Очарованието на френската козметика

/ Изпитател

Изискано обновяване - водещите кросоувъри Peugeot 3008&5008 преминаха майсторска естетическа процедура

Два от водещите кросоувъра на нашия (и на европейския) пазар - Peugеot 3008 и 5008 - преминаха освежителна козметична процедура, съчетана с техническа актуализация, като в България те бяха представени от вносителя „София Франс Ауто“ с тест-драйв до Бургас и обратно. Дотук бяха съобщени поне три съществени неща, които заслужават по-сериозни пояснения.

Първото – за водещите кросоувъри. Те наистина са такива, особено компактният 3008. Той бе показан през 2016, нахлу на европейския пазар с летящ старт, демонстриран и от безапелационно извоюваната титла в най-авторитетния автомобилен конкурс „Кола на годината за Европа за 2017“. Оттогава досега са произведени над 800 хиляди машини. В България са продадени 1759, което го налага като един от сериозните локални играчи във все по-масовия сегмент C-SUV. По-големият 5008 се продава по-скромно – в Европа са продадени около 250 хил. бройки, а у нас те са 453. А защо е така – ще стане ясно по-нататък в теста. При спад от 30% на нашия пазар за миналата година сегментът на средните кросоувъри има ръст от 1 процент, което ги прави все по-важни във все по-трудната пазарна игра.

Видео от теста

Освежителната козметична процедура е вторият важен „герой“ в сюжета на този разказ. Обикновено се нарича „фейслифт“, термин от пластичната хирургия, но се срещат и други определения. Едно от сравнително точните е „Импулс в средата на живота“. Както и да се нарече, съдържанието е едно и също - дизайнерско освежаване, съчетано с техническа актуализация.

В случая дизайнерскаата част не е особено амбициозна, но пък е правена изискано и сякаш с върха на четката. Най-видими са измененията в предницата. Погледът на машината е променен заради обновените светлинни блокове, които дават и нов светлинен подпис на двата модела. Тъй като тук са вкарани и нови технологии, фаровете за мъгла са отпаднали и са заменени от нова функция Fogy Mode на късите светлини. Погледът е привлечен и от нова форма на радиаторната решетка, която вече няма рамка и прелива плавно към светлинните блокове. Магията става – машината изглежда както разпознаваема, така и доста променена и по-свежа. Отзад промените са по-скромни, като има нова форма на светлинините блокове с друг характерен „лъвски подпис“ – три наклонени черти, сакаш драснати от ноктите на могъща лапа.

В интериора стилът на промените отново е ненатрапчив, но внимателно пипнат . Обликът се запазва, но се освежава и става по-функционален. Контролното табло е с усъвършенствана технология Normally Black, която дава по-отчетливи изображения и по-добра четимост при всякакво осветление. Огледалото за обратно виждане е без рамка, което го прави по-изящно и дава по-добра панорамност на погледа назад. Над централната конзола вече има 10-инчов капацитивен дисплей, от който могат да се следят и контролират ред функции и устройства в колата. Иначе фирменият I-Cockpit си остава с всичките му достойниства – малък и удобен волан и контролно табло, видимо над него, директно пред погледа на шофьора. Добавени са нови тапицерии в по-изискани материали, като това засяга по-високите нива на оборудване. Благодарение на тези промени, моделът се изкачва нагоре в автомобилната йерархия – нещо, което Карлос Таварес налага със завидна упоритост.

При задвижванията най-интересните промени идват с хибридната технология на 3008. Всъщност плъг-ин хибридните задвижвания са две, като първото ( на 3008 SUV HYBRID 225) съчетава 1,6 литровия бензинов PureTech (180 к.с.) с един елдвигател от 110 к.с. на предния мост (системна мощност 225 к.с.), а при второто (SUV HYBRID4 300)  е добавен още един елдвигател на задния мост със 113 к.с., като системната мощност става 300 к.с., а вече има и пълноприводно задвижване. Литиево-йонната батерия има капацитет 13,2 кВт, като тя дава самостоятелен електрически пробег от 56 или 59 км при измерване по цикъла WLTP. Максималната скорост в чисто електрически режим е 135 км/ч, а ускорението 0-100 е за 8,7 сек. Това е доста бързо за този тип кросоувъри, но не е най-важното. По-интиргуващият показател е отделянето само на 30 грама СО2 на 100 км. Все пак сме в епохата на екологичния автомобилизъм. Пре 5008 засега няма хибридни задвижвания, като там се предлагат версии с дизели 1,5 (130 к.с.) и 2.0 (180 к.с.), и бензинови двигатели 1,2 (130 к.с.) 1,6 (180 к.с.), съчетани с 8-степенна автоматична скоростна кутия или с 6-степенна механична (само малките двигатели).

Техническата актуализация е донесла и ред електронни и софтуерни новости в двата модела. Чрез приложението My Peugeot примерно може да се следи състоянието на хибридната батерия, тя да се зареди дистанционно или да се затопли колата преди старта й. Работата на шофьора се подпомага от адаптивен регулатор на скоростта, като в трафика машината може сама да поддържа дистанция, а в задръстванията сама да спира и потегля, заедно с досадната колона. През нощта видимостта напред се подсилва и от функцията Night Vision, при която с помощта на инфрачервена камера се разпознават топлокръвни същества пред колата. Освен това има радар, който засича и всички препятствия и при опасност може самостоятелно да спре колата.

Тестът е третият „герой“ в този разказ, който заслужава специално внимание. Всъщност герой е по-скоро вносителят „София Франс Ауто“, а тестът е неговият подвиг, може да се каже и постижение, за да не звучи претенциозно. Както и да се каже, но е безспорно, че наистина е проява на смелост, за да планираш (и инвестираш в) колективно събитие в настоящатата несигурна пандемична обстановка. Освен това - необходима е обмислена и стриктна организация, за да го проведеш в безопасни условия. Хората от фирмата не само че организирах пътуването и даваха нужната информация, но използваха всяка почивка, за да дезинфекцират колите. А тестът бе по дълъг над 800 –км. маршрут, като бе представена почти пълна гама от двата модела.

Дезинфекция в почивката

И организаторите се справиха по най-добрия начин с тяхната работа, а именно – те не се забелязваха, а всичко по организацията и дезинфекцията бе наред. Колите, както и трябва да бъде, бяха основните герои на дългото пътуване и сложното мероприятие. И те си заслужиха интереса.

Първата тестова кола, която пробвах, бе дизеловата версия на 5007, която защити реномето си на истински пътен крейцер – стабилна, просторна и комфортна. Тестовата мешина имаше 7 пътнически места и двулитров дизел, който със своя табун от 180 к.с. помогна да се забрави за големите размери на масивния и висок кросоувър. С този мотор не просто динамиката е напълно удовлетворителна, а той доставя и шофьорско удоволствие при игра с педала на газта. Фейслифтът е допринесъл за по-свежия външен изглед, интериорът в купето е станал по-изпипан, а самото шофиране – по-лесно, благодарение на електронните помощници.

Приятно впечатление остави работата на устройството за самостятелно придържане в лентата на движение, което разпознаваше уверено осовите линии и държеше стабилно машината в средата на лентата. Пътуването по магистралата от София до Бургас бе преминато за стандартните 3 часа, заедно с участъка около Чирпан, който в момента е в ремонт и движението бе отклонено по стария път отстрани. А накрая имаше и кратко офроуд приключение – за фотосесия на плажа при прословутия Росенец.

Безспорно тестът на 3008 SUV HYBRID4 бе по интересeн заради авангардното плъг-ин хибридно задвижване. Тестът на тази кола започна от крайбрежието, като първите километри нарочно бяха изминати на чисто електрически режим и той се оказа доста приятен. Двата елдвигателя са достатъчно мощни, за да дадат не просто нормална, но и приятна на моменти динамика, макар че, разбира се, идеята на това задвижване е най-вече да се осигури по-голяма икономичност и екологичност. И тя действително се постига, не само като батерията се зарежда от контакта, за да се движиш няколко десетки километри без изгаряне и на грам гориво, но и с хибридния номер  двигателите да се превръщат в генератори при спускане и инерция и да трупат енергия.

Хибридът дава възможност стандартният ежедневен градски пробег (дом-работа магазин и обратно) да се изминава пълноценно само на ток, като батерията спокойно може да се зареди през нощта от домашния контакт, а при нужда да се потегли и на всевъзможни далечни пътешествия – семейни или служебни, в зависимост от ситуацията. Освен това  3008 SUV HYBRID4 има пълноприводно задвижване, което го прави непоколебим извън пътищата, а по тях е бръз, комфортен и авангарден кросоувър. Авангарден не само със сложното и екологично задвижване, но и с работата на електронните помощници на шофьора. И не пасоледно място с възможноста за дистанционно управление, чрез апликация към телефона. Разбира се, дистанционно засега  може да се включи зяреждането на батерията или да се затопли колата преди тръгване, но не и тя да се управлява от телефона, подобно на Джеймз Бонд в един не толкова стар филм.

Технически данни

PEUGEOT 3008 SUV HYBRID4

Двигател

4-цил, 1.6 л. + 2 електромотора

Трансмисия

4х4

Мощност

Системна мощност 300 к.с

Максимален въртящ момент

520 Нм

Ускорение 0-100

5,9 сек

Емисии CO2

29 г/км

Разход на гориво

1,3 л/100 км WLTP

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в мм.

4447/1841/1620

Цена

От 91 334 лв

 

PEUGEOT 5008 SUV 2.0 Blue HDi

PEUGEOT 5008 SUV

Двигател

4-цил, 2.0 л. Турбодизел

Трансмисия

8-степенен автоматик

Мощност

мощност 180 к.с,

Максимален въртящ момент

400 Нм

Ускорение 0-100

9,2 сек, максимална скорост 203 км/ч

Емисии CO2

153 г/км

Разход на гориво

6 л/100 км

Екологична категория

Евро 6, 

Размери в мм.

4641/1844/1640

Цена

От 70 127 лв

 

Снимки Ивелин Солаков

Автор Христо Мишков

Назад



Коментари