Peugeot се оттегля след Дакар’18

/ Запалянко

След триумфа в рали-рейдовете, усилията ще се насочат към раликроса WRX. А там се чакат и електрички

Предстоящото през януари издание на рали Дакар ще бъде последното за екипа на Peugeot, съобщава Caradisiac. Петерханзел, Сайнц, Депре, Льоб и компания повече няма да се пускат в гигантските преходи по пустините и висините на Латинска Америка и Средна Азия с фамозните бъгита с един двигателен мост и да вдигат прахоляк пред машините с 4х4. Вместо това фирмата ще насочи усилията си към формулата на раликроса WRX. Може би там Льоб ще има повече късмет, защото в рали-рейдовете нещо не му вървеше. Всъщност вървеше му добре, но донякъде и после колите (или самият той) не издържаха.

При рали-кроса изпитанието е съвсем различно и много по-атрактивно. Машините се пускат по затворена писта с различна настилка пред очите на публиката (и камерите на журито) битката е пряка, често броня до броня, пилотите не са компютри за изстискване на стотни от секундата, а смели, корави и съобразителни мъже, колите са не толкова сбирки от космически технологии, а здрави и верни оръжия в ръцете на същите пилоти. Всъщност смята се, че WRX е може би най-достойният наследник на Group B от великото време на ралитата.

Съвременната формула на раликроса има много предшественици, но шампионатът в сегашния му вид започва едва от 2014-а година. Въвеждането му съвпадна с кризата в атрактивността на Формула 1 и набързо влезе в сърцата на бензиновите запалянковци – главно с това, че предлага истинска битка на характери и майсторство, а не толкова на фирмени бюджети и отборни стратегии. Пръв шампион е Петер Солберг, а в момента лидер е Йохан Кристоферсен с VW Polo GTI. В раликроса се състезават спортни версии на добре познати пазарни машини, Солберг и Кристоферсен са с Polo, Льоб с Peugeot 208, а царят на дрифта Кен Блок е с Ford Focus RS. От 2020 по пистите ще се пускат и електрички, и това може би също е една от причините за решението на Peugeot Sport да се прехвърли към тази серия. Електрическите формули стават все по-атрактивни за производителите, интересно дали ще се харесат и на зрителите.

С изтеглянето на Peugeot приключва една интересна интрига от развитието на рали-рейдовете. Френската фирма влезе през 2014-а и направи малка революция. Тя заложи на бъгита с един двигателен мост. Правилникът даваше малко предимство на това задвижване, а на пистата то можеше да бъде както сериозен плюс в едни условия, така и фатален минус в други. Екипът на Бруно Фемен съумя да изстиска максимума от предимствата и да неутрализира недостатъците, като привлече и бляскаво съзвездие на пилоти с разнообразен опит. Петерханзел, Льоб, Депре, Сайнц съчетават огромен опит с доказани шампионски характери. Триумфалните походи в Дакар и по Пътя на коприната потвърдиха правилността на тази доста сложна и рискована стратегия. Интересното сега е какво ще става в рали-кроса? Той набира все по-голяма популярност и битката там ще става все по-трудна. Дано да бъде и атрактивна, че засега електричките са по-скучни и от Формула 1. А през януари ще има и допълнителна интрига в Дакар. Peugeot влезе триумфално в най-тежкото изпитание за коли и пилоти, ще напусне ли през парадния вход и с гордо вдигната глава?

Назад



Коментари