Renault няма да става отново режия

/ Анализатор

Жан-Доминик Сенар отхвърля идеята за ренационализация заради кризата и вируса

„Ренационализацията на Renault не се разглежда като вариант за преодоляване на кризата около коронавуриса“, е заявил, според списание Le Point, президентът Жан-Доминик Сенар. Изявлението му идва в отговор на подхвърляния от министъра на икономиката Бруно Льо Мер и на премиера Едуар Филип, които разглеждат възможността държавата да се включи активно във фирмените дела като увеличи дела си в собствеността. По този начин е възможно, ако кризата е достатъчно дълбока идълга,  държавата да получи и контрол върхи фирмата (заедно с отговорността за оцеляването й в трудните условия).  Всъщност Renualt има и подобен епизод в миналото си. След Втората световна война фирмата е национализирана с декрет на ген. Дьо Гол и обявена за Regie Nationale des Usines Renault (Национално управление на заводите Рено).

В хаоса на 1945-а мярката е била и популистко наказание за капиталиста Луи Рено, обвиняван в колаборационизъм, но най-вече мразен от левицата заради отношението му към стачките от 30-те години. Национализацията обаче помага за спасяването на фирмата в сложните следвоенни времена, а след това – и за превръщането на Renault в най-големия френски производител на автомобили. Приватизирана е обратно едва през 1996 г. След което се превръща набързо в един от най-сериозните глобални играчи в аавтомобилния бизнес, а пред две години, заедно с Nissan, бе и N1 в света. Сега обаче влошаването на отношенията в Алианса доведе до проблеми, които се усложнявата радикално заради срива на пазарите и въобще на бизнеса в кризата с коронавируса. В момента фирмата е и в оперативно междуцарствие, защото новият изпълнителен директор Лука Ди Мео все още не е поел управлението.  

А моментът е наистина критичен – продажбите на практика са спрели, заводите са затворени, а фирмените каси се изпразват ускорено заради задължения към работиници, партньори и доставчици. В този случай държавната помощ може да бъде спасителна, но и тя си има цена и ако тя е нова национализация акционерите надали ще я допуснат. Впрочем – всичко зависи от развитието на кризата. Има и положителен глобален момент. Азиатските заводи вече отново работят, като там се връща и търговията с автомобили. Така че оттам маже да дойде глътка финансов въздух, който да помогне за преодоляване на сегашната криза. А опцията за ренационализация остава, но като една последна, по-далечна и мрачна перспектива.  

Назад



Коментари