PSA ще е завоевател в брака?

/ Анализатор

Новият мегасъюз ще бъде обявен формално за „брак между равни“, но за реда в него ще се грижи Таварес

„Карлос Таварес, шефът на PSA няма да подпише договор, в който неговата групировка не е доминираща“ с голяма доза увереност твърдифрeнският журналист Франсоа Лемор за очакваното създаване на Алианс между PSA и FCA (Fiat-Chrysler). Обединената групировка ще бъде 4-и по големина автомобилен производител, като двете фирми се допълват по глобалните пазари.

Чрез съюза PSA получава мрежа за достъп до САЩ, а FCA ще може да разчита на технологична помощ за съживявяне на Fiat в Европа, който от десетилетие страда от недостиг на инвестиции, остаряла моделна гама и живее на постоянни дотации, идващи от към САЩ, където единствено Jeep и RAM (от огромното портфолио с 12 славни, но западнали бранда) работят на печалба.

Майк Манли успя да върне печалбите в Jeep и това го изстреля до върха на FCA

Очаква се новината за създаване на мегасъюза да бъде обявена днес следобед, като формално ще става дума за „брак между равни“. Реално обаче PSA ще бъде „по-равната“ страна в него, твърдят анализатори.  Оперативното ръководство ще бъде поверено на Карлос Таварес, а за Джон Елкан, наследник на фамилия Аниели, ще остане почетното президентство. PSA ще има предимство и в борда на новия съюз. Разбира се, взаимоотношенията ще бъдат уточнявани допълнително, като своята дума ще имат и акционерите, сред които е и френската държава. А тя преди няколко месеца провали подобен съюз на Renault с FCA. Тогава са надделяли опасенията, че Renault  ще бъде натоварена с дълго трупаните проблеми на FCA – включително и заплахата от огромни глоби при влизането на новите екологични нормативи в действие.

Вероятно последният фактор е притиснал ръководството на FCA да се съгласи с офертата на Таварес, макар че все още не се знае какво точно съдъжа тя. Той със сигурност умее да защитава интересите си при сделка, а има опит и в стабилизиране на закъсали производства. От друга страна, FCA е прекалено голяма хапка, така че той трябва да внимава много в какъв капан ще вакара фирмата си и най-вече какъв ще е балансът на силите и отговорностите в новия съюз. Ако това е оставено нерешено, той ще бъде изложен на огромен риск.

Джон Елкан е наследник на легендарния Джовани Аниели. Дали ще се примири с второстепенна роля? 

В бизнеса „браковете между равни“ са демагогска, но доста опасна формула. Винаги трябва да е ясно кой взема решения и кой отговаря за тях, кой колко печели и кой за какво харчи. Другото е път към провал. Предишният „брак между равни“ в автомобилния бизнес, който обедини Daimler и Chrysler започна с еуфория, като се смяташе, че двата гиганта се допълват по перфектен начин за бърза глобална експанзия, а приключи със зрелищен провал. В основата бяха неуредените сметки, надеждите , че едната фирма ще работи за сметка на другата, сблъсъкът на две корпоративни култури.  Daimler Benz още ближе лютите си рани от този неудачен брак.  Оказа се, че и уж стабилната конструкция на Алианса Renault – Nissan, в която предимството на Renault бе фиксирано още в началото, е уязвима. Там пък всичко бе построено върху личността на Карлос Гон и с неговото отстраняване Алиансът се разклати сериозно.     

Христо Мишков

Назад



Коментари