Пикапът на Дядо Коледа

/ Изпитател

Шейната с елените е тотална отживелица – да живее Isuzu D-MAX!

Ако има Дядо Коледа, той би трябвало да остави елените на мира и да седне в новото поколение на пикапа Isuzu D-MAX, реших точно в дните около Рождество. Предимствата са много. Няма да тормози животинките и да дразни природозащитниците, може да натовари много повече играчки, отколкото в шейната, ще пътува по-комфортно и най-важното – ще пристига навреме, каквото и да е времето.

А точно в сегашната Коледа с шейната той щеше да се изложи тотално – сняг нямаше до средата на Витоша, че и по-нагоре. Как да обясняваш на децата, че е дошъл с шейна, теглена от елени със звънчета. Климатичните промени напоследък сякаш налагат преосмисляне на митологията и съвременният Дядо Коледа ще е доста по-убедителен за дечицата с нещо механизирано, красиво и удобно за разносна дейност – например Isuzu D-MAX. Разбира се, има и други пикапи, но точно този бе в ръцете ми по празниците, та чисто субективно ми изглежда най-подходящ.

Добър е не само за приказната, но и за истинската действителност, показаха дните на теста. Тази година примерно у дома всички бяха подходили доста амбициозно към празничното пазаруване, а с пикапа то бе наистина лесно – с една обиколка всички покупки се насъбраха с лекота в товарния леген (1530 х 1495 мм). Побра се и една секция от Ikea, заедно с две кресла, а по-диагонал - и двуметрови летви. Всъщност пикапът си е сериозна машина за превози - в него може да се качи до 2 т. товар (заедно с хората), а в ремарке отзад – още 3,5 тона. Няма елени, които да се справят с подобно тегло и съвременните компютърно грамотни дечица го знаят добре, така че по-добре да не ги будалкаме със звънчета и джуджета. Снежанките все пак могат да останат – в рекламите напоследък стават все по-стройни и симпатични.  

Новото поколение на D-MAX облекчава значително работата на шофьора - независимо дали е старец с благородна бяла брада или обикновен любител със зимна шапка. Кабината е далеч по-луксозна от тази на предишното поколение – с мека облицовка на таблото, удобни седалки и доста простор около тях. Дигитализацията е нахлула мощно зад волана. Това се вижда от пръв поглед – над централната конзола е разположен голям цветен тъчскрийн, а контролното табло всъщност е дисплей, на който се проектира цялата нужна информация.

Освен това нарастват и възможностите на колата да помага в управлението и да пази своите пътници. Шофьорът е подпомаган от Isuzus Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), а това включва дълъг списък от аванградни електронни устройства. Изброяването им би било твърде дълго и досадно, но все пак да споменем, че масивният пикап може сам да поддържа мястото си лентата за движение, да предупреждава с трептене на волана, когато колата опитва да пресича осовата линия, да поддържа дистанция до предната кола и да спира самостоятелно при аварийна ситуация. Има и камера за заден ход – я тя е поне 10 пъти по-полезна на един пикап, отколкото на нормален семеен хеч. Няма проблем в навигацията да се добави и специална опция с адреси за разкарване на подаръците за Коледа, ако все пак машината тръгне и на подобна мисия.

А механиката й позволява да стигне до всякакви адреси – както в града, така и по поля и планини. Новото поколение е построено върху изцяло новата платформа Isuzu Dynamic Drive. Рамата е по-корава, но и по-лека, а двигателят е преместен по-близо до салона и дава оптимално разпределение на масите. Под капака ръмжи модернизиран 1,9-литров турбодизел на Isuzu с мощност 164 к.с. и 360 Нм въртящ момент. Отговаря на най-високия екологичен стандарт Euro 6d. Моторът тегли машината стабилно и уверено, справя се с превоз на товари и катерене на баири, а по асфалт е и достатъчно пъргав, за да не се чувства неудобно в градски или магистрален трафик. За комфорта е важно и това, че от работата на якия дизел в купето почти не проникват досадни нива на шумове и вибрации.

Видео от теста

За пикап D-MAX е сравнително икономичен. При теста разходът на гориво бе в рамките на средно 9 л/100 км, като бяха изминати над 500 км – 300 от тях по магистрала със 140 км/ч, а голяма част по гадно разкаляни пътища и чист офроуд.

Автоматичната скоростна кутия е японска Aisin с 6 предавки и се справя съобразително с менажирането на огромния въртящ момент на дизела в най-разнообразни условия – както по магистрала, така и в пълзенето по разкаляни баири. Задвижването 4х4 се включва от бутон на контролното табло, като има и блокаж на задния диференциал, което прави пикапа наистина непоколебим пред препятствия и кал.

А кал в дните около Коледа имаше предостатъчно – включително по асфалта. По пътя от Бистрица към София тя бе обилно нанесена от гумите на разни камиони и офроудъри, бе се разнесла в тънък слой, по-хлъзгав и по-коварен от обикновения сняг. Това налагаше доста внимателно шофиране с масивната машина, особено при спусканията, но задвижването 4х4 се показа полезно и в тази наистина нестандартна и опасна ситуация. А статистиката на КАТ би трябвало до е отчела доста катстрофи точно по този път в тези дни, а пикапът D-MAX го мина многократно и твърде уверено. След празника падна дъжд и асфалтът бе измит, но проверката в критичната ситуация бе твърде полезна. Принос вероятно имаха и специалните офроуд-гуми със особен дълбок грайфер. Те си имат и обратна страна. По магистралате тези гуми със сигурност допринасяха за повишаването на разхода на гориво.

Извън пътя Isuzu D-MAX се представи наистина убедително. В тези дни всичко бе мокро и хлъзгаво, но пикапът се движеше уверено както по разкаляни коловози така и по каменисти участъци. Принос за това безспорно имаше стабилната работа на задвижването 4х4. Добрата работа на автоматичната скоростна кутия също е важен компонент в специфичното удоволствие на офроуда.

 

 

Isuzu D-Max Double Cab 4х4 Arena Auto

Двигател

4-цил, турбодизел, 1898 куб.см

Трансмисия

6-степенна автоматична

Мощност

164 к.с./3600 об/мин

Въртящ момент

360 Нм/2000 - 2500 об/мин

Ускорение 0-100

12,9 сек

Максимална скорост

180 км/ч

Разход на гориво

Градски цикъл 8,2 л/100км

Комбиниран цикъл 7,2 л/100 км

При теста 9 л/100км

Екологична категория

Евро 6d,

Размери в мм.

5265/1870/1790

Цена

 От 60 752 лв. Тестовата версия – 78 625 лв

 

Христо Мишков

Назад



Коментари