„Последен танц“ за Peugeot 308

/ Изпитател

Вторият фейслифт идва само година преди следващото поколение. И все пак има смисъл...

Peugeot 308 е добре познат в Европа и у нас компактен модел, но напоследък има с какво да се похвали, че даже – и да изненада.  Примерно с това, че само година преди появата на следващото поколение, той бе подложен на фейслифт. Самият модел е на 7 години, но преди 3 бе обновен доста радикално, така че на пръв поглед сегашният фейслифт е безсмислен разход за фирмата. От друга страна обаче този разход не е особено голям, а с него вероятно се печели повече. Карлос Таварес е успeшен и ефективен като мениджър  най-вече защото не допуска безсмислени разходи. Та интересно е да се види какво точно се променя при този късен фейслифт на Peugeot 308 и по-важното - защо.

При по-внимателно вглеждане ще се види, че промените не са като за цял фейслифт, а за около половинка. Ако някой има точна дефиниция що е то „цял фейслифт“ – може и да ме опровергае, но аз смятам (приблизително), че сегашнатаверсия трябва да се обозначи като Peugeot 308 – 2,5 (не се изписва с римски цифри, заради половинката). Всъщност визуалните промени са сравнително маловажни и даже са за по-малко от половин фейслифт.  Разработен е нов приятен син цвят (от левскарска гледна точка), добавени са атрактивни нови джанти. 

Видео от теста

В интериора обаче е проведена малка революция. Зад волана (и малко над него) вече е поставена новата дигитална версия на контролното табло на прословутия  i-Cockpit. Уредите сега не са с механични стрелки в дълбоки „кладенци“ , а показанията им са проектирани на 10-инчов цветен дисплей. Подобна версия на контролно табло бе въведена със сегашния флагман 508, а след него вече е атрактивна част от всички нови модели. Дигиталните табла са все по-широко разпространени и сред конкурентите и очевидно това е причината за сегашната промяна. Стрелките вече са не просто остарели, но и някак ретроградни,  а Peugeot 308 има да се бори още цяла година на пазарите . Освен това дигиталното табло зад волана (и над него) е далеч по-удобно за погледа, атрактивно за шофьора, а вероятно - и по-изгодно за фирмата. Монтирането му не е нито сложно, нито скъпо като инвестиция, тъй като то вече е разработено и вкарано в масово производство, а с него колата става по-интересна и по-конкурентна.  Peugeot  вече има и триизмерна версия на този дисплей, при която цифрите сякаш плуват пред погледа на водача, но тази авангардна технология засега не се поставя на 308, а ще влезе в комплектацията на новото поколение следващата година.  

Дисплеят е удобен и забавен едноверменно. Съвременните компютри имат невероятни възможности и тук те са използвани пълноценно. С един бутон от волана могат дасе променят няколко различни варианта на подреждане и офрмяне на показанията.  Промяната става като на кино и това е забавно, поне в началото.  Разбира се, тези възможности за избор не са просто атракция, в тях има и  прагматизъм. Примерно - ако пътувате по непознат маршрут можете да поставите навигацията в едър план и да виждате къде отивате на картата, без да отклонявате поглед от пътя. Ако пък се опасявате от глоба, точно пред погледа могат да са големите цифри на скоростта или – в друга ситуация – колко гориво харчите и за колко километра ви остава. Възможностите са наистина големи, като те съдържат и изкушението да си играете с бутона, което е по-добре да не правите в движение. Все пак шофирането е отговорно занятие и си иска концентрация върху пътя и колата.

Та с тези размисли започна и тестът на новичката синя 308 New Line UP ALLURE Pack 1,5 Blue HDI 130 EAT 8. Името е дълго, но то казва много на познавачите -  в случая, че имаме ниво на оборедване ALLURE Pack, което включва пакет устройства за безопасност Safety Plus, парктроник с камера за заден обзор, устройство за придъжане към лентата за движение, разпознаване на пътните знаци, безконтактен достъп, лети джанти, хромирани лайстни и много други екстри. Най-важната техническа информация обаче се се крие зад  обозначението 1,5 Blue HDI 130 EAT 8. То означава, че под капака е монтиран 1,5-литров дизелов двигател с мощност 130 к.с., съчетан с 8-степенна автоматична скоростна кутия.

И като разгадах дългата поредица букви и цифри от обозначение на модела, го подкарах смело. И още в първите километри ме обхвана носталгия по славните времена на турбодизела – двигателна технология , в която не много отдавна Peugeot пишеше блестящи страници.  Този мотор си носи всичко добро за своята порода – обилен въртящ момент още от нисък оборотен диапазон, бързи (макар и не нервни) реакции, икономичност, непостижима за бензиновите мотори и  приятен басов звук. Едновременно с това той е реално екологичен, но изглежда обречен поради сегашната антидизелова истерия в Европа. Лично аз съжалявам за добрите икономични дизели, но те се продават все по-малко, макар че всъщност при реална експлотация (а не на тестовия стенд) са доста по-екологични от бензиновите си (а и от сегашните хибридни) събратя.  Впрочем – този мотор се представя отлично и на стенда, като е сертифициран със среден разход  3,6 л/100 км и отделящ 96 г/км СО2. Така че от чисто формална гледна точка той не е осъден, даже допринася за сваляне на средното ниво на вредни емисии от фирмата. Битката на автопроизводителите вече се води на полето на сертифицираните показатеи, а не толкова в реалността, защото там е и заплахата от разорителни глоби.  

песента

И докато си мислех с носталгия за славните турбодизели и несправедливата им съдба от аудиоуредбата се понесе романтично тъжен шлагер - Derniere Dance на Индила.  Фрeнска песен във френска кола,  при това със заглавие, означаващо „последен танц“, в модел, който преживява „последен фейслифт“. Съвпадението ме заинтригува, та проверих в Googlе и се оказа, че тази песен - първият голям хит на Индила, е създадена едновременно с второто поколение на Peugeot 308 – през 2013 година. Много съвпадения станаха, та си я пуснах още веднъж и не ми омръзна. Преди години Derniere Dance се въртеше непрекъснато по радиата, после бе изместен от други хитове, но все пак си остана във флашките със записи на любителите на шансона, макар да не е точно шансон.    

Среща на поколенията при ждрелото на Ерма

И ако дизелът е нещо познато като качества и реакции, то осемстепенният автоматик е сравнително нов за Peugeot. Съчетанието им на 308 работи отлично. Умната и гъвкава скоростна кутия на тестовата кола пасваше перфектно на възможностите на мощния и икономичен двигател. Предавките се сменят точно навреме и просто не се налага да се дърпат перцата от волана, които позволяват на шофьора да се намесва в работата на кутията.  Може да се кара както бързо и напрегнато, така и в по-спокойно крейсерско темпо, а накрая компът показва среден разход на гориво около  5,5 л. на 100 км. Ако се кара икономично може да бъде  и по-нисък, но в случая не съм мислел за икономия.

Пътешествието бе сравнителна късо – до Трън и прословутото ждрело на Ерма, но маршрутът бе разнообразен и колата бе пробвана  както по магистрала, така и по обикновени нагънати пътища из пернишко и навсякъде се представи достойно – бърза, достатъчно устойчива по завоите, комфортна. Каквато я познавам от години.

Фейслифтът не е променил доброто пътно поведение, а дизайнът на интериора изглежда малко остарял – това донякъде се компенсира от новото дигитално контролно табло, което вкарва нотка на технологичен авангардизъм. Цената на тестовата версия е 43 309 лв с ДДС, като в нея се включва както мощния и икономичен дизел с автоматични скорости, така и наистина дълъг списък от екстри. Някои са банални – примерно отопляемите седалки, а а други модерни – примерно LED-светлините с автоматично превключване къси-дълги,  Stop-Start, сензорен екран с навигационан система TomTom, дигитално радио с функция Mirror Screen и много други.  

Peugeot 308 New Line Up 1,5 Blue HDi 130 EAT 8

Двигател

4-цил, 1499 куб.см

Трансмисия

8-степенна, автоматична

Мощност

130 к.с./3750 об/мин

Въртящ момент

300 Нм/1750 об/мин

Задвижване

Предно

Тегло/натоварен

1180 кг

Разход на гориво

При теста 5,5 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в м.

4,25/1,80/1.45

Цена на тестовата кола

43 309 лв с ДДС

Назад



Коментари