С Рейгън срещу Тръмп

/ Анализатор Информатор

Чуждите фирми в САЩ обединяват сили за рекламен клип, репродуциращ чиста политическа пропаганда от 80-те години на миналия век.

Всяка сутрин американците, сред които и президентът Доналд Тръмп, ще научават от телевизора, че  „отново изгрява утрин над Америка“, на фона на кадри от автомобилни заводи. Става дума за рекламен клип, поръчан от Toyota, Volkswagen и други подобни, които са избрали този начан, за да отговорят на атаките на Тръмп срещу тях. Клипът припомня пряко прословутата кампания „По-горди, по-силни, по-добри“  на  Роналд  Рейгън от 1984. Тогава републиканецът Рейгън кандидатстваше за втори мандат, след като бе стабилизирал страната, разколебана от демократическото управление, от кризите и скандалите на 70-те. Днес пропагнадното му послание изглежда не само наивно, но и тъпо, но по онова време то е изиграло своята роля за мобилизацията на страната, която тръгваше към своя триумф в Студената война.

Рейгън също започна с атака срещу чуждите автофирми, особено срещу японските. Той наложи квота за внос на японски коли, малко цинично обявена за доброволно самоограничение ("voluntary export restraint"). Тя повиши цените на тойотите и хондите,  с което даде глътка въздух на американските производители. В дългосрочен план принуди японците да открият свои заводи в САЩ и се оказа, че Рейгън всъщност е вкарал вълка в кошарата.  Днес почти половината от произвежданите коли в САЩ са на чужди фирми, които в реалностите на глобализацията отчасти са и американски. Освен заводите всички големи фирми имат изследователски и развойни центрове отвъд Океана, особено в Калифорния, която се смята за Мека на дизайна и авангардните технологии. Чуждите автофирми са инвестирали много милиарди долари в САЩ и точно това искат да намекнат на Тръмп с клипа.  

„Отново изгрява  утрин над автомобилната промишленост на Америка и благодарение на търговията и отворените пазари нашата автомобилна индустрия е по-силна, по-горда и по-добра от всякога“, тържествено обявява клипът на фона на кадри от американски заводи на японски фирми. „Защо трябва да се опитваме да се върнем към времето на по-слабата конкуренция и по-ограничения избор за протребителите“ пита риторично говорителят и отговор не иска.

Клипът се излъчва в сутрешните блокове на големите телевизии, които Тръмп е признавал, че обича да гледа. Още при  встъпването си в длъжност президентът отправи открита заплаха срещу  Toyota за намерението да строи завод в Мексико, а при дипломатическо посещение в Европа нарече германските фирми „много лоши“.

А проблемът е, че всъщност те правят по-добрите коли и имат далеч по-ефикасен мениджмънт. Единствено Ford Motor от голямата американска тройка успя да премине през кризата без банкрут и днес е в добро състояние. GM и Chrysler на практика фалираха през 2009-а и останаха в бизнеса благодарение на държавна помощ.

Как Рейгън вдъхнови Америка

Назад



Коментари