Нов шеф – нова ера за Daimler!

/ Информатор

Дитер Цетче напуска в началото на труден преход, който се стоварва на гърба на Ола Калениус

Шефската смяна в Daimler върви по план, но с нея може би наистина ще започнe нещо като нова ера за фирмата, доколкото новият шеф е обречен да предприеме решителни мерки, за да се справи със задаващите се технологични революции и да върне фирмата в коридора на достойната за нейната традиция печалба, която е в порядъка на 8-10% марж. Разбира се, и дума не може да става за политическата игра на стоварването на отговорността за проблемите на „бившия“, за да може „новият“ да започне да пише своята глава в историята от чист лист. В Daimler винаги е имало приемственост и всеки си е носил отговорността. Това в крайна сметка е помагало на фирмата винаги не просто да оцелява, но и да е сред лидерите в една толкова сложна индустрия като автомобилната. Пък исегашните проблеми не се дължат на грешшки на Цетче, просто автомобилът навлиза в нова епоха, която поставя на огромно изпитание традиционните производители.

А напускащият симпатяга Дитер Цетче остава като олицетворение на друга, при това доста драматична епоха. Неговата звезда изгря покрай най-голямата авантюра на  Daimler – обединението с Chrysler от 1999 година. То бе дело на арогантния и прекалено самоуверен Юрген Шремп, по времет, кжогато глобализацията изглеждаше неизбежна и привлекателна. Обединението бе договорено набързо, Chrysler очакваше милиарди и нови технологии от Германия, а вместо тях бе изпратен Цетче, за да въведе ред и организация. Не успя да измъкне Chrysler от блатото, но успя да спаси Daimler от оловната прегръдка на Chrysler, която теглеше всичко към дъното. Посрещнаха го враждебно, местните карикатуристи го рисуваха като есесовец, но той вес пак успя да проведе организираното изтеглане на Daimler от отвъдокеанската авантюра и това го изстреля до върха на фирмата. Пое Mercedes в състояние на свободно падане. Моделната гама бе затънала в консерватизъм и конкурентите Audi и BMW дърпаха здраво напред. Успя да направи нещо почти немислимо – да вдъхне свежа струя в дизайна на мерцедесите, да разчупи консервативния ореол, бе за губи авторитетното излъчване. И  да запази място в челото на технологичния авангарад. Оттегля се на 66 години, оставил следа не само с добре преценените мениджърски решения, но и с приветливия стил на общуване, който го правеше любимец на журналистите.

Ола Калениус поема диригентската палка в момент, когато оркестърът трябва да свири по съвсем различни партитури. Технологичните революции чукат на вратата, автомобилът се променя както технологически, така и като модел на експлоатация и всяко закъснение пред назряващите революции може да е фатално – дори за фирма като Daimler. Затова и Калениус идва с лоши новини за колектива – ще има тотален преглед и оптимизиране на разходите, съкращения, затягане на гайките и много работа. Само по този начин фирмата ще може да се върне в печелившия коридор от 8 – 10% марж, за да запази лидерското си място в бизнеса, което държи почти 130 години.  

Назад



Коментари