Последният „Бръмбар“ отлетя от завода

/ Информатор

Безкрайната приказка за края на най-тиражния модел в историята все пак завърши

Вчера последният New Beetle, от серията Final Edition напусна завода на VW в Мексико и сложи край на една почти безкрайна автомобилна приказка. Последният „бръмбар“ е син кабриолет и заминава директно за заводския музей в Пуебла. Редом до него ще бъде и първата машина, излязла от същия завод през 1967-а година.  Засега фирмата не планира да пуска следващ наследник на прословутия гърбушко, който претендира за званието „най-тиражен модел в историята“.

За последното, разбира се, може да се спори. New Beetle технически няма нищо общо със славния си предшественик, освен заобления силует, така че всичко произведено след 1997-а  не трябва да се слага в сметката. Впрочем по същата логика и 12—те поколения на Toyota Corolla не трябва да се броят за един модел, тъй като технически те са много различни. Не трябва, но фирмата го прави по своята си рекламна логика. Ford прави същото с фамозните си пакипи от F –серията.

А старият „Бръмбар“, онзи, истинския, с двигателя  с въздушно охлаждане, чиято сага започва още през 30-те години си е отделен и специфичен модел. Технически той е една конструкция, макар и преживяла няколко модернизации.

Това го прави  истинският автомобилен феномен на ХХ век.   При това е кола с драматична съдба и почти чудодейни превъплъщения. Създаден като проект за масова автомобилизация на Хитлер, VW набързо е трансформиран в бойна машина по време на Втората световна война, което принципно го осъжда на забвение след края на войната. Отмъстителността на победителите обаче го подминава, до голяма степен защото британските окупационни власти не виждат особени качества в странната гърбава машина.

Около нея постепенно се изгражда фирмата VW – започва от завод с доста странна и неясна собственост, съчетаваща държава, милиони вложители в нацисткия проект, авторските права на Фердинанд Порше и профсъюзи. Дълго време се произвежда само един модел, който не само покорява следвоенна Европа, но пробива и в САЩ. През 70-те той все пак остарява и лансирането на негов наследник е критичен момент за фирмата в Европа, а самият модел продължава интензивно живота си отвъд Океана – в Латинска Америка, където се правеше почти до края на ХХ век. Наследникът му бе нишов ретромодел, който запази очарованието си и остана в производство до вчера.  

Назад



Коментари