Предварителен шампионски тест?

/ Изпитател

След седмица Peugeot 308 би трябвало да стане „Кола на Европа 2022“. Ето аргументите.

Конкурсът за „Кола на Европа 2022“ ще приключи след седмица като победителят ще бъде обявен на 28 февруари в Женева точно в 18 часа. И това най-вероятно ще е „звездният час“ за новото, трето поколение на Peugeot 308 – колата, която според много от прогнозите е най-силният кандидат, пък има и традиция да спазва. Второто поколение бе „кола на Европа за 2014 година“, а това задължава - noblesse oblige, както казват в Париж. Разбира се, в този конкурс предварителните сметки често не излизат.

Балансът на симпатиите на международното жури е променлив, влияе се от ред непредвидимим фактори, а понякота, като четеш аргументацията, която гласуващите дават за решенията си, се чудиш дали преди това са се запознали с изискванията на самия конкурс. Хм.., конкурсът, разбира се, е важен, но реално все пак няма кой знае какво значение за съдбата на един модел. Опитът показва, че сред носителите на титлата има както забележителни успехи, модели, които са се наложили като законодатели на автомобилната мода, така и доста невзрачни провали. Лично за мен по-важното е това, което показа тестът, осигурен в България от вносителя София Франс Ауто.

И тази първа среща с Peugeot 308 започна вълнуващо. Най-напред от естетическа гледна точка, която бе приятна изненада. Разбира се, познавах дизайна от снимки и видеоклипове, но при пряката среща колата е по-впечатлsваща. А това е аргумент за потенциално бляскаво бъдеще. Дизайнът става все по-важен в днешните времена на споделени платформи, на общи двигатели, на скоростни кутии и други компоненти, идващи от едни и същи глобални доставчици. Защото в крайна сметка много от конкурентните модели се различават най-вече по дизайна си.

Видео от теста

А обликът на новото поколение на 308 е забележителен. Или по-точно - благодарение на него самата кола става забележителна. В най-прекия смисъл – забелязва се. Усещам го и по въртането на главите към мен, докато я карам по улиците. Голямата радиаторна решетка и тесните оптични блокове придават агресивен вид, съчатан с умерено ретроизлъчване от заоблените обеми. Интересно, че техническият аналог Opel Astra пък използва тясна радиаторна решетка, по-ръбести форми и придобива съвсем различна физиономия, което го праща към друг тип клиентела.

Силуетът все пак е в рамките на сегмента, като понижаването на каросерията води до по-стремителен профил и по-важно – до по-добра динамика и икономичност. Благодарение само на аеродинамиката се свалят 2 г/км СО2 от сертифицираните емисии. Всъщност дизайнът на новата 308 е радикален и твърде смел. В този сегмент правилото е да не се къса с визаулната идентичност на предшествениците, а новият 308 залага на съвсем различен стил от този на стария 308.

Нова е и емблемата. Доброто старо възправено лъвче (като от българския герб) е заменено от профил на лъвска глава с грива върху класически хералдичен щит. Той се набива на очи в в центъра на радиаторната решетка, но е поставен и на още няколко места по колата.

Новото поколение е пораснало значително. Дължината е 4,37 м (+10,5 см), широчината е 1,85 м, а височината е 1,44 м. Това се отразява положително и на вътрешния простор в купето. Пътниците и отпред, и отзад се чувстват достатъчно удобно и на дълъг път. По-големият отвор на вратите дава и по-лесен достъп до седалките. Естетиката заема водещо място и в интериора. Линиите са изчистени и семпли, като цялостаната атмосфера е приятна. През контролното табло преминават и лентите на амбиентно осветление – екстра, доскоро запазена за най-скъпия премиум.

Пред шофьора има ново издание на прословутия i-Cockpit. На таблото се връщат и част от класическите бутони, които бяха занемарени в предишната версия. Малкият, стегнат волан е поставен така, че над него да се вижда контролното табло, самият волан е удобен, а на спиците са разположени бутони за управление на различни функции по колата. Приятно впечатления оставя и селекторът на автоматичните скорости, който е разположен на централната конзола под ръката.

Контролното табло може да бъде оборудвано и с авангардната 3D технология за показване на информацията. Цифрите сякаш плуват пред погледа и това е интересно – поне в началото, докато му се свикне. Лично аз не бих доплащал за подобна „екстра“, но на мнозина им харесва. Всъщност и класическото контролоно табло осигурава отлична видимост и функционалност, като шофьорът може да избира и различни оформяния на дигиталните уреди. Острани е 10-инчовият тъчскрийн, съчетаващ инфоразвлекателната система, навигацията, телефона и бордкомпютъра. Разбира се, има и място за индукционно зареждане на телефон, а екранът на самия телефон може да се изведе и върху дисплея. Около шофьора и пътниците са разположени местенца за поставяне на подръчни нещица с общ обем до 34 литра.

Новото поколение на 308 дойде у нас с възможност за избор на бензин, дизел и хибрид. Бенизновият мотор всъщност е един с 3 цилиндъра и обем 1,2 литра. Той може да има мощност 110 или 130 к.с., като по-яката версия се съчетава и с 8-степенен автоматик. Турбодизелът е 4-цилинрдров с обем 1,5 литра и мощност 130 к.с., като и при него има възможност за съчетаване с автоматик.

Върховото за модела задвижване е Plug-in хибрид, съчетаващ бензинов мотор с мощност 150 или 180 к.с. с електромоторо от 81 кВт и литиево-йонна батерия с капацитет 12,4 кВтч. Системната мощност на по-слабото е 180 к.с., а на върховото е с 225 к.с. Електромоторът може да тегли колата напълно самостоятелно, като осигурява прилична динамика и нулеви емисии на СО2 за пробег от около 60 км.

Естествено тази версия бе най-интересна при теста, и тя наистина впечатли – както с възможността спокойно и беззвучно да изминеш един приличен  дневен пробег само на ток, така и с взривната динамика. При хибрида се предлагаше и прословутото 3Dконтролно табло, което издигжа колата нагоре в автомобилната йерархия.  За съжаление тази толкова удобна, екологична и динамична версия е и твърде скъпа. Цените започват от 68 716 лв, за да ударят таван от 87 108 лв.

Класическите двигатели с вътрешно горене са далеч по-достъпни  като бензиновите започват от 40 хил лв, за да стигнат до 60 хил., а дизелите са в диапазона от 46 до 64 хил. лв. Зад тези големи разлики в цените се крият и богати възможноста за допълнително оборудване за безопасност и комфорт. като има възможности за избор на 5 нива с оборудване, които могат да бъдат надграждани с дълъг списък на допълнителни „екстри“. Пълното им изброяване е трудна задача, Все пак да споменем перфектната аудисистема Focal Premium HI-FI, гласовото разпознаване и гласови команди, разпознаването на пътни значи, адаптивния круиз контрол, устройството за придържане в средата на лентата и много други.

От класическите двигатели с вътрешно горене дизелът сякаш е по-приятен за тази кола с обилното отдаване на въртящ момент от ниски обороти и приятния мъркащ звук. Бензиновите мотори изискват свикване с нехарактерния трицилиндорв звук, но реално мощността им е достатъчна за приятна, макар и и не особено вълнуваща динамика на модела. Истинската динамика е при хибрида, но пък там тя излиза прекалено скъпа. Модерните коли поставят такива уравнения за решаване пред потенциалния клиент и, както се казва напоследък: „Всеки сам си преценя“. Във всеки случай новото поколение на Peugeot 308 прави силна заявка – както за титлата „Кола на Европа“, така и за шамипонски продажби. Вирусът вече си отива, би трябвало и пазарът на нови коли да тръгне нагоре. А това ще одначава и че Peugeot 308 е оцелил добър момент за своя пазарен старт. Ще видим....

Назад



Коментари