Opel Astra – силата на дизайна

/ Изпитател

Техническият братовчед на Peugeot 308 има немска естетика и пътно поведение

Новата Opel Astra l в сряда бе представена официално в България, но това е само етап от дългия ѝ път към гаражите на новите собствениици. Шестото поколение на немския бестселър се сблъска с неочакваните проблеми, които се стовариха върху автомобилния бизнес с доставките на авточасти и има нарушен ритъм на производство. Липсата на чипове постепенно се преодолява, но пък войната в Украйна доведе до сривове в доставки на кабели и други части. Все пак  в България, макар и с известно закъснение,  са пристигнали демонстрационни коли, вече започва приемане на поръчки, а колите ще идват по-редовно през есента, съобщr на пресконференцита в Банско бранд директорът Вихрен Горанчев.

Вихрен Горанчев за производството и доставките

Извън този досаден проблем, новата Astra е наистина ключов продукт на технологичната и търговската игра в рамките на гиганта Stellantis. Той е създаден върху базата на общите технологии в него, като до голяма степен именно чрез масов модел като Astra ще се види как пълноценно ще функционират механизмите на синергията в концерна. А той бе създаден именно заради тях.

Снимки Тони Тончев

Astra ползва не само общата платформа EMP2, върху която са изградени още Peugeot 308 и DS 4. Общи са също двигателите, трансмисиите, голяма част от оборудването и електрониката. За инженериите тези коли са еднакви, а за клиентите са различни. Нещо повече – тези модели занапред ще съжителстват под общ покрив и в търговските комплекси, а ще търсят различни клиенти, като между тях има ценови разлики. Как ли ще ги продават търговците и как ще ги избират клиентите? Заради какво те ще плащат по-скъпо за модели, които от техническа гледна точка са сходни, че и почти еднакви?

Ами заради нещата, които са извън техниката – а те не са толкова малко. Между другото и хората са почти еднакви от биологична гледна точка, пък всеки име своя индивидуалност, която се определя от неопределимото понятие „дух“. Е, може да се каже, че и колите си имат свой дух, индивидуалност, дори нрав, които ги правят предпочитани за част от клиентите. Сиреч – магията на харесването, да не кажем любовта, действа и при тях.   

Специално при Astra особено важна е ролята на дизайна. Той е разработен изцяло от немски екип и има съвсем различно излъчване в сравнение с типично френския Peugeot 308. Линиите са доста по-прави, ъглите са по-ръбести, формите са по-изчистени. Предницата, която е „лице“ на модела, се доминира от новаторския концепт на Vizor и е радикално различен от по-заобления 308. Този стил всъщност е провокацията към клиента, която ще роди харесването (или нещо друго). Решението за покупка на един автомобил днес все повече опира до вкуса и емоцията, а не до технически или даже финансово измерими неща.   

Звук и тръпка

В интериора на новата Astra типично немският стил е още по-подчертан. Тук се прилага концепцията за Pure Panel, която създава друга атмосфера в купето, особено ако се сравни с i-cockpit на Peugeot. Между другото, новата Astra носи нещо от немската школ на Bauhaus – изчистени линии и приоритет на функционалността. Както и на удобството, разбира се. Седалките пирмерно са едно от постиженията в колата, специално предните могат да се регулират в 10 посоки, което дава възможност за избор на наистина оптимална шофьорска позиция.

Пред погледа на шофьора пък са два 10-инчови монитора, обединени в общ панел, на които с изчистена, ясна и четивна графика се извежда цялата необходима информация за управлението – скорост, обороти, навигация, трипкомпютър и т.н. Дизайнът е с отчетлив приоритет на функционалността над естетическите залитания и това всъщносте красиво – в духа на прочутата немска школа на Bauhaus.

Скоростният лост е заменен от малък селектор за осемстепенния автоматик, дори бутоните около климатика се вписват в изчистения стил на интериора. Воланът е с приятен на пипане материал, като върху него също са изведени бутони с управление на круиз контрола, трипокомпютъра, аудиоуредбата. Тези неща отдавна са привични за модерните автомобили, тук обаче впечатлява немската прецизност в напасването на детайлите и отзивчивостта при изпълнението на различните команди.

Както вече стана дума, технически новата Astra ползва компоненти, вече познати от Peugeot 308. Предлага се с един бензинов трицилиндров мотор с мощност 110 или 130 к.с., турбодизел с мощност 130 к.с., а в бъдеще ще има и хибридна задвижвания със 180 и 225 к.с..На самия тест на разположение бяха само бензиновата машини със 130 к.с. и 8-степенен автоматик.  Моторът е достатъчно познат, но в новата Astra показва по-различен нрав. При избор на режим Sport реакциите ставаха по-напрегнати, а в купето нахлуваше – не особено натрапчиво, но все пак осезателно – вълнуващ басов звук. Звукът си е истински – механичен, а не идва от аудиоуредбата. Той дава привкус на истинска скоростна тръпка, тъй като се съчетава с по-нервните реакции на мотора при натискането на газта. Така новата Astra получава и по-агресивен характер, напомнящ за традицията на някогашните версии OPC. Освен Sport шофьорът може да избира базовия режим Normal и икономичния Eco. При тях реакциите са различни, а псолднията дава приоритете на икономичността.

Пътното поведение е не просто стабилно, но по-твърдо, което също придава както скоростна тръпка, така и по-подчертан немски привкус на Astra.  Осместепененият автоматик е перфектен за двигателя и каросерията като превключва предавките бързо и навереме, отгатва умно намеренията на шофьора от силата на натиска на педала. В крайна сметка задвижването в новата Astra сякаш се включва в създаването на различната индивидуалност на модела. Това се получава благодарение на настройките, и  – в много голяма степен на дизайна.

Ценовата листа на новата Astra вече е готова, като най-евтината версия започав от 43 205 лв, а най-скъпата е от 66 815 лв. Повашаването на цените е осезателно, но това е тенденцията при всички модели напоследък. За повече подробности - ценовата листа е приложеа в края на материала.

Назад



Коментари