи минита, за онези, които са подготвени и за пистови изпитания.

Значи – тук имаме максималистично като размери MINI, във версия с повишена проходимост и   механика, шлайфана за пистови подвизи. „Няма такова MINI“, би възкликнал спонтанно някой шоп, колкото да потвърди, че знае вицовете за себе си. А всъщност Countryman JCW го има, и това конкретно блести със зелената си боя, на която дискретно светят емблемите JCW. В това зелено няма нищо земеделско. То е свързан оне с поляни и гори, а с писти, защото е класическият  British Racing Green - запазената цветна марка за най-яките минита в историята.   

Освен чрез цвета машината издава спортния си нрав и чрез глухото боботене от мотора на празни обороти, което се превръща във възбуждащ рев при покачването им. Настройките на ауспуха са така направени, че при подаване на газ добре оркестриран звук нахлува в купето, като възбужда нервите и предизвиква да натискаш още. Разумът обаче е нащрек, защото ограниченията на скоростта се прескачат моментално и неусетно. Ето я и шофьорската диалектика на Countryman JCW.

А при работа с педала на газта наистина трябва да се внимава много, защото той управлява мотор с цели 306 к.с. Става дума за преработена версия на познатия двулитров бензинов турбомотор В48, който се използва и от BMW. В старата си версия той развиваше 231 к.с. С добавянето на нови бутала, мотовилки, дюзи за директно впръскване, с промени в газоразпределението, охлаждането и турбокомпресора баварските мотористи са успели да повишат мощността с цели 75 к.с., а въртящият момент – със 100 Нм (до 450). Тази мощност се предава на 4-те колела през осемстепенна  автоматична скоростна кутия и задвижване 4Х4 с муфа на задната ос и блокиране на предния диференциал. И при даване на газ зелената ракета неторпаливо показва възможностите си. Ускорението 0-100 е за 5,1 секунди, а тръпката е като за по-малко заради възбуждащия звук в купето и стабилното пътно поведение, което се дава и от задвижването на 4-те колела. То е така настроено, че може не само да помага за справяне с хлъзгави участъци или за минаване през кал и баири, но и перфекционизара поведението по асфалт, да разпределя върящия момент динамично между 4-те колела, така че да стабилизира колата в завой.  

Взривното укорение е съчетано със запазването на класическото Go Cart пътно поведение. Окачването е твърдичко, но не допуска накланяне на каросерията в завой и при спиране, а треакторията на завоя се следва устойчиво като по релси. Всичко това провокира към бързина, която обаче лесно става незаконна, а и опасна в трафика. Затова и проблемът на шофирането на тая машина е повече в сдържането й, отколкото в използването на възможностите й.

Освен отличната динамика по асфалт този Countryman запазва и всъдеходните си възможности. Само че е жалко моторът да бъде мъчен в пълзене по баири, а гумите, качени на изящни алуминиеви джанти, да се въртят в калта. Оправя се задоволително и извън пътищата, но камънаците все пак не са неговата стихия, там не може да покаже възможностите и очарованието си.  

 

Разбира се, като всички минита и това има възможност за избор на режима на настройки, които променят реакциите на мотора и волана, твърдостта на окачването, оформянето на контролното табло и звука от ауспуха. Те променят сериозно и реално характриистиките на машината и дават възможност за избор на по-твърдо, спортно поведение или на по-комфортно возене. Точно в тази кола все пак режимът Sport сякаш е най-интригуващ, защото при него се постига нещо като синергия между действителната динамика и повратливост на колата и усещането за нея. От това се ражда една наистина вълнуваща спортна тръпка зад волана. Момените в реалното шофиране, когато тази тръпка може да бъде изпитана пълноценно обаче са малко. А за нормално преуодоляване на километрите е подходящ както режимът Mid, така и по-актуалният Есо. Ако ви пука за горивото последният има своето значение. Това MINI не е икономично. Всъщност може и да бъде, но ако го карате спънато, което е тежък шофьорски грях спрямо подобна машина.

Mini Countriman JCW

Двигател

4-цил, 1998 куб.см

Трансмисия

8-степенен автоматик

Мощност

306 к.с./5500 об/мин

Въртящ момент

250 Нм/1650 об/мин

Ускорение 0-100

5,1 сек

Максимална скорост

250 км/ч

Разход на гориво

При теста 9,1 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в мм.

4299/1822/1557

Цена

От 83 900 лв.

 

Христо Мишков

Назад



Коментари