Пътят от хипи до банкер

/ Изпитател

Имат нещо общо и то е VW Multivan – една наистина универсална машина

Според мен това би трябвало да любимата кола на Хари Брайт. Ако се чудите „кой е пък тоя?“  - имате право. Не е много известен, но ми се струва подходящ като символ на поколението, съдбовно свързано с тестовата кола.  Добре, стига гатанки, Хари Брайт е герой от мюзикъла „Мама Миа“. Филмът е лековат и носталгичен, характерите  не са нито романтични, нито драматични и не се помнят поименно. Всъщност Хари има  доста стандартна житейска приказка за втората половина на миналия век.  Появява се пред зрителите като заможен, безупречно облечен банков чиновник на средна възраст,  но по-важното в живота му май е било на младини, когато изповядвал неясна идея за свободна любов и обикалял насам-натам с китара и раздърпани дънки.  Милиони младежи изминават пътя от дългокоси бунтари през 60-те до възпитани и досадни „бели якички“ през 90-те.  А любимата им кола през цялото това време  може да е била бус с името Multivan. Всъщност не, името може да е различно, но емблемата е една – VW, както и базовата идея зад колата.  Става дума за една от най-универсалните машини в историята, една от онези, които надживяват епохи. Или по-точно, които намират мястото си във всички епохи – ако така определяме десетилетията след  Втората световна война. При това те проникват успешно  във всички социални слоеве, а това май само VW го може пълноценно.   

Всъщност тестовата кола бе подходяща не само за за днешния банков служител Хари Брайт, но и за началника му. Може да събере и екипа му с достатъчен за претенциите им комфорт.  Тя има дългичко, но многозначително име  VW Multivan Highline TDI 4MO BMT, като цената на конкретната машина е 124 020 лв. За банка не е скъпа, но за едно непретенциозно работно конче е много.  Пък и не трябва все пак да се забравя, че първото име от поредицата – Volkswagen, изначално означава „Народна кола“. Обаче точно този бус не е обикновен работяга и не е точно „народна“ кола.  Може да се определи даже и като фирмена лимузина, макар че това е някак претенциозно. Американците биха га нарекли луксозен people mover.  

Видео от теста

Конкретната версия е седеместна, като дава огромен вътрешен простор и гъвкаво оформяне на интериора. Това позволява седалките да се поставят в различни конфигурации в съответствие с нуждите на момента. Една от възможностите е по време на пътя да се водят преговори – седалките застават една срещу друга, а между тях - работна масичка. А като свършат преговорите на същата масичка може да се отвори празнична бутилка или да се изиграят едни карти. Седалките, освен гъвкави и конфигурируеми, са и достатъчно луксозни, така че в тях спокойно може и да се подремне. А пътят с  Multivan Highline TDI 4MO BMT - при внимателен шофьор - може да бъде наистина спокоен и отморяващ. Моторът е гъвкав и достатъчно мощен, звукът му не се натрапва, а прониква в кабината като успокояващо, даже приспивно, басово мъркане. Окачването е достатъчно комфортно, за да филтрира неравностите, но все пак (при нормално шофиране) не допуска досадни накланяния на високата и просторна каросерия. Да, Multivan Highline се справя доста добре с обгрижването на претенциозните си пътници. Той, разбира се,  е правен най-вече за тях, но и шофьорът няма от какво да се оплаква.

В негово разположение е предоставена отлична техника. Моторът – двулитровия TDi, е във върхова версия с мощност 199 к.с., като максималният въртящ момент от 450 Нм се отдава равномерно в диапазано 1600-2100 об/мин.  Става дума за свръхмодерна версия на дизелов двигател, напълно изчистена от азотни окиси и даваща 197 г/км емисии на СО2 и отговаряща на актуалния стандарт Euro 6. Това,  между другото означава, че антидизеловите ограничения за влизане в някои европейски градове не се отнасят до него.

Разходът на гориво при теста бе под 8 л/100 км. Гъвкавостта и мощността на този двигател радва шофьорското сърце, колкото екологичността му радва природолюбителското.  Моторът реагира моментално на всяко действие с педала на газта, ускорява решително когато трябва, но може да поддържа и умерен икономичен режим при круизване. Съчетан е с прословутата автоматична скоростна кутия с двоен съединител DSG. Тя има седем предавки, а превключванията стават мълниеносно и почти неусетно благодарение на двойния съединител. В резултат на всичко това шофьорът е напълно освободен от грижи и ангажименти около трансмисията, тя сама подбира необходимата предавка, като отчита както натоварването на мотора, така и интензивността на натискането на педала на газта. По времето на теста, който премина при доста разнообразни условия, включително лек офроуд, скоростната кутия в нито един момент не подразни с решенията си и не предизвика желание, дори съвсем спонтанно, за намеса в работата й. А след скоростната кутия в тракцията е прословутото пълноприводно задвижване 4 Motion, разпределящо гъвкаво тягата между 4-те колела. То е полезно както за офроуд, където тази луксозна версия надали някога ще попадне, така и за по-стабилно поведение върху хлъзгав и мокър път. Воланът е лек, но едновременно информативен – това се дължи на новаторското електромеханично усилване. Тази технология позволява включването и на на най-авангардните електронни помощници. 

Към проверената и отлична механика в конкретната кола бе добавена и особено актуалната електроника. Много и наистина авангардна електроника! Пред шофьора има два цветни дисплея, като единият върши работата на класическо контролно табло, а другият е съчетание на пътен компютър, комунукационен и развлекателен център.  Изброяването на всевъзможните устройства за безопасност и комфорт, които влизат в списъка на стандартното и допълнително оборудване е наистина сложна и отегчителна задача. Бусчето следи  пътната маркировка и придържането към лентата за движение, умело компенсира натиска на страничния вятър. Можете да се свържете с него по телефона и то да ви информира за местоположението си, както и за други подробности, примерно – за горивото в резервоара. Може самостоятелно да поддържа дистанция до предния автомобил на скорост до 210 км/ч и да спира аварийно при нужда. Камери позволяват пълен обзор наоколо, което е доста полезно, особено при паркиране в тесни пространства. Естествено има и радари, които предупреждават за опасност от одраскване и контакт с досадните елементи от околността.  Електрониката може да помага при доста сложното маневриране  с ремарке, а може и да паркира самостоятелно. Навигационната система и аудиото могат да се управляват с глас и да използват възможностите на Интернет, а те стават все по-безкрайни. Окачването може да се регулира и да се избира подходящ профил на шофиране.

И при толкова електроника, най-силно впечатление от опциите ми направи подовото покритие в стил дървесен декор – нещо естествено и природно, което дава една по-топла, някак домашна атмосфера в колата. Погледът бе привлечен и от трите чекмеджета под седалките, където човек можа да постави накои съвсем тривиални неща и да си ги ползва сам и както иска по време на пътуването. Все пак трябва да има и зона, свободна от електроника.

И тъй като това е бус на VW, историята му не може да бъде пренебрегната. Неслучайно в името е включено и обзначението 6.1. Шестото поколение на една машина, превърнала се в символ на цяла епоха. Наследството си личи и във външния вид, който пренася нещо от първопроходеца, въпреки че дизайнът е актуален и модерен, при това оформен с оригинална двуцветна схема. Както показва и дизайнът на Golf, VW умее да запазва естетическа приемственост на основните си модели, като ги пригажда постъпателно към изискванията на времето, така че те да съхранявата идентичността си, да бъдат едновременно разпознаваеми и модерни.

Колкото авангарден да е днес в техническо отношение, този Multivan върви със своя исторически ореол, създаден през втората половина на ХХ век. Роден в оскъдицата на следвоенна Германия, бусът на VW набързо се превръща в световен феномен. Първото поколение от 1950 година използва прословутия 4-цилиндров боксер с въздушно охлаждане на първия „бръмбар“, разположен над задния мост. Оригиналната схема използва оптимално възможностите на непретенциозната техническа база, като дава значителен вътрешен простор и функционалност. Този бус остава в производство в Бразилия чак до 2013-а година, докато в Европа по света се сменят 5 поколения. [

А в края на 60-те влиза в историята на САЩ и Европа като любимата машина на хипитата, вероятно и на онзи Хари Брайт, за който стана дума в началото. Разбира се, това е само имидж. Бусчето на VW, изрисувано на цветя, наистина е обезсмъртено покрай Уудсток и големите концерти, но същото бусче е било и послушна полицейска машина, в която бунтарите са били прибирани при някоя демонстрация. Така е било в историята, а сегашният Multivan може да бъде както корпоративна совалка за служебни пътувания на началниците, така и работно конче за подчинените им, както и кемпер за свободното време на всички. Това пък е универсалната рецепта на VW, която го изведе до първото място в автомобилния бизнес.

Христо Мишков

Назад



Коментари