Sandero III - рецепта за щастие

/ Изпитател

Когато подхождаш без големи очаквания – получаваш приятна изненада

Третото поколение на Dacia Sandero ще стане европейски пазарен хит, каквото беше второто, а донякъде и първото. Но причината този път няма да е толкова в демонстративно ниската цена (за европейци), а в нещо далеч по-съществено. Тази кола е приятна изненада в естетическо, техническо и експлоатационно отношение и това я издига в автомобилната йрерахия, без да ни лишава напълно и от скъперническата радост, че е сравнително евтина.

  Стоп!  Ами тя вече не е толкова евтина! Тестовата машина  Sandero Stepway TCе с автоматична скоростна кутия CVT и ниво на оборудване Comfort имаше цена 29 хил. лв. Сериозна сума! Ако си седнал в някой приличен, но стар Golf (примерно) нямаш основание да гледаш с немско високомерие към новичката „румънска лимузина“.

Добре, тази цена изглежда висока за Dacia, защото сме свикнали, че зад нейната емблема се крие минималистичен (а в началото - направо спартански) подход към автомобила. Тук обаче няма нищо подобно и след теста цената се приема без възражения, защото срещу нея се получава неочаквано „много кола“. Много повече, отколкото другите марки предлагат за сравнима техника и оборудване.

Видео от теста

Да се вгледаме по-внимателно. Първо конструкцията. Новото Sandero е изградено върху платформата CMF-B на Renault - Nissan, която е в основата на актуалните Clio, Arkana, Nissan Juke. Става дума за едно сериозно постижение на „Ренолюцията“, с което Dacia и Lada ще бъдат поставени върху модерна обща техническа база, като се планира производство на над 1 млн бройки годишно. В случая Dacia използва най-новата конструкция на Алианса, а това дава ред предимства в пътното поведение и възможностите за монтиране на актуалните технически „екстри“.

Новата каросерия е дала и неочаквано голям простор в купето. Мястото, както за пътниците отпред, така и за тези на задната седалка, е предостатъчно и може да се сравнява с европейската „голф класа“. Седалките са далеч по-удобни, че и изглеждат значително по-добре с текстилното си покритие и надписите Stepway. А този надпис означава и известна всъдеходност, благодарение на повишения пътен просвет и защитата отдолу. Това дава допълнителни възможности за излизане из природата – за пикник, каяк, колоездене, разходки и други такива удоволствия, особено важни в периоди на пандемия и карантина. А и да не се разхождате из баирите, пак Stepway е полезен - лошите пътища, дупките и бордюрите няма да ви плашат. За България тая версия е удачна и не случайно клиентите я търсят.  

Stepway има и оригинална система за товарене на багаж на покрива с две модални релси, които обикновено са надлъжно успоредни, за да не създават аеродинамично съпротивление, но леко могат да застанат напречно и да помогнат за сигурно превозване на сравнително обемни товари – примерно сърфове, лодки, велосипеди или куфари и шкафове. Зависи от нуждите.

 

Да преминем напред - към двигателя. Под предния капак стои авангардният трицилиндров еднолитров мотор на Renault ТСе с мощност 90 к.с. и въртящ момент 142 Нм. Същият мотор на други версии има 160 Нм, но тук въртящтият момент е намален заради автоматичната скоростна кутия. Моторът е не просто авангарден, но и твърде екологичена, а при експлоатация се показва и сравнително икономичен. Но за това – по-нататък.  Между другото най-продаваната версия на Sandero в България е със същия мотор, но пригоден за работа с фабрично монтирана газова уредба, където въртящият момент е 160 Нм, скоростната кутия е с 6 механични предавки, а икономичността с газовото гориво вече става наистина благослов за портфейла.

След мотора при тестовата кола бе автоматичната скоростна кутия. Тя не е чистокръвен автоматик, а е с гъвкава промяна на предавателното число или CVT. По принцип тези скуростни кутии имат няколко предимства и един досаден недотстатък  - изглеждат мудни на шофьора, особено при рязко подаване на газ, тогава реакцията на колата идва с известно забавяне, което дразни. Преодоляването става чрез т.нар „виртуални предавки“, като компютърът  „превключва“ на предварително подредени предефинирани предавателни числа. Понякога тази схема се получава, понякога – не съвсем, но хората просто свикват с особеностите на CVT и даже започват да ги харесват. Тук тази кутия не дразни, може би защото важи правилото от заглавието – щастието е в това да нямаш прекомерни очаквания. Една  Dacia няма как да даде тръпката и динамиката на BMW, тя дава каквото може, но и взема доста по-малко. И този баланс в крайна сметка е личен за всеки. В случая имаме удобството на автоматичните скорости, съчетани с един гъвкав и икономичен двигател, получени за сравнително ниска цена. Вярно, не може да изпреварваме всички на пътя, но ако приемем, че не ни и трябва да сме най-бързите, а просто да стигаме навреме и без изпилени нерви –  ще  влезем в хармония с непретенциозното, но удобно и симпатично Sandero.  

Да то е симпатично! Ако се отдръпнем малко от колата ще забележим и положителните промени в дизайна. Новото поколение е далеч по-изпипано в естетическо отношение от привичното за предишните поколения на дачиите. Вече има хармония в пропорциите, доза изисканост в линиите, мяркат се и изящни неща – примерно авангардните фарове с LED светлини, че даже и с инкрустиран фирмен надпис в тях. Джантите също впечатляват естетически, макар че тук има номер. Те са обикновени стоманени, но капакът отгоре им придава по-авторитетен вид на ляти.

 Интериорът е модерен, приятен естетически и функционален. Прави впечатление нашествието на модерни електронни и дигитални технологии. До контролното табло е позната система Medianav на Renault, която съчетава аудиоуредба, бордкомпютър и навигация. Тук има и камера за заден ход, която очертява и треакторията на завиване. Климатикът се управлява от въртящи се бутони, като поддържа без напрежение приятна атмосфера в колата.

За удобството на седалките вече стана дума. На пътя новото Sandero задоволява с динамика, без да носи особена тръпка. Скоростната стабилност в завоите също е задоволителна, макара че версията Stepway се нуждае от повече внимание с газта по извити пътища, защото височината на каросерията се чувства. Все пак всичко е в рамките на една добре преценена мярка, така че ако нямате особени претенции към колата – тя ще ви задоволи. А това всъщност е и формулата на Dacia. Просто сега тя се издига нагоре в автомобилната йрерахия. Очевидно е надраснала добрия стар непретенциозен low cost, но все пак си остава сравнително евтина и по-важното  - предлага повече (като качества и техника) отколкото взема (като пари). Е, разбирасе, в тази област всеки сам си прави сметката. Въпросът за съответствие на претенции и възможности е една от мистериите на човешката природа, и всеки намира своя баланс. Тази кола е за хората, които са си направили сметката от какво имат нужда и какво си заслужава да дадат за него. А в крайна сметка повечето от зрелите хора стигат до една разумна мярка, която превърна Dacia във феномена на бизнеса в последните десетилетия.

 И още нещо. Издигането на Dacia в бизнеса се дължи и на това, че тя става задоволителна за все повече хора с различни нужди и възможности, както и с различни банкови сметки. Новото поколение на Sandero започва със спартански версии на цени, започващи от 19 600 лв., но може да стигне и над 30 хил лв. Като всяка версия предлага задоволителен баланс от качества и екстри за парите си. И всяка надхъврля първоначалните очаквания. Това май беше и изненадата, която малко претенциозно може да се определи като „формула на щастието“.

Dacia Sandero Stepway TCe 90

 Двигател

3-цил, бензин, турбо 999 куб.см

Трансмисия

Автоматична CVT

Мощност

90 к.с./5000 об/мин

Въртящ момент

142 Нм/3750 об/мин

Ускорение 0-100

14,2 сек

Максимална скорост

163 км/ч

Разход на гориво

Комбиниран цикъл 6,5 л/100 км, реален

Екологична категория

Евро 6,

Размери в мм.

4088/2007/1499

Цена

От 19 600  лв. Тестовата версия - 29 хил. лв

 

Назад



Коментари