PEUGEOT и Льо Ман – епопеята продължава

/ Запалянко

От 905 от 1991 г. до 9X8 (2021 г) - 30 години иновации и постижения.

Вече над 210 години PEUGEOT се движи в крак с времето, предвижда промените в поведението и прокарва пътя за нови решения за мобилност. Като най-доброто технологично поле за тестване, автомобилният спорт предоставя на PEUGEOT идеалната възможност да разгърне напълно своя иновативен капацитет: PEUGEOT 9X8, новият хиперавтомобил на марката, беше представен съвсем наскоро в началото на лятото и скоро ще се състезава в Шампионата по издръжливост и в 24-те часа на Льо Ман. Преди тридесет години, през 1991 г., именно PEUGEOT 905 отстоява пионерския дух и ценностите на марката - съвършенство, привлекателност и емоция - които му позволяват да устои на всички революции от последните два века - индустриални, технологични, политически, социални, дигитални и сега екологични. Всичко това е част от ДНК-то на PEUGEOT.

 

Голямото приключение на PEUGEOT в Льо Ман и в състезанията по издръжливост започва в началото на 90-те години. Това е моментът, в който PEUGEOT се завръща на пистата в Сарт като официален отбор. PEUGEOT влиза в Световния шампионат за спортни автомобили (WSC, известен също като Световния шампионат по издръжливост) с 905 и продължава с участие в 24-те часа на Льо Ман.

 

Издръжливост с PEUGEOT 905

Марката ясно показва целта си да спечели легендарните 24 часа на Льо Ман с 905. Развойната програма за този прототип на PEUGEOT Sport стартира през декември 1988 г. Представен през февруари 1990 г., автомобилът е глътка свеж въздух: Той е иновативен, абсолютно изчистен визуално, а предната му част е характерна за моделите на марката по това време.  Изграден върху шаси от въглеродни влакна, проектирано в сътрудничество с Dassault, той е задвижван от 3,5-литров двигател V10 с 40 клапана и с мощност 650 к.с., много близо до стандартите на Формула 1.

Автомобилът бележи огромен успех между 1990 и 1993 г. С 905 PEUGEOT се състезава срещу производители на автомобили, участващи традиционно в състезанията по издръжливост, по-специално Porsche и Jaguar, както и срещу изгряващите претенденти като Toyota и Mazda.

1992 г. е забележителна година за PEUGEOT, които си поставят две цели: титлата при конструкторите в Световния шампионат и победа в 24-те часа на Льо Ман.

В автомобила са направени някои основни промени за 24-те часа на Льо Ман: предното крило е свалено, задното крило е преместено, а жалузите на предното крило изчезват.

Отборът на  PEUGEOT постига фантастични резултати през целия сезон 1992 (2-ри на Монца, 1-ви и 3-ти в Льо Ман, 1-ви и 2-ри в Донингтън, 1-ви и 3-ти в Судзука, 1-ви, 2-ри и 5-ти в Маникур) и това му позволява да спечели титлата при конструкторите в Световния шампионат за 1992 г. Целта е постигната.

През 1993 г. марката PEUGEOT печели 1-во, 2-ро и 3-то място на подиума в 24-те часа на Льо Ман с трите си автомобила PEUGEOT 905. Това е върховната награда за компанията и нейните екипи.

Превъзходството на технологията на PEUGEOT е в своя апогей и марката решава да се откаже след този исторически резултат.

 

2021: Иновации и технически предизвикателства за PEUGEOT 9X8

След PEUGEOT 905, последван от 908 в периода 2007-2011 г., PEUGEOT прави силно завръщане към състезанията по издръжливост с PEUGEOT 9X8. Следвайки стъпките на своите знаменити и победоносни предшественици в състезанията по издръжливост, той ще продължи традицията на марката да създава разпознаваеми и високопроизводителни състезателни автомобили.

 

PEUGEOT 9Х8 съчетава спортен дух, технологична експертиза, ефективност и стилистично съвършенство.

Подобно на PEUGEOT 905 тридесет години по-рано, PEUGEOT 9X8 използва отличителните естетически черти на марката: Той е изваян и елегантен автомобил, въплъщение на скоростта. Първото нещо, което виждате, са светлинните подписи отпред и отзад с трите характерни нокътя на Лъва. Профилите са обтекаеми и структурирани. Огледалата са вградени в шасито, което сякаш няма въздушно съпротивление.

Инженерите на PEUGEOT SPORT и дизайнерите на PEUGEOT са вдъхновени от новите регламенти за хиперавтомобилите, новосъздаденият клас в състезанието по издръжливост. Докато някои са избрали да се съобразят с новите регламенти по по-консервативен начин, екипите на PEUGEOT предпочитат да поемат рискове и да направят нещо ново.

Що се отнася до двигателя, те избират хибриден вариант, комбинирайки бензинов двигател V6 с двоен турбокомпресор с мощност 500 kW (680 к.с.) за задвижване на задните колела и електрически мотор/генератор с мощност 200 kW (270 к.с.) за задвижване на предните колела. Регламентът определя ясни граници за работата на системата, която позволява хибридните автомобили да бъдат със задвижване на 4-те колела: той дефинира прага за пренос на енергия към предните колела и определя, че общата средна мощност на силовия агрегат не може да надвишава 550 kW (750 к.с.).

Така хибридната технология е едновременно предимство, тъй като отваря възможността за задвижване на всички колела, но и огромно техническо предизвикателство, предвид сложността в управлението на силовия агрегат.

Марката е ангажирана с ускорената електрификация на своята гама, готова е да създава амбициозни технически разработки и да печели съревнования. В крайна сметка програмата 9X8 ще бъде от полза за бъдещите електрифицирани модели на PEUGEOT. 

 От 905 до 9X8 

Новият хиперавтомобил на PEUGEOT има също ново име: 9X8. Началната цифра 9 символизира екстремните състезателни автомобили на марката, като PEUGEOT 905 (1990-1993 г.) и 908 (2007-2011 г.), две от емблематичните за производителя машини за издръжливост.

Х се отнася до технологиите за задвижване на всички колела и хибридизация, използвани в новия хиперавтомобил на PEUGEOT, който разширява стратегията за електрификация на марката в посока на състезанията.

8 е препратка към всички нови автомобили на PEUGEOT: 208, 2008, 308, 3008, 5008 и, разбира се, PEUGEOT 508, наскоро преминал през ръцете на същия екип от инженери и дизайнери на хиперавтомобила, за да се превърне в първия модел, който носи марката PEUGEOT SPORT ENGINEERED.

Подобно на 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED, PEUGEOT 9X8 е част от стратегията на PEUGEOT за нео-производителност, която има за цел да предложи по-пълноценна и отговорна динамика както при серийните превозни средства, така и в състезанията. Тясното сътрудничество между инженерния екип на PEUGEOT SPORT и дизайнерския екип на PEUGEOT е от съществено значение за създаването на 9X8. 

Вече над 210 години PEUGEOT утвърждава желанието си да остане на челна позиция с автомобили, оборудвани с най-иновативните и съвременни технологии. Целта на тези лаборатории, посветени на задвижването, е не само да се печелят митични състезания, но и да се тестват технологии, които след това могат да се прилагат в автомобилите, продавани в дилърствата на клиентите на PEUGEOT. С PEUGEOT 9Х8 марката гарантира непреходно съвършенство, защото историята е в създаването.

Назад



Коментари